Publicado en Arte, Mina

El Bosco resurde en Mieres como una mina iconográfica

El Bosco resurde en Mieres como una mina iconográfica de crítica a la sociedá moderna, asina ye la esposición nel pozu turonés. L’amuesa llogra nel so primer mes de permanencia en Turón casi trés mil visites.

El Bosco ye unu de los artistes que meyor personifiquen la transición de l’aveseda cultura medieval a la lluminosa Renacencia que se produció n’Europa ente los sieglos XV y XVI. El pozu Santa Bárbara (Turón, Mieres), d’una manera distinta, ta somorguiáu nuna moderna renacencia refulgente nel que la escura estracción de carbón dio pasu a un celebráu amanecer artísticu. El distanciamientu temporal tien como puntu d’unión dos «delicioses» obres hermanaes que miren de forma crítica a les sos respectives sociedaes.

La rehabilitada sala de compresores de la vieya mina acueye hasta’l 13 de xunetu una nueva esposición internacional: la obra «Speculum», un proyectu del colectivu artísticu «Smack», formáu polos neerlandeses Ton Meijdan y Thom Snels y l’húngaru Béla Zsigmond.

Reinterpretan el icónico cuadro «El Xardín de les Delicies» (1490-1500), que’l so orixinal puede vese nel Muséu del Prau y actualicen la visión d’El Bosco con un atanante trípticu de videoarte que, respetando la esencia del orixinal, moderniza la so simboloxía para faer un percorríu pol Edén, el Paraísu y l’Infiernu.

La reconocida pintura d’El Bosco tien un altu conteníu simbólico que dáu llugar a infinidá d’interpretaciones. Los estudiosos asígnenlu una marcada intención moralizante y satírica que foi asonsañada, con más o menos ésitu, a lo llargo de los sieglos. Sorrayen que remarca nel so fascinante trabayu lo efímero de los placeres pecaminosos, qu’afigura na tabla central de los trés que conformen la creación. El pecáu ye l’únicu puntu d’unión ente les trés imaxes.

Les temes principales de la obra d’El Bosco son la lluxuria y el destín inevitable de la humanidá, presentando en cada tabla una escena distinta. La pintura salta de la Xénesis, al Paraísu y, finalmente, representa l’Infiernu. El complexu simbolismu d’esti oliu fai complicáu estrayer una llectura concluyente sobro les motivaciones humanistes del pintor neerlandés. Les temes del pecáu, el castigu y l’infiernu trescalen la obra maestra, que la so radical iconografía amenaron intensos alderiques académicos.

Nel pozu Santa Bárbara puede esfrutase d’una de les reinterpretaciones más singulares hasta agora. El trabayu del colectivu artísticu «Smack» ye la esposición más esitosa de los siete qu’allugó l’antigua mina: 3.000 visites n’apenes un mes.

Ton Meijdan y Thom Snels y Béla Zsigmond quixeron caltenese fieles a El Bosco dotando a la so célebre obra d’una visión crítica afecha a la sociedá actual, actualizando la so iconografía ensin que’l conxuntu dexe de ser reconocible. «La nuesa intención ye que si El Bosco pudiera ver esta versión de la so obra, gustára-y», esplicaron a LA NUEVA ESPAÑA los artistes mientres una recién visita al pozu Santa Bárbara.

La creación foi «difícil al par qu’interesante», yá que s’enfrentaron al respetu» qu’impon afaer una obra tan conocida. «Decidimos utilizar el vídeu por cuenta de que ye el mediu más actual».

La obra que puede visitase nel pozu turonés reconvertíu en centru d’arte ta estremada, como la orixinal, en trés paneles que proponen un percorríu visual onde, según los sos autores, «la utopía, los placeres y el caos conviven nun complexu equilibriu». No qu’el Bosco afiguró como la Genesis, los integrantes de «Smack» remembren un Edén que retrata «un Silicon Valley dixital», una redolada aparentemente idílica qu’escuende «un control invisible exercíu poles grandes corporaciones».

El panel central reinterpreta el Paraísu dibuxáu pol Bosco, amosando un mundu sumíu na obsesión pola imaxe, el consumismu y la superficialidá. L’Infiernu esplega una visión distópica «onde la sobro esplotación en redes sociales, la dependencia de los algoritmos y la mercantilización de la identidá dixital convertir en formes de castigu modernu». Peneren la visión de la obra al traviés del imaxinariu visual del sieglu XXI.

Dos grandes pantalles flaquean la obra central. Nelles representen seis personaxes arquetípicos que personifiquen lo que lo autores definen como «les solombres d’un mundu hiperconectado». Estes visiones contemporanees del infiernu reflexen como un pecador modernu al «cyberbully», representáu como un troll d’Internet atrapáu y acoradáu dientro d’un xigantescu «hashtag». La obsesión pola identidá en llínea y el narcisismu dixital queden interpretaos en «Egonaut» y en munches obres de les figures qu’habiten nestes pantalles llaterales.

Béla Zsigmond y Ton Mejidan, mientres la so visita a l’amuesa, por cuenta de la so inauguración. / F. Rodríguez

La obra de Meijdan, Snels y Zsigmond ufierta xuna estelante colección d’imaxes qu’esponen les problemátiques sociales de la modernidá n’esmolecedores semeyes que beben de la inspiración d’El Bosco. «Búscase convidar a cavilgar sobro l’aislamientu, el comportamientu de les mases y l’interdependencia nun mundu apoderáu pola tecnoloxía y el consumu», sorrayen los responsables de L.Y.V. (Llaboratoriu d’Electrónica Visual), comisarios de l’amuesa.

Y tou ello brota d’un pintura del sieglu XV, una dómina que tamién vivió una revolución nel mundu de la comunicaciones, anque bien distinta, con una esplosión ensin precedentes de la comunicación personal por escritu.

Hai dos meses per delantre pa esfrutar de la contemporanea revisión de celebrar obra d’El Bosco, que remanez como una gran pantalla que cubre tou la llongura de la catedralicia antigua sala de compresores del pozu Santa Bárbara.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *