Publicado en Mina, Tresportes

HUNOSA: la hullera acomete la restauración de la última máquina de vapor

Hunosa pita y anda: la hullera acomete la restauración de la última máquina de vapor que quedaba nes sos instalaciones. La SHE9, que llevó carbón d’Ayer hasta’l llavaderu de Sovilla, yá ta siendo iguada’l los talleres Santa Ana. La locomotora, antes de ser treslladada a Talleres Santa Ana.

Mientres décades dedicose a la estracción de carbón, pero les polítiques verdes de la Unión Europea terminaron con esta actividá. A la hullera asturiana Hunosa tocólu reinventase y ta faciéndolo per delles víes: dende les enerxíes llimpies hasta la restauración de zones degradaes. Pero esto nun ye lo único qu’Hunosa trata de recuperar. Como propietaria de la gran mayoría del patrimoniu mineru de la cuenca central asturiana, la compañía tien xoyes históriques como les locomotores del vapor que llevaben el carbón de mines a llavaderos. N’acometiendo un plan entamáu, la hullera llevó a agora a los talleres Santa Ana la postrera d’estes máquines que taba nes sos instalaciones: la SHE 9.

Hunosa recupera una hestórica llocomotora pal pozu San José

Fuentes d’Hunosa esplicaron qu’esta locomotora adquiriose en 1918 pola Sociedá Hullera Española (SHE) al fabricante American Locomotive Company (Alco). El so cometíu foi tresportar el carbón de les mines d’Ayer hasta’l llavaderu de Sovilla, yá en Mieres. Esta centenaria pieza llevaba espuesta, mientres los últimos años, al pie de la torre d’estracción del ayerán pozu Santiago. Y nun taba sola, sinón que la acompañaben dos vagones «tipu talgos», modelu qu’usaba la SHE.

L’inesorable pasu del tiempu fixo que la máquina fora deteriorándose. Dende la compañía espliquen que la locomotora «foi perdiendo pintura y presentando señales d’oxidación». Pa evitar una mayor degradación, y col fin de recuperala, a principios del presente mes de xunu treslladose a Talleres Santa Ana, n’El Apurro. Ellí, un equipu especializáu de la Fundación Santa Bárbara (FUSBA), púnxose manes a la obra pa dar en la so restauración.

El procesu de restauración de la máquina. / Vencida por Hunosa

Tres una intensa formación, l’equipu de Fusba especializóse na rehabilitación de locomotores, y la SHE 9 nun ye la primera. «Esti equipu yá restauró la ‘Adaro’ y ‘DF 38’ de l’antigua Sociedá Metalúrxica Duro Felguera -que tán espuestes en Sotón y Fondón, respeutivamente- y la ‘HT-14’, instalada apocayá nel pozu San José, reabiertu n’avientu pasáu como espaciu cultural», espliquen fontes d’Hunosa.

Vuelta a casa

La intención d’Hunosa ye devolver al conceyu d’Ayer la «SHE 9» en perfectu estáu de revista ya instalala nun espaciu onde pueda ser contemplada por vecinos y visitantes del conceyu. Anguaño, les instalaciones de los pozos Santiago y San Jorge alluguen yá otra locomotora de vapor, el númberu 8 de la Sociedá Industrial Asturiana «Santa Bárbara».

Dende Hunosa esplicaron que «nesta nueva restauración, col que se da por concluyíu’l plan de recuperación de locomotores de vapor n’instalaciones d’Hunosa, cúntase nuevamente col asesoramientu altruista del Muséu del Ferrocarril d’Asturies -na persona del so director, Javier Fernández- y del historiador espertu en patrimoniu históricu ferroviariu, Guillermo Bas».

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu