- Patrimoniu Industrial/ Natalia Tielve García / EDP /
- Salime, un salto de arte y energía. Artículu en La Nueva España de 15 de mayu de 2011.
- Joaquín Vaquero Palacios: Uviéu, 9 xunu 1900 – Madrid, 1998 / bio / info /web / medaya d’oru de l’arquitectura 1996 /
- Joaquín Vaquero Turcios: bio / wiki /
Na sala de turbines de la Central de Salime atopamos dos de les intervenciones más interesantes: xuna composición xeométrica que reproduz la descarga eléctrica ente dos polos y un gran frisu narrativu que da cuenta de l’aballadora esperiencia constructiva del saltu. La composición, a gran escala, esixe xuna llectura continua para aprehender el relatu, la narración de los trabayos entamaos dende la xénesis del proyectu hasta llegar a les aplicaciones de la eletricidá y de los sos protagonistes.
El relatu plásticu arrinca cola invención del Saltu y la representación de los Conseyeros de les empreses promotores -Hidroeléctrica del Cantábricu S.A. y Electra de Viesgo, S.A.- lo mesmo que de los Inxenieros responsables de los estudios técnicos. A la síntesis de los trabayos constructivos -accesos, tresporte y edificios– siguen los Obreros, protagonistes del tramu central del mural; sobrevuéla-yos la escena de la Pietá, na que xuna muyer apesadumbrada sostien ente los sos brazos a un obreru, n’alcordanza de los finaos mientres les obres. Siguen el relatu los Directores y los Artistes: el padre, Vaqueru Palacios, representáu como escultor; el fíu, Vaqueru Turcios, como pintor.
Más palantre, al pie de l’alusión a la embalsiadura y el fundimientu de les finques y edificios presistentes, son esquemáticamente reproducíos los elementos qu’integren el saltu: la presa, l’alliviaderu, la central, la subestación d’abertal, los grupos de turbina-alternador, los mandos y el tresformador. Remata’l mural col encendíu d’una bombilla y la producción de la enerxía, el calor, la fuerza, la lluz y les sos llínees de tresporte.
La resultancia ye xuna obra atayante y equilibrada na que queden armónicamente acompasaos verismo y simbolismu. El tratamientu dignu, severu y solemne de les monumentales figures, de porte épicu, la rotundidá plástica, la vivacidá cromática ya intensidá emotiva dexen enllazánoslo coles composiciones del muralismu mexicanu.


