Publicado en Sin categoría

Tiempu de teitar en Somiedu

Tiempu de teitar en Somiedu: los secretos de cómo s’anueven les típiques cabanes del Parque Natural. Families enteres dedíquense estos díes a anovar la cubierta vexetal de les típiques construcciones: maña y fuerza (y miles d’euros si hai que contratar la xera). LNE /

Arbellales (Somiedu)


Hasta una selmana, anque tou depende del tamañu, puede llevar iguar el techu d’un teito de Somiedu, eses famoses y úniques nel mundu cabanes de piedra y cubierta vexetal que chisquen les guapes brañes del Parque Natural. Nelles hai estos díes una actividá inusitada. Non por cuenta de los caminantes -que los hai casi siempres y nesta ponte festiva de la Pilastra en mayor midida gracies al sol y les nidies temperatures que conviden al senderismo-, sinón porque los somedanos tán apurríos a una xera típica de la dómina, qu’empezó fai unes poques selmanes y va enllargase hasta que’l bon tiempu dexe teitar.

Iguar la cubierta d’estes cabanes típiques –en Somiedu tienen unes 300, el mayor conxuntu d’Europa, y puxen por ser Patrimoniu de la Humanidá- axunta a families enteres en redol a una xera que se tresmitió xeneración tres xeneración. L’oxetivu: dexales llistes para aguantar el llargu y duru iviernu, que davezu -más antaño qu’agora- cubre de nieve les brañes.

Teitando en La Chomba.

Ye’l casu de los Fernández, que na braña de La Chomba, barganal del pueblu d’Arbellales, lleven díes ocupaos n’iguar unu de los sos seis teitos. Tán centraos n’una de les cabanes más pequenes, pero la necesidá d’anovar tola cubierta llevarálos más tiempu. Dexar la cubrición en perfectu estáu ye cuestión de saber faer, mañana y fuerza para encaramarse na escalera y asitiar convenientemente la escoba o retama, especie vexetal qu’abonda pol Parque Natural, para cubrir la estructura. Puede llegar a tener mediu metro d’espesura y de la so correcta instalación va depender el tiempu que dure intactu’l techu.

“Ye habitual reparar cada añu un tramu, y dizse qu’a los cinco años tienes de dar la vuelta a la cubierta al completu. Pero en dellos casos, como ésti, tenemos qu’iguala entera, por eso llévanos casi una selmana, anque lo faemos en díes alternos y con tranquilidá”, espliquen na familia.

Costos.Los Fernández pueden ocupase ellos mesmos de los sos teitos. Pero en munchos casos la edá avanzada de los sos propietarios, antiguos ganaderos, o la falta de tiempu obliguen a delegar n’otros. Hai empreses qu’ufierten el serviciu de teitar, con un costu que bazcuya enforma, pero nun ye baratu: puede dir de los 10.000 a los 14.000 euros en función de diversos factores como’l tamañu de la cubierta, l’estáu de caltenimientu de la mesma, el tiempu que vaiga llevar el trabayu…

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu