Convirtióse n’unu de los términos de moda nos últimos díes. “¿Qué ye ennui?”, pregúntense decenes d’usuarios desconocedores d’esta palabra d’orixe francés que la so guarda nes redes sociales nun fai sinón multiplicase. Anque’l so viralización creciente vien de llargu, el llanzamientu del tráiler de la nueva película de Disney y Pixar, la remortina de la esitosa Del Revés, terminó por enchir l’interés.
Nél, preséntense los cuatro nueves emociones que van formar parte de la vida adolescente de la protagonista, Riley, nel filme. A emociones tan ‘populares’ como Vergüenza, Ansiedá o Envidia va sumáse-y tamién Ennui, una adolescente de color violeta, calter apático y mirada lánguida empobinada escontra’l so móvil. Con acentu francés –la so dobladora na versión orixinal ye l’actriz Adele Exarchopoulos (La vida d’Adele)–, contesta al desconciertu de los demás personaxes: “Ye lo que vós llamaríais aburrición”.
El desconocimientu de la palabra provocó’l desconciertu en munchos usuarios, que se preguntaren por qué nun se buscó una alternativa en castellán y ufierten opciones como ‘aburrición’, ‘fadiu’ o ‘apatía’. Preguntaos por esti mediu, dende Disney España aseguren que la decisión de nun traducir el términu al castellán busca “ser fiel a la intención orixinal yá que na versión n’inglés de la película tampoco se traduz”. El so apueste por resaltar l’apatía adolescente nun ye nueva.
Yá en 2015, cuando s’estrenó Del Revés, los sos responsables confesaron que caracterizaren hasta 26 emociones y que una de les que tuvo a puntu d’entrar nel quintetu finalista –al pie de Allegría, Murnia, Roxura, Ascu y Mieu– foi Ennui. ¿Traducila como ‘aburrición’ simplificaría por demás un vocablu polimorfu con raigaños estensos y pretéritas na cultura francesa? ¿Qué tien d’especial l’ennui por que Disney decidiera esportar esta emoción a un públicu global?
“L’ennui ye una emoción que se manifiesta fisiológicamente como un baxón d’enerxía y una somnolencia xeneralizada y, psicolóxicamente, como una sensación de vacíu y fadiu provocada pol refalfiu y un cambéu na forma de percibir el tiempu que paez espurrise”, esplica a S Moda la psicóloga Laurence Parnier, que la considera una emoción universal y esencial.
“Apaez cuando l’individuu ye incapaz de realizar una actividá satisfactoria, nun contestu pocu estimulante y na que surde una falta de compromisu, interés, implicación y sentíu”. Christine Lebriez, psicóloga y coach, trabayó directamente con pacientes qu’amosaben síntomes claros d’esta condición. “Suelen describir una sensación persistente d’aburrición, falta d’interés n’actividaes cotidianes y una perda de *motivación na so vida”, apunta. A la esperta, nun-y sospriende la inclusión de la emoción na próxima película de Disney: “L’aburrición ye más común de lo que podamos imaxinar na sociedá moderna. Sigui esposición a la tecnoloxía y la sobreestimulación constante pueden contribuyir a esti fenómenu, según que na sociedá actual ta sobrovalorada la productividá, la conexón dixital y l’entretenimientu. Ye un estáu bien típicu del momentu nel que vivimos”.
L’Ennui toma popularidá y significación na cultura francesa mientres el sieglu XIX, con una especial fuerza na lliteratura y la política.
Pero llueñe de ser esclusivu del espíritu francés, esti fenómenu puede manifestase en persones de distintes cultures y contestos sociales. Asina lo asegura Lebriez: “Los sentimientos d’aburrición y desmotivación son esperiencies comunes que pueden surdir en cualquier momentu de la nuesa vida. La xeneración millennial nun se llibra y tamién puede esperimentar l’ennui por cuenta de la presión pol ésitu, la incertidume llaboral y l’esposición incesante a la tecnoloxía y les redes sociales. Pero ye importante destacar que l’aburrición nun afecta por igual a tolos individuos d’esta xeneración –nin de les demás–, pos les esperiencies y percepciones varien según los factores personales y el contestu”.
Los datos acoten les sos palabres. En 2016, un estudiu desveló que dos de cada trés millennials británicos (nacíos ente mediaos de los 80 y l’añu 2000) sentíense “aburríos de la vida”. El mesmu añu, el Papa Francisco sollertó sobre los crecientes nuevos “aburríos y aburridores” que paecíen “xubilase mui a tiempu”.
‘Procrastinar’, que vive una popularización creciente nel léxicu actual, foi una de les candidates a palabra del añu 2018 pola Fundeu. Si una estratexa de marketing bien afilada llogró que términos como saudade o hygge trespasen fronteres hasta convertise en filosofíes d’estilu de vida dignes de vender millones de llibros en tol mundu, ¿va convertise l’ennui nel nuevu conceutu de moda una vegada Disney presentar a millones d’espectadores?
“Ye una señal que podemos aprovechar p’ameyorar”, conclúi Parnier. “A la mente ensin entrenar nun-y gusta tar sola consigo mesma. Poro, verbaliza lo que te gustaría no fondero del to corazón nesti momentu, pero que nun puedes consiguir: ‘¿qué me falta?’, ‘¿con qué me gustaría sentime bien?’, ‘¿qué me fadría cimblar?’, ‘¿qué podría faer pa llevantar el mio estáu d’ánimu?’. Faciéndote estes entrugues, vas poder faer un usu positivu d’esta emoción desagradable y saber qué faer p’alimentar la to necesidá de sentite vivu”
