Los sidros y comedies son una amuesa del llargu ciclu del antroxu, una mazcarada d’iviernu que consiste na marcha de los sidros poles cais de la parroquia, vistíos con pantalones y camisa blancos, con una faxa colorada de la que cuelguen cuatro llueques/cencerros y con melenes na cabeza –un cucuruchu de piel d’oveya rematáu por un rabu de foín/raposu-.

Asina vistíos, estos personaxes piden l’aguilandu a la cabeza d’un cortexu que representa les comedies, escenes costumbristas con referencies a l’actualidá, nes que participen, amás de los sidros, representaciones del vieyu y la vieya, les dames, los comerciantes, policías y un ciegu o un diañu.

Conceyos: Siero (principalmente), Bimenes, San Martín Rei Aurelio, Llangréu, Llaviana.

 

Sidros y Comedies ye una mazcarada recuperada en 2004 gracies a l’asociación «El Cencerru«. Los sidros faen un percorríu pol pueblu de Valdesoto (Siero) dando saltos y faciendo sonar les campanes, anunciando la llegada de la comedia.

Los Sidros» son los tradicionales «Guirrios» que recuperen l’espíritu del «Antroxu Asturianu» y de les populares manifestaciones antaño denominaes «Mazcaraes d´iviernu».

Los Homes oveya» con mázcares coloraes saltando pola caleya faen sonar les llueques/cencerros, mientres acompañen a «La Comedia», que consiste n’una sarcástica representación de teatru popular de calter davezu críticu y burllón colos aconteceres del llugar.

Los Sidros y Comedies que se representen caltienen los personaxes y l’estructura de les Comedies antigües. Represéntase nel Campu de la Ilesia de Valdesoto, el domingu siguiente a Reyes.


La mazcarada, bien d’interés cultural, pa cumplir coles midíes sanitaries va facese ensin públicu asistente, anque se va emitir al traviés de TPA

Varias personas vestidos de sidros durante la tradicional fiesta de Sidros y comedies, que ha recuperado la localidad asturiana de Valdesoto.
Semeya: Alberto Morante

Los Sidros y Comedies de Valdesoto (Siero) nun van faltar esti domingu 10 de xineru a la so cita anual, anque pa cumplir coles midíes sanitaries va facese ensin públicu asistente, anque se va emitir al traviés de TPA.

Esta tradición, enmarcada dientro de les mazcaraes d’iviernu que se recuperaron depués de décades en delles zones d’Asturies, va incluir la representación d’una obra de teatru infantil y d’otra representada por adultos.

Va ser a partir de les 12.15 hores, dientro d’un especial de Conexión Asturias de TPA nel que se van emitir en directo les comedies Comedia pa un añu difícil, de Manuel Pergentino Martínez, y Tamos de COVIDmedia, de José Ramón Oliva.

Esta tradición recuperóse nel añu 2004, gracies al enfotu d’un grupu de mozos de la parroquia de Valdesoto, qu’axuntaron alredor de l’Asociación pola recuperación de los Sidros y les Comedies El Cencerru. Dende esi momentu, el so propósitu foi caltener esti vezu, una de les tradiciones más vistoses d’Asturies. Nel 2019, el Principáu declaró a esta mazcarada como bien d’interés cultural.

Los Guirrios o Sidros, ( del llatín «guerrire«, saltar) son unos personaxes típicos nes feches del Antroxu. Los Guirrios (Guirrios Llangréu y Samartín del Rei Aureliu / Sidros Siero) diben vistíos de blanco, con polaines de pañu negru, faxa colorada na cintura y el pechu (tamién podía ser verde o azul), y un cinchu de cueru tremáu de cascabeles y campanines, pa facer ruíu al movese, y sobremanera una llarga piértiga cola que pegaben grandes blincos pel aire y que-yos permitía desplazase aína y saltar percima muries y sebes. Diben con un gorru llargu y picudu, cubiertu de pelleyos d’oveya, y portaben una mázcara, les más de les veces tamién colorada.


https://asturies.com/sites/default/files/Sidros.jpg

 


Revista Conocer Asturies-Viaxast. Nº2 (payares 2019)

Nº 2    Marzu – xunu 2018

Web: LOS SIDROS

El nombre de “guirrio” es más genérico, pero en Siero y Bimenes se nos conoce por “sidros”. Según Constantino Cabal, la palabra “guirrio” procede del latín guerrire (saltar de gozo, retozar), en clara referencia a una de sus funciones. Para Fausto Vigil, procede del euskera oguerria, que significa Navidad. Para la palabra “sidro” se busca una salida fácil, y lo llama así por su relación con la sidra. Nada más lejos de la realidad. Hay aún otra opinión que indica que “guirrio” procede de «guirriar» (reír). Sobre su origen, Fausto Vigil considera que los “sidros” (entendiendo por tal el conjunto formado por los “sidros y la comedia”) son el último eslabón de Los autos sacramentales que se representaban en las iglesias, y después fuera de ellas. Para Juan Uría, considera que su origen está en las celebraciones de los pueblos primitivos. Según otra opinión, y mitológicamente hablando, el “guirrio” sería la reencarnación de los viejos mitos griegos y romanos del “Silvano”, del “fauno” y del “busgosu”, persiguiendo a las mujeres para volverlas fecundas.