La Selmana de les Lletres Asturianes vien celebrándose, como eventu institucional, dende 1980 coincidiendo cola primer selmana del mes de mayu. Solía tar consagrada a un autor o autora importante de la lliteratura asturiana.
La 42 Selmana de les Lletres Asturianes celébrase ente’l 3 y 7 de mayu próximos baxo’l lema ‘Nel Amaro, la voz comprometida’ y rinde homenaxe al escritor y artista mierense coincidiendo colos diez años de la so muerte. La programación xira alredor de l’actividá creadora d’Amaro y reivindica la so figura humana y artística con un documental, dos publicaciones y dos esposiciones.
Esti añu celébrase baxo’l lema ‘Nel Amaro, la voz comprometida’ y rinde homenaxe al escritor y artista mierense coindiciendo colos diez años de la so muerte.
La Selmana de les Lletres Asturianes honra esti añu a Nel Amaro (Quentuserrón, Mieres, 1946 – Uviéu, 2011). Noticia muerte.
Cúmplense 10 años de la so muerte
Nel Amaro ye ún de los escritores más carismáticos y más queríos de les lletres asturianes. Escribió tanto en castellán como n’asturianu, foi ún de los reivindicadores pioneros de la llingua asturiana y ún de los protagonistes del Surdimientu.
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Trabayó como carteru en Correos y Telégrafos hasta que perdió’l puestu, a mediaos de los años 70.
Dramaturgo, novelista, promotor de revistas, poeta visual y, sobre todas las cosas, agitador cultural, Nel Amaro, también colaborador de LA NUEVA ESPAÑA, fue uno de los pioneros en la reivindicación de la lengua asturiana, uno de los protagonistas del Surdimientu.
Amaro destacó pol so carisma y fuercia creativa como autor en diferentes xéneros y como entamador de propuestes culturales variaes: fancinos, revistes o antoloxíes. Nes sos creaciones lliteraries reflexona sobre la poesía del so momentu y ye’l primeru n’escribir teatru nuevu.
Nos últimos años de la so trayectoria, lleváu pola so faceta d’artista multidisciplinar trató xéneros como’l mail-art, la poesía visual, performances o’l videu arte. Amás, creó colectivos unipersonales como Espaciu Arte Escéntricu, Fundiziom Malevich, ONG performers sin fronteras o la Fundación Perrunosituacionista Lazslo Kovacs.
Aunque en los últimos años de su vida, su trabajo creativo se centraba en la poesía visual y en las performances, Nel Amaro se inició como autor teatral, primero en español y más tarde en asturiano.
Alternó’l castellanu col asturianu como llingües de comunicación y de creación, pasó a formar parte del colectivu de recuperación y reivindicación llingüística Conceyu Bable y convirtióse en miembru de númberu de l’Academia de la Llingua Asturiana.
Nel Amaro, seudónimo de Manuel Amaro Fernández Álvarez (Quentuserrón, Mieres del Camín; 24 de diciembre de 1946–Oviedo, 4 de abril de 2011) fue un escritor asturiano y antiguo miembro de número de la Academia de la Lengua Asturiana.
Preso político al final del franquismo. Nel Amaro publicó libros de poemas, novelas, teatro, ensayos, cómics, cuentos y artículos. Por medio del uso del asturianu, su literatura dejaba testimonio de la problemática social que, entonces y ahora, viven las cuencas mineras asturianas.
Los mios güelos foron mineros
mineros foron los mios hermanos
y tamién foi mineru mio pá
que dexaron toos les sos vides
arrincando’l carbón.
Ye polo que camiento anguaño
qu’algún fallu hebo producise
nel mio códigu xenéticu
pa finar asina
escribiendo poemes.
Poeta, novelista y dramaturgo, escribe en castellano y en asturiano. También se ha dedicado al performance y la poesía visual.Issuu Poesía Visual
Seguidor de Joan Brossa y de Valcárcel Medina, premio nacional de artes plásticas. Con continuadores o compañeros artistas experimentales en Asturias como Ángel Nava y Cuco Suárez, o el actor y director teatral José Rico, o el escritor y poeta José Luis Campal.
Fue preso político durante los últimos años de la dictadura franquista (sospechoso de estar implicado en el criminal atentado de la Calle Correo) y fundó y dirigió, en Mieres y Turón, las revistas Sapiens’ y Cuélebre literario.
De formación autodidacta, Nel Amaro dirigió las revistas «Sapiens» y «El cuélebre» y es autor de varios títulos poéticos.
OBRAS MÁS IMPORTANTES:
Teatro
Xénesis o alborá de la conciencia (1978)
Antagonía, por exemplu (1991)
Poesía
Responsos laicos (1979)
Habitación de poeta (Colección Longalendo – Poesía, 1981)
Boca arriba, lentamente naufragando (1982)
Y tu, Marta B., qu’entoncies nun yeres, tampocu, l’Anna Karina de les películes de Jean Luc Godard (1990)
Diariu d’un polizón (Ámbitu, 1990)
Poemes de San Francisco (Editora del Norte, 1993)
Pruebes d’autor (Trabe, 1994)
Novela
Adiós Dvorak (Editorial Azucel, 1990)
Novela ensin títulu (Editorial Azucel, 1991)
L’últimu del pelotón (Editora del Norte, 1994)
¡¡¡Falanxista!!! (Trabe, 1995)
Entós, cuando ñevaba (Ámbitu, 2002)
Otros géneros
El puxu amatagáu (Conceyu Bable, 1978)
Les siete vides de Xulián Cuesta (Asociación d’Escritores Asturianos, 1992)
Prietu jazz (Editorial Azuzel, 1993)
Na borrina (Editora del Norte, 1993)
Tamién Federicu (Editora del Norte, 1994)
Cuentu domésticu (Tertulia Cultural “El Garrapiellu”, 1997)
Su obra poética se reparte entre las siguientes obras:
- Responsos laicos
- Habitación de poeta
- Boca arriba, lentamente naufragando
- Y, tú, Marta B., qu’entoncies nun yeres, tampocu, l’Anna Karina de les películes de Jean Luc Godard
- Diariu d’un polizón
- Reversos
- Poemes de San Francisco
- Pruebes d’autor
Son suyas también obras teatrales como Antígona, por exemplu y El banquete y las siguientes novelas:
- ¡Adiós Dvorak!
- Novela ensin títulu
- ¡¡¡Falanxista!!!
- ‘Na borrina
- L’últimu del pelotón
Entre los galardones que ha recibido se encuentran el Soto Torres de Teatro, el Xana del Bable, el III Premio Nacional de Cuentos el Llano, etc.
Puso en marcha el proyecto Espacio de arte excéntrico en 1994. Tal y como declaró en los Encuentros de la Red Arte en Murcia el año 1995 » da una respuesta, modesta claro, a tamaño reducido, pero sin ninguna clase de complejo de inferioridad por ello, a la falta de «espacios» donde reunirse y trabajar los artistas de las comarcas mineras, que ahora, en los momentos de mayor crisis socio-económica, es cuando tienen que decir a la sociedad civil, a su propia sociedad, cuando han de ejercer su labor de contestación al «orden», al «poder», con la continuidad de su obra, una obra que aúne lo imaginativo con lo combativo y que no pierda jamás de vista la realidad inmediata del entorno». Fue miembro de la Red Arte.

I
A Nel Amaro, escritor, poeta. In memoriam.
Le dio su voz al aire
y a las avenidas sombrías
donde los pájaros,
teñían con su canto
algoritmos abocados al olvido
para hilvanar la voz y el reflejo sepia
de su infancia.
Ahora
tu silencio contagia mis palabras,
¿Cómo nombrarte sin venas,
sin ojos, sin palabras?
se fue tu verbo al mundo roto
sin otra indumentaria
que el fuego blando de tus versos.
Como página otoñal de tu diario
se extravían los sueños y los versos,
(como palomas doliéndose)
en los tristes dominios de la nada
jadeando sed
en la cálida tristeza de tu ausencia.

II
Levantó acta
de todo cuanto abarcó con sus ojos
en una algarabía de palabras
en los lindes de estrofas amotinadas,
con su voz de granito
tocará a rebato
en la orilla irresistible de los vientos
cansados,
ráfagas silbantes de versos a granel
-como blasfemias oscuras-
sacudiendo el edificio de la noche.
Levantó acta
en la llanura del lenguaje,
se cubrió de ecuaciones espaciales,
pretéritas cicatrices,
presentes escalofríos,
futuros enigmáticos de imágenes y sueños
en el cárdeno matiz de la esperanza.
Levantó acta
en el holístico deambular por esta vida,
en una liturgia germinada de presencias,
palabras sin historia,
luces frías y cólera
y un rastro desleído de abismos
en el mapa de la vida.
III
En el castillete del Pozo San José
cuelga pendones al vacío
con tus lágrimas de última necesidad,
entre las turbias estancias del recuerdo
y el futuro oxidado entre las manos.

© José Manuel Regal


























































































