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Les carreteres asturianes, ente les peor calteníes d’España

La Voz /

Les carreteres asturianes, ente les peor calteníes d’España: 1.536 kilómetros riquen actuaciones urxentes. Un estudiu de l’Asociación Española de la Carretera revela qu’el 58% de la rede asturiana de carreteres precisa dalgún tipu d’intervención nun plazu máximu de cuatro años.


Resquiebros, baches y asfaltu débil. Les carreteres d’Asturies presenten una elevada gastadura según l’últimu informe de l’Asociación Española de la Carretera (AEC), ellaboráu a partir d’un refechu analís dixital con intelixencia artificial y datos recoyíos mientres el branu de 2024. L’estudiu, qu’evalúa l’estáu de caltenimientu de más de 4.000 kilómetros representativos de la rede viaria española, asitia a la rede asturiana como la cuarta más deteriorada del país, solo por detrás d’Aragón, Castiella-La Mancha y Galicia, y claramente percima de la media nacional.

L’informe revela qu’el 33% de les carreteres de la rexón presenta un deterioru catalogáu como «bien grave» y otru 25% sufre daños «graves». En xunto, el 58% de la rede asturiana —más de la metá de les sos carreteres— precisa dalgún tipu d’intervención nun plazu máximu de cuatro años. D’esta cifra, 1.536 kilómetros riquen actuaciones urxentes, en menos d’un añu, por cuenta de daños estructurales como baches, «piel de cocodrilu» o deformaciones severes del firme. Otros 1.318 kilómetros precisen obres nun plazu inferior a cuatro años pa evitar qu’el so deterioru convertir en críticu.

El costu pa poner a puntu la rede viaria asturiana xubiría, según el mesmu estudiu a 692 millones d’euros. Una inversión que, según la AEC, nun puede retrasase ensin riesgu d’encarecese entá más. El ritmu de degradación nel conxuntu del país foi del 8% añal nos postreros trés años.

Les consecuencies del mala traza de les carreteres son múltiples. La AEC alvierte de qu’un firme deterioráu amonta hasta un 12% el consumu de combustible, lo que repercute directamente nel bolsu de el conductores y nos costos del tresporte. Tamién obliga a amenorgar la velocidá media, lo qu’allarga los tiempos de viaxe: un 12,5% más en camiones, un 25% más n’autobuses y un 20% más en vehículos llixeros.

Amás, l’informe sorraya que l’estáu actual de la rede puede frenar oxetivos estratéxicos como’l tresformamientu de les carreteres n’infraestructures más segures, verdes y dixitaliáes, la descarbonización del tresporte, l’amenorgamientu de la siniestralidá o la meyora de la conectividad en zones despobladas. Nuna comunidá como Asturies, con una orografía complicada y una fuerte dependencia de les sos exes viarios pal tresporte de mercancíes y persones, l’impactu d’un deterioru enllargáu pue ser especialmente grave.

La AEC propón pa revertir la situación la creación d’un fondu de financiamientu estable y sosteníu, nutríu con presupuestos públicos, fondos europeos, sistemes de tarificación por usu y fórmules de collaboración públicu-privada. Tamién plantega midíes fiscales, como esaniciar ciertes exenciones nel impuestu d’hidrocarburos qu’anguaño beneficien a otres maneres de tresporte, coles que podríen llograse miles de millones d’euros añales destinaos al caltenimientu viario.

No referente a sostenibilidá, solo esti branu la AEC preve una medría del 12% en combustible y emisiones debíu al deterioru del firme de les carreteres, lo que supon en xunto 270 millones adicionales en gasolina y diésel polos más de 100 millones de desplazamientos previstos pola DGT.

Según les estimaciones de la AEC pa esti branu, el conductores españoles van gastar diariamente 4,5 millones d’euros más por sobrecostu de combustible debíu al pavimentu deterioráu, lo que tamién «puede tener un reflexu na seguridá vial», apunta Juan Francisco Lazcano, presidente de l’Asociación.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu