- Autor: Adolfo García /
El palaciu real d’Alfonso lll foi convertíu nel hospital de San Juan por deséu d’Alfonso Vl, devotu de les reliquies del Salvador. L’hospital sofitose coles llimosnes y donaciones y la so principal norma yera la d’atender a los pelegrinos del Camín de Santiago. Recibíase-yos con una llavadura de pies, dábase-yos de comer pan y sidra y una modesta cama.
Munchos d’ellos veníen enfermos de tifus, viruela, difteria, llepra y peste bubónica, lo que creo un grave problema d’andada ente la población uvieina, una y bones los pocos médicos qu’había escarecíen de medios pa lluchar contra tas enfermedaes conocíes como «patoloxía xacobea».
El Camín de Santiago.
Uviéu atraxo a numberosos pelegrinos que veníen cola esperanza de conocer les ayalgues guardaes n’El Salvador y ganar les indulxencies. En realidá fueron los inventores del turismu, y los uvieinos supieron sacar bon partíu de la nueva fonte de negociu, sobremanera los posaderos. Encendíense fogueres y engalanábase la ciudá para acoyer a los caminantes con fiestes, música y bailles. Los pelegrinos que teníen la bolsa apinada tastiaben les delicies de los productos de la tierra y mercaben alcordances, los más probes gociaben de la hospitalidá, daqué bien importante por que se fueren contentos y felices apregonando les excelencies de la ciudá y les maravíes de les reliquies.
Nel Códice Calixtino alviertese a los uvieinos que…»a la ida y al regresu tienen de ser recibíos perbién y humildemente, con gran ciñu de toles xentes».
El negociu ye’l negociu.
L’el treslláu de la corte a Llión y el so séquitu, que debia de ser la metá de la población, dexa tras una ciudá murnia, colos palacios vacíos y abandonaos, prácticamente ensin actividá comercial, y ye de suponer que con un baxón demográficu. Con una serie de conventos como San Vicente y San Pelayo y El Salvador dedicáu a la custodia de les Santes Reliquies.
Y ye gracies a elles por onde llega’l milagru y la bayura. Dende distintos llugares d’Europa empiecen a llegar los pelegrinos camín de Santiago, con parada obligada n’Uviéu para visitar les reliquies de la Cámara Santa. Tou pelegrín sabía que’l Camín de Santiago pasaba per Uviéu, pos según dicíase «quien va a Santiago y nun va a El Salvador, visita al criáu y dexa al señor».
Con Alfonso lll el Magno treslládase la corte a Llión y ponse fin a la Monarquía Asturiana quedando Uviéu, «Asturorum Regnum», como see episcopal onde l’obispu sería la máxima autoridá.
Tras queden los tiempos de los reis ástures coles sos intrigues palaciegues, asesinatos y odios dinásticos que ye meyor escaecer.
Estos son los reis de la Monarquía Asturiana, como yo imaxino a falta de material fotográfico o semeyes.
Sigamos cola hestoria d’esta llinda ciudá que tamos perdiendo.
L’últimu rei foi Alfonso lll El Magno, qu’herieda’l tronu a los 18 años na corte uvieina nos años 866 al 910. Edifica un nuevu palaciu real llamada La Fortaleza. Casi al empezar el so reináu tien que coyer la espada y solmena-yos a los musulmanes qu’entren por Alava. Nun confundir a esti Alfonso col so predecesor, esti nun yera castu y a los ventiún años yá tenía cuatro fíos con Ximena, una princesa navarra: García, Ordoño, Fruela y Ramiro.
Ordena construyir la basílica de San Salvador de Valdediós, un magníficu templu na tumba del apóstol Santiago, en Compostela, una serie de formoses ilesies rurales y la fuentina de Foncalada n’Uviéu. Cunten les lleendes que nes nueches de lluna llena baxaben les doncelles a bañase na fonte.
Pero la so obra más importante ye la Cruz de la Victoria, el símbolu d’Asturies naz n’añu 908, nel castiellu de Gauzón.
Pero la so vida nun tien un final feliz. Los sos fíos oblíguen-y a abandonar el tronu y recluyenlu nel valle de Boides, barganal de la basílica. Como yá sabemos, cría cuervos y anque nun-y sacaron los güeyos destronáron-y.
Pero Alfonso nun se resigna a la so reclusión. Pide al so fíu García un exércitu y parte col a les fronteres conquistando nueves tierres en manos musulmanes.
Nos últimos díes de la seronda del añu 910, escosu y enfermu, quédase en Zamora, onde muerre’l 20 d’avientu. Y con él termina la Monarquía Asturiana.
Sigamos colos reis que sentaron nel tronu d’Uviéu. Dempués de la muerte de Ramiro I, ocupa’l tronu’l so herederu Ordoño I. Si’l so padre foi llamáu «la vara de la xusticia» poles sos arrebatos y mala lleche, el so fíu pasó a la hestoria como «el padre del pueblu». Un home paciente y serenu, pero valiente y decidíu frente al enemigu. Heredó un reinu pacificáu, pero nun se durmió nos lloreos y amplió notablemente les sos fronteres hasta’l valle del Douru.
Tamién-y toco trepar y someter a los llevantinos vasconos y a los tercos normandos.
Llibera de los musulmanes les ciudaes de Llión, Tuy y Astorga, fortifica les fronteres del sur de Galicia y constrúi castiellos, monesterios y granxes nes zones castellanes. Na batalla de Clavijo, según cuenta la lleenda, recibió l’ayuda del Apóstol Santiago’l Mayor, moteyáu «Matamoros». Enfermu de gota, Ordoño I muerre n’Uviéu nel añu 866.
«La heroica ciudá dormía’l pigazu. El vientu sur, caliente y galbaniegu, emburriaba les nubes ablancazaes que se resgaben al correr escontra’l norte. Nes cais nun había más ruiu que’l rumor estridente de los remolinos de polvu, trapos, payes y papeles, que diben de regueru en regueru, de cera en cera, d’esquina n’esquina, revolando y escorriéndose, como camparines que se busquen y fuxen y que l’aire envolubra nes sos plegues invisibles. Cual alteries de pilluelos, aquelles migayes de la basura, aquelles arrayadures de too, xuntaronse nun montón, parábanse como dormíes un momentu y brincaban de nuevu sobrosaltaes, esvalixándose, engatando unes poles parés hasta los cristales trémboles de los faroles, otres hasta los cartelos de papel mal pegaos a les esquines, y había pluma que llegaba a un tercer pisu, y arenuca que s’encuallaba para díes, o para años, na vidrera d’un escaparate, garrada a un chombu.
Vetusta, la bien noble y lleal ciudá, corte nel alloñáu sieglu, escontra la dixestión del cocíu y de la olla podre, y folgaba oyendo ente suaños el monótonu y familiar runfíu de la campana de coru, que retumbaba allá a lo cimero de la espodada torre na Santa Basílica”.
El reináu de Ramiro I «la vara de la Xusticia», nun foi bien llargu. Ocho años afortunadamente para aquellos a los que tenía iñerizu. Reinó ocho años y morrió nel 850. Como nos cunten les cróniques. Nun duldó n’unviar al verdugu a los lladrones para quitalos de la vista, condergar a los magos a la foguera y cosiquines asina.
Nos años del so reináu, dos nobles pretenden destronalo: Adroito y Piniolo. Al primeru déxalu ciegu, al segundu mandó executar, xuntu colos sos siete fíos.
Ente una cosa y otra, tuvo tiempu de mandar faer un par d’edificios nel monte del Naranco. Cuando lleemos: San Miguel de Lliño y Santa María del Naranco, fueron construyíes por Ramiro I, nun ye ciertu. Fueron construyíes mientres el so reináu, pero por un arquiteutu xenial.
Nun quepe dulda qu’esti reinu nun taba dexáu de la mano de Dios, de la Virxe, Santos, Arcánxeles, Arques Santes y tou tipu de milagros qu’asocedíen na Ciudá Santa d’Uviéu. Pero vamos dexar estos asuntos celestiales pel momento, para siguir cola monarquía y los trés monarques que nos queden.
Tres la muerte d’Alfonso asocedida nel 842, «Tres una vida gloriosa, casta ya inmaculada». nun dexa herederu, de cuenta qu’hai que buscar a un nuevu rei. Ye escoyíu para ocupar el tronu Ramiro *l, del que yá falamos de primeres. Ramiro nun s’anda con chancies y taba dispuestu a caltener l’orde nel reinu. Un noble llamáu Nepociano, usurpa’l tronu de Ramiro, pero vistu y nun visto. Ramiro vénce-y en combate, quíta-y de la vista y zárra-y para siempres nun monesteriu. Ramiro taba dispuestu a saca-y los güeyos a tol que lu mirara mal.
Amás,los pirates viquingos, abondo selvaxes como yá sabemos, asocédese-yos desembarcar nes mariñes asturianes ensin saber onde se metíen. Ramiro da-yos para’l foín,ambura gran parte de los sos barcos y sumen de les mariñes cristianes del norte para dir escalar más al sur remontando’l Guadalquivir.
La misteriosa Arca Santa, taba construyida de madera de cedru, permaneció ensin abrir mientres el reináu del Rei Castu y de los sos sucesores nel tronu. Naide s’atrevió a abrila hasta l’añu 1030. Según los relatos, nesi añu, l’obispu d’Uviéu, don Ponce, en presencia d’otros clérigos del cabildru de San Salvador, atreviose a ver el conteníu de l’Arca. Nun foi una bona idea, según paez.
Al abrila salió del so interior una lluz tan intensa y cegadora qu’esllumó a tolos que s’atrevieron a asemeyáu desatín. Aterrorizaos y cegaos pola sobrenatural lluz, volvieron cerrar la tapa, pero’l dañu yá taba fechu. Dalgunos quedaron ciegos, ente ellos l’obispu don Ponce, o Poncio. Polo que se deduz, que los ellí presentes nun teníen una vida precisamente exemplar como clérigos.
Vamos siguir con esto. Quedáramos en qu’una misteriosa lluz indico a un ermitañu onde taba la tumba del apóstol Santiago allá en Finis Terrae y como llegó tan importante noticia al rei Allfonso ll.
Amás, na Catedral del Salvador había una ayalga estraordinaria; l’Arca Santa, una caxa coles más increíbles reliquies de la cristiandá, trayíes dende Xerusalén hasta Toledo y despintaes dempués a lo cimero del Monsacro, y dende ellí treslladose’l Rei Castu, asitiándoles na Cámara Santa.
Nin el mesmu rei sabía lo qu’había nel so interior, pos nun s’atrevía a abrir. A pesar de la medrana qu’inspiraba, la so fama trespasó les fronteres y yeren munchos los pelegrinos que llegaben a Uviéu para contemplar l’Arca misteriosa.
Habíen de pasar casi 200 años por que fuera abierta, y la resultancia foi tarrecible. Pero eso ye otra hestoria.
Poco a poco, Oviedo se va convirtiendo en una pequeña Toledo, heredera y continuadora de los valores estéticos de los godos.
Se construyen las iglesias de San Tirso y de Santullano (esta fuera del recinto amurallado), al palacio real se adosa una capilla que hoy es la Cámara Santa. La iglesia de Santa María, y el panteón real. Palacios y casas en un pequeño recinto urbano rodeado por una muralla.
En los documentos referidos a su reinado se menciona un «acueductum» para traer el agua a la pequeña Oviedo.
En los alrededores levantó los templos de San Pedro de Nora, Santo Adriano de Tuñón y el de Santa María de Bedones, y en su propio palacio luce la Cruz de los Ángeles, que desde el año 808 es el escudo heráldico de la ciudad.
Alfonso ll ocupó el trono durante casi 50 años dejando todas estas maravillas. Lo que no dejo fue heredero al trono. La castidad puede ser una virtud, pero en estos casos crea un serio problema en la sucesión de la corona.