La gaita asturiana

ESCUCHAR UN PAR DE MINUTOS DE CADA VIDEO,
SI DA LUGAR,

PARA QUE VEAN DIFERENTES ESTILOS

 

Ver Tina Castañón, la primer gaitera d´Asturies (ver artículu)


José Angel HEVIA

  • Tema estrella:  Busindre Reel (2009), innovación en el diseño y sonido de la gaita. Introduce a Mª Luz Cristobal cantando una estrofa de tonada…

 

  • Edición 2020  ganó Rodrigo Cuevas con Rambalín

El XII Premiu Camaretá al Meyor Cantar llévalu, por unanimidá, «Rambalín», de Rodrigo Cuevas. Ver videu Facebook de Política llingüística Rodrigo Cuevas, Silvia Quesada, Mapi Quintana y Slum Suit van defendieron nel Teatru Fantasio de Navia los sos temes finalistes nel XII Premiu al Meyor Cantar, que gana esti añu l’apellíu ‘Camaretá’. Ver web con info sobro los finalistes…

Los cuatro temes qu’aspiraben a ser el meyor cantar n’asturianu o gallego-asturiano del 2019 y la primer metá del 2020: ‘Rambalín’, de Rodrigo Cuevas; ‘La mesma revolución’, de Silvia Quesada; ‘Cantar pa durmir un ninín’, de Mapi Quintana; y L’espeyu’, de Slum Suit. Tamién actuó Lafu y Rebeca, ganadores de la edición anterior con ‘Les sombres de la yerba’, mientres el xuráu decide’l merecedor del gallardón.

Fonte: Política Llingüística Principáu d’Asturies

Equí debaxo podéis lleer n´asturianu la lletra d´estos cuatro cancios que llegaron a la final…

El XII Premiu Camaretá al Meyor Cantar llévalu, por unanimidá, «Rambalín», de Rodrigo Cuevas.

Esti premiu, organizáu pola Conseyería de Cultura, Política Llingüística y Turismu a través de la Dirección Xeneral de Política Llingüística, tien dos fases. Na primera, el xuráu, escoyía en setiembre d’ente los cantares presentaos aquellos que pasaben a la final, que foron: «Rambalín», de Rodrigo Cuevas, «La mesma revolución», de Silvia Quesada, «Cantar pa durmir un ninín», de Mapi Quintana, y «L’espeyu», de Slum Suit.
Los finalistes habíen defender nuna Gala Final los sos cantares, que diba celebrase’l 13 de payares nel Teatru Fantasio de Navia y que retresmitiría la RTPA. Una y bones celebrada, presentada por Norma Méndez (que se mandó del gallego-asturianu) y Fernando Valle Roso (n’asturianu), el xuráu decidió premiar «Rambalín», de Rodrigo Cuevas, por unanimidá, llevándose’l troféu y los 6.000 euros de dotación con que cuenta’l premiu.

/


Final del XII Premiu Camaretá_Payares 2020

 L’espeyu

Busqué un espeyu pa mirar
a los demás,
busqué un espeyu pa saber
que soi.

Recuerro les cais sintonizando
la radio interior,
les flores cayíes yá nun güelen
como ayer.

Les palabres van texendo
un silenciu atronador,
y a la hora del atapecer,
despídome del mesmu sol.

Esploro inmóvil
los montes del recuerdu,
la nieve equí
cai
más rápido.

Dibuxo la vida
en llenzos antiguos,
vivo na música
cambio la escala.

Les palabres van texendo
un silenciu atronador,
y a la hora del atapecer,
despídome del mesmu sol.

Les palabres van texendo
un silenciu atronador,
y a la hora de l’alborada
saludo al mesmu sol.

Lletra: Pablo Texón


 

Gaita leed de  Bras Rodrigo


Esta versión espublizose durante´l confinamientu, n´abril 2020

Lo último de Bras Rodrigo –  Febrero 2023

 


Asturianada: Anabel Santiago

Ana Isabel Santiago Sánchez (Buenos Aires, Argentina, 18 de junio de 1981) es una cantante española de tonada asturiana. Comenzó a cantar tonada a los trece años. Fue nombrada Mejor Voz Asturiana en el Memorial Silvino Argüelles en las ediciones de 2003, 2004, 2005 y 2006.


Asturianada: Marisa Valle Roso

Marisa Valle Roso (La Felguera, Langreo, 22 de diciembre de 1987) es una cantante y compositora española formada en la tonada asturiana. En sus inicios musicales solía formar pareja artística con su hermano, Fernando Valle Roso.


Asturianada: Rodrigo Cuevas

Rodrigo Cuevas (Oviedo, 1985) es cantante, compositor, acordeonista y percusionista. Es «electrocupletista», «showman», inventor de la «tonada glam» o del «cabaret underprao».

/

/

Rodrigo Cuevas (Oviedo, 1985) es cantante, compositor, acordeonista y percusionista. Es «electrocupletista», «showman», inventor de la «tonada glam» o del «cabaret underprao». Tanto título es para decir que le ha dado vuelta como un calcetí­n a la tradición musical asturiana y que Rodrigo habí­a publicado en 2012 un disco titulado «Yo soy la maga», que pasó desapercibido para el gran público, pero fue a partir de 2014, con su espectáculo de electrocuplé, y ya en 2016, con su disco «Prince of Verdiciu», cuando pasó a convertirse en un icono de la cultura popular asturiana. Estudió Sonologí­a en Barcelona y, antes, se formó en el Conservatorio de Oviedo. Luego ya lo puso todo patas arriba. Su último trabajo discográfico son versiones de Tino Casal y ahora llena con su espectáculo «El mundo por montera». – https://mas.lne.es/muelologia/rodrigo-cuevas.html
Rodrigo Cuevas (Uviéu, 1985) ye un fenómenu de les artes escéniques, igual que de la comunicación nel sentíu más ampliu; y la so repercusión, crecimientu y desenvolvimientu profesional sigue nuna progresión sostenida y sólida. A lo llargo de 2020, esti cantante, compositor, multi-instrumentista y axitador folclóricu va representando per tol país el so tercer espectáculu escénicu Trópico de Covadonga, que s’estrenaba nel mes de xunu de 2019 y que yá tien percorrío abondes ciudaes d’España. Cuevas ta acabante de llanzar al mundu’l so álbum nuevu, Manual de cortejo (Aris Música/Altafonte), con producción musical de Raül Refree. El discu ta algamando les meyores crítiques na prensa especializao y una acogida excelente per parte del públicu. A Rodrigo Cuevas présta-y rondar a la canción tradicional col cabaret y el cuplé, y disfruta faciendo conversar a la música electrónica col humor, la sensualidá y la crítica social, convirtiendo los sos espectáculos nuna esperiencia cultural y sensorial con denominación d’orixe.
«Rambalín» ye una habanera dedicada a la figura d’Alberto Alonso Blanco, playu y maricón de nacimientu a partes iguales; referente necesariu del panorama LGTBI asturianu, escaecíu poles nueves xeneraciones pero mui popular na época de los 60-70 en Xixón. Asesináu nel 76, y a día de güei nun resueltu l’asesinatu, esti cantar ye una especie de xusticia poética pa cola so figura. Con 2 testos de Fredesvinda «La Tarabica», lletra de Rodrigo Cuevas y música de Rodrigo Cuevas y Raül Refree, esti cantar intenta da-y la eternidá que merez a la figura de Rambal.

Lo último, xéneru «zarzuela«:  «Barbián»: La nueva temporada del Teatro de la Zarzuela trae consigo a Rodrigo Cuevas, uno de los artistas de mayor impacto en los últimos años en el ámbito de la música popular que, con su rompedor y vanguardista concepto del folclore, combina lo popular de ayer y de hoy, lo rural y lo urbano. Su nuevo espectáculo Barbián se podrá ver en vivo el próximo 30 de noviembre.

El nuevo espectáculo de Rodrigo Cuevas cambiará el folclore por la zarzuela. Con la misma libertad con la que los  compositores que crearon el género lírico se nutrieron también del folclore y de lo popular para acercarlo a otro espacio, a otro lenguaje, a otros instrumentos y otras voces. Rodrigo Cuevas aproxima la zarzuela a una actualidad sonora y visual que, sin duda, no dejará a nadie indiferente.

Así nació Barbián, porque Barbián es aire y éste, va cantando un repertorio de Zarzuela con unas producciones musicales a cargo de Frank Merfort y Richard Veensdra; además de una dirección y dramaturgia de Fernando Carmena. Un repertorio de zarzuela rural y de zarzuela urbana de fantasía para toda la familia. Cabe destacar el vestuario del show, confeccionado para la ocasión por Costantino Menéndez (MadebyKös) hace de Barbián una pieza redonda y  contemporánea. Ver artículu.