La ilustración como una ferramienta esencial de comunicación ye’l puntu central d’esti proyectu impulsáu polos asturianos Marta López y Quino Marín. The Asturianer reflexa la cultura asturiana inspirándose nes emblemátiques portaes del margacín The New Yorker.
- ✒️ María S. Condado
- 🎨 Quino Marín | Dani Castaño | Federico Granell | Luisa Vera
- https://www.instagram.com/theasturianer/
Impulsáu por Marta López y Quino Marín, esti proyectu reivindica la ilustración como una ferramienta esencial de comunicación.
Inspirada na popular revista The New Yorker, The Asturianer reflexa la cultura asturiana al traviés de la ilustración. Trátase d’un proyectu de revista inesistente» que bebe de les portaes del emblemáticu magacín estadounidense. Una iniciativa llevada a cabu nel Principáu pol estudiu Vientu del Norte, pero que dende va años estiendese por tol mundu.
Les portaes de la emblemática revista The New Yorker recreáronse a lo llargo de too el mundu, gracies a un movimientu internacional qu’asitia a la ilustración nel centru d’atención. Dende 1925, les portaes d’esta publicación reflexen, por aciu los sos trazos, la vida y cultura de los neoyorquinos, según la esperiencia de los visitantes de la Gran Mazana.
En 1963, en París, empezaren a rindir homenaxe a esti tipu d’ilustraciones al traviés d’una revista inesistente. Les portaes convirtierense nun elementu de comunicación y l’ilustración pasó a ser palabra. Surdió asina The Parisianer, la primera de munches inspiraciones.

The Asturianer. Portaes: Adarica por Sr García (i) y
Ritmu de Verdiciu por Luisa Vera (d) The Asturianer
Col pasu de los años, esti movimientu plásticu #estender por tol mundu, dando llugar a The Tokyoiter, The Milaneser o The *Barcelonian. Foi gracies a esta postrera que Marta López y Quino Marín, propietarios de Vientu del Norte, aventurarense a crear The Asturianer, la única revista inesistente del norte del país. «La nuesa premisa yera dar a entender que la ilustración ye una ferramienta de comunicación fundamental para espublizar un mensaxe», esplica Marta. Y, a partir d’ende, tou vieno dibuxáu.
«Diba tiempu que taba en contactu con Luisa Vera, quien mientres la pandemia creó The Barcelonian. Tenía ganes d’empezar un proyectu nel qu’Asturies fuera l’elementu d’inspiración para desenvolver una llínea d’ilustración», cunta Marta. «Foi ella, precisamente, quien nos dio les primeres pautes para poner en marcha la revista».
La primera portada de The Asturianer, publicada en mayu del 2024, foi diseñada por el mesmu Quino Marín. Tres él, fueron ensame d’artistes quien apurrieron el so granín d’arena a esti proyectu. «Non solo participaron ilustradores; tamién cuntamos cola collaboración d’escultores y artistes plásticos. Ente ellos, amás, atópense grandes figures reconocíes internacionalmente o collaboradores d’El País, pero tamién pequeños artistes más desconocíos», confiesa Marta. Porque The Asturianer nun ye solo un escaparate pal Principáu, sinón tamién xuna ventana al mundu pa los mesmos ilustradores.
El requisitu pa participar nel proyectu ye senciellu: tener un venceyu con Asturies. «Puede ser una relación de cualquier tipu, porque, precisamente, The Asturianer ye un diariu visual que pretende ufiertar una mirada caleidoscópica d’Asturies. Rique ser vista dende distintes perspectives. Hai xente que ye d’equí, otros que tienen una visión tanxencial porque vinieron va cinco años y quedáronse impresionaos, y otros que, a cencielles, tienen casa equí y pasen los branos».

The Asturianer. Portaes: Oviedin por Xema Parés (i)
y Güeyu de Buey Peña Mexa por Federico Granell (d) The Asturianer
Anque The Asturianer pretende usar la ilustración como medio principal de comunicación, la non-revista cunta amás cola participación d’escritores, siempres subordinaos a les necesidaes de la imaxe. «El ilustrador ye quien decide si quier escribir él mesmu o Leticia Sánchez— collaboradora habitual de la revista—, o, inclusive, otru escritor qu’el mesmu ilustrador conoza. Siempres ye la ilustración primeru y la lliteratura dempués. Digamos que, nesti sentíu, camudemos les tornes», comenta López.
Otru de les pilastres fundamentales de The Asturianer ye espublizar la llingua. «Nesti casu inda tamos un pocu coxos, porque nun tenemos una ferramienta sólido que nos ayudar a faer unes traducciones ortodoxes». En gran parte, esto debe a la falta de presupuestu, pos, anque les llámines de les portaes atopense a la vienta, The Asturianer naz como un proyectu ensin ánimu d’arriquecimientu qu’a cencielles pretende ser un puntu d’alcuentru p’artistes plásticos y un reflexu de la cultura y la xente d’Asturies.
