Publicado en Festival gastronómicu, Fiestes d'interés turísticu

Del 16 al 26 d’ochobre, les Xornaes del Desarme.

¡La tradición vuelve saborguiar n’Uviéu! Del 16 al 26 d’ochobre, non te pierdas les Xornaes del Desarme. Menú clásicu: garbanzos con bacaláu y espinaques. Taragaños innovadores inspiraos na tradición. ¿Cuál vas escoyer? Afaya los llugares participantes equí.

¿Por qué’l Desarme ye la Fiesta de la Paz?

Compartimos esti testu del escritor y periodista Adolfo Casaprima, que lo esplica maraviosamente;

Fiesta de la Paz. Asina llamen al Desarme los cofrades que, dende 2012, convirtiéronse nos guardianes d’una tradición que llueu va cumplir 190 años. Porque non solo caltienen y perpetúen la costume de la cita gastronómica cada 19 d’ochobre (garbanzos con bacaláu y espinaques, dureces al estilu d’Uviéu y arroz con lleche) y espublicen les bonances del menú y de la so hestoria.

 

Sinón porque, amás, cumplen y espliquen allá onde tean los valores que tesciende la fiesta: confraternidá, respetu, solidaridá, paz.

Si por daqué destaca esta fiesta gastronómica ye porque nació de la iniciativa popular y foi ella quien-y dio forma y vida. Nun foi impuesta por un gobiernu, una sociedá festiva o una asociación nacida para tal fin. Non.

El Desarme nació no que fai a una batalla bélica, sirvió mientres décades para conmemorar y rindir homenaxe a los héroes que dieron la so vida per Uviéu, supo afaese para celebrar la paz y curar les feríes d’una incruenta guerra civil, y terminó como reclamu para xunir a una población alredor d’una mesa, onde realcontrase colos amigos distantes o estrechar relación colos colegues cercanos.

El Desarme conviértese asina nun exemplar actu de democracia, confraternización y camaradería, onde xefes y emplegaos, políticos d’enclinos contrarios, siguidores de clubes de fútbol tradicionalmente engarraos, homes y muyeres, adultos y nuevos, peñistes gastronómicos, compañeros d’oficiu, grupos d’amigos, tertulianos… toos axuntense n’amistá para tastiar en compañía un esquisitu menú, como nel so día xuniéronse vencedores y vencíos al términu d’una innecesaria guerra civil para celebrar la proclamación de la paz.

Esta Fiesta de Interés Turístico Nacional hunde sus raíces en 1841 y se celebraba cada 19 de octubre, salvo durante la Guerra Civil. Lo que nació como homenaje a los milicianos que defendieron Oviedo en 1836 se transformó con el tiempo en una celebración de la paz y la convivencia.

Ya a mediados del siglo XX, el menú traspasó el ámbito doméstico y se consolidó en restaurantes, atrayendo a visitantes de toda Asturias. En los años sesenta y setenta la tradición se expandió a concejos limítrofes, y en los ochenta y noventa se extendió tanto en duración —con celebraciones durante todo el fin de semana— como en participación, incorporando de forma destacada a las mujeres y uniendo en torno a la mesa a familias, amigos, peñas y empresas.

Desde finales del siglo XX, la fiesta creció también fuera de Asturias. Con la colaboración del Ayuntamiento de Oviedo y la hostelería local, se realizaron campañas que ayudaron a consolidar su proyección nacional e internacional.

El éxito se refleja en las cifras: de 10.000 raciones servidas en 2006 se pasó a 80.000 solo dos años después. Pese a los altibajos de la crisis, la tradición ha demostrado su fuerza, manteniéndose como un referente gastronómico y cultural que trasciende Oviedo y se abre al mundo.

 

 

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu