… d’Uviéu

 


El palaciu real d’Alfonso lll foi convertíu nel hospital de San Juan por deséu d’Alfonso Vl, devotu de les reliquies del Salvador. L’hospital sofitose coles llimosnes y donaciones y la so principal norma yera la d’atender a los pelegrinos del Camín de Santiago. Recibíase-yos con una llavadura de pies, dábase-yos de comer pan y sidra y una modesta cama.

Munchos d’ellos veníen enfermos de tifus, viruela, difteria, llepra y peste bubónica, lo que creo un grave problema d’andada ente la población uvieina, una y bones los pocos médicos qu’había escarecíen de medios pa lluchar contra tas enfermedaes conocíes como «patoloxía xacobea».


El Camín de Santiago.

Uviéu atraxo a numberosos pelegrinos que veníen cola esperanza de conocer les ayalgues guardaes n’El Salvador y ganar les indulxencies. En realidá fueron los inventores del turismu, y los uvieinos supieron sacar bon partíu de la nueva fonte de negociu, sobremanera los posaderos. Encendíense fogueres y engalanábase la ciudá para acoyer a los caminantes con fiestes, música y bailles. Los pelegrinos que teníen la bolsa apinada tastiaben les delicies de los productos de la tierra y mercaben alcordances, los más probes gociaben de la hospitalidá, daqué bien importante por que se fueren contentos y felices apregonando les excelencies de la ciudá y les maravíes de les reliquies.

Nel Códice Calixtino alviertese a los uvieinos que…»a la ida y al regresu tienen de ser recibíos perbién y humildemente, con gran ciñu de toles xentes».
El negociu ye’l negociu.


L’el treslláu de la corte a Llión y el so séquitu, que debia de ser la metá de la población, dexa tras una ciudá murnia, colos palacios vacíos y abandonaos, prácticamente ensin actividá comercial, y ye de suponer que con un baxón demográficu. Con una serie de conventos como San Vicente y San Pelayo y El Salvador dedicáu a la custodia de les Santes Reliquies.

Y ye gracies a elles por onde llega’l milagru y la bayura. Dende distintos llugares d’Europa empiecen a llegar los pelegrinos camín de Santiago, con parada obligada n’Uviéu para visitar les reliquies de la Cámara Santa. Tou pelegrín sabía que’l Camín de Santiago pasaba per Uviéu, pos según dicíase «quien va a Santiago y nun va a El Salvador, visita al criáu y dexa al señor».


Con Alfonso lll el Magno treslládase la corte a Llión y ponse fin a la Monarquía Asturiana quedando Uviéu, «Asturorum Regnum», como see episcopal onde l’obispu sería la máxima autoridá.

Tras queden los tiempos de los reis ástures coles sos intrigues palaciegues, asesinatos y odios dinásticos que ye meyor escaecer.
Estos son los reis de la Monarquía Asturiana, como yo imaxino a falta de material fotográfico o semeyes.


Sigamos cola hestoria d’esta llinda ciudá que tamos perdiendo.

L’últimu rei foi Alfonso lll El Magno, qu’herieda’l tronu a los 18 años na corte uvieina nos años 866 al 910. Edifica un nuevu palaciu real llamada La Fortaleza. Casi al empezar el so reináu tien que coyer la espada y solmena-yos a los musulmanes qu’entren por Alava. Nun confundir a esti Alfonso col so predecesor, esti nun yera castu y a los ventiún años yá tenía cuatro fíos con Ximena, una princesa navarra: García, Ordoño, Fruela y Ramiro.

Ordena construyir la basílica de San Salvador de Valdediós, un magníficu templu na tumba del apóstol Santiago, en Compostela, una serie de formoses ilesies rurales y la fuentina de Foncalada n’Uviéu. Cunten les lleendes que nes nueches de lluna llena baxaben les doncelles a bañase na fonte.

Pero la so obra más importante ye la Cruz de la Victoria, el símbolu d’Asturies naz n’añu 908, nel castiellu de Gauzón.

Pero la so vida nun tien un final feliz. Los sos fíos oblíguen-y a abandonar el tronu y recluyenlu nel valle de Boides, barganal de la basílica. Como yá sabemos, cría cuervos y anque nun-y sacaron los güeyos destronáron-y.

Pero Alfonso nun se resigna a la so reclusión. Pide al so fíu García un exércitu y parte col a les fronteres conquistando nueves tierres en manos musulmanes.
Nos últimos díes de la seronda del añu 910, escosu y enfermu, quédase en Zamora, onde muerre’l 20 d’avientu. Y con él termina la Monarquía Asturiana.


 

Sigamos colos reis que sentaron nel tronu d’Uviéu. Dempués de la muerte de Ramiro I, ocupa’l tronu’l so herederu Ordoño I. Si’l so padre foi llamáu «la vara de la xusticia» poles sos arrebatos y mala lleche, el so fíu pasó a la hestoria como «el padre del pueblu». Un home paciente y serenu, pero valiente y decidíu frente al enemigu. Heredó un reinu pacificáu, pero nun se durmió nos lloreos y amplió notablemente les sos fronteres hasta’l valle del Douru.
Tamién-y toco trepar y someter a los llevantinos vasconos y a los tercos normandos.

Llibera de los musulmanes les ciudaes de Llión, Tuy y Astorga, fortifica les fronteres del sur de Galicia y constrúi castiellos, monesterios y granxes nes zones castellanes. Na batalla de Clavijo, según cuenta la lleenda, recibió l’ayuda del Apóstol Santiago’l Mayor, moteyáu «Matamoros». Enfermu de gota, Ordoño I muerre n’Uviéu nel añu 866.


«La heroica ciudá dormía’l pigazu. El vientu sur, caliente y galbaniegu, emburriaba les nubes ablancazaes que se resgaben al correr escontra’l norte. Nes cais nun había más ruiu que’l rumor estridente de los remolinos de polvu, trapos, payes y papeles, que diben de regueru en regueru, de cera en cera, d’esquina n’esquina, revolando y escorriéndose, como camparines que se busquen y fuxen y que l’aire envolubra nes sos plegues invisibles. Cual alteries de pilluelos, aquelles migayes de la basura, aquelles arrayadures de too, xuntaronse nun montón, parábanse como dormíes un momentu y brincaban de nuevu sobrosaltaes, esvalixándose, engatando unes poles parés hasta los cristales trémboles de los faroles, otres hasta los cartelos de papel mal pegaos a les esquines, y había pluma que llegaba a un tercer pisu, y arenuca que s’encuallaba para díes, o para años, na vidrera d’un escaparate, garrada a un chombu.

Vetusta, la bien noble y lleal ciudá, corte nel alloñáu sieglu, escontra la dixestión del cocíu y de la olla podre, y folgaba oyendo ente suaños el monótonu y familiar runfíu de la campana de coru, que retumbaba allá a lo cimero de la espodada torre na Santa Basílica”.


El reináu de Ramiro I «la vara de la Xusticia», nun foi bien llargu. Ocho años afortunadamente para aquellos a los que tenía iñerizu. Reinó ocho años y morrió nel 850. Como nos cunten les cróniques. Nun duldó n’unviar al verdugu a los lladrones para quitalos de la vista, condergar a los magos a la foguera y cosiquines asina.

Nos años del so reináu, dos nobles pretenden destronalo: Adroito y Piniolo. Al primeru déxalu ciegu, al segundu mandó executar, xuntu colos sos siete fíos.
Ente una cosa y otra, tuvo tiempu de mandar faer un par d’edificios nel monte del Naranco. Cuando lleemos: San Miguel de Lliño y Santa María del Naranco, fueron construyíes por Ramiro I, nun ye ciertu. Fueron construyíes mientres el so reináu, pero por un arquiteutu xenial.


Nun quepe dulda qu’esti reinu nun taba dexáu de la mano de Dios, de la Virxe, Santos, Arcánxeles, Arques Santes y tou tipu de milagros qu’asocedíen na Ciudá Santa d’Uviéu. Pero vamos dexar estos asuntos celestiales pel momento, para siguir cola monarquía y los trés monarques que nos queden.

Tres la muerte d’Alfonso asocedida nel 842, «Tres una vida gloriosa, casta ya inmaculada». nun dexa herederu, de cuenta qu’hai que buscar a un nuevu rei. Ye escoyíu para ocupar el tronu Ramiro *l, del que yá falamos de primeres. Ramiro nun s’anda con chancies y taba dispuestu a caltener l’orde nel reinu. Un noble llamáu Nepociano, usurpa’l tronu de Ramiro, pero vistu y nun visto. Ramiro vénce-y en combate, quíta-y de la vista y zárra-y para siempres nun monesteriu. Ramiro taba dispuestu a saca-y los güeyos a tol que lu mirara mal.

Amás,los pirates viquingos, abondo selvaxes como yá sabemos, asocédese-yos desembarcar nes mariñes asturianes ensin saber onde se metíen. Ramiro da-yos para’l foín,ambura gran parte de los sos barcos y sumen de les mariñes cristianes del norte para dir escalar más al sur remontando’l Guadalquivir.

 


La misteriosa Arca Santa, taba construyida de madera de cedru, permaneció ensin abrir mientres el reináu del Rei Castu y de los sos sucesores nel tronu. Naide s’atrevió a abrila hasta l’añu 1030. Según los relatos, nesi añu, l’obispu d’Uviéu, don Ponce, en presencia d’otros clérigos del cabildru de San Salvador, atreviose a ver el conteníu de l’Arca. Nun foi una bona idea, según paez.

Al abrila salió del so interior una lluz tan intensa y cegadora qu’esllumó a tolos que s’atrevieron a asemeyáu desatín. Aterrorizaos y cegaos pola sobrenatural lluz, volvieron cerrar la tapa, pero’l dañu yá taba fechu. Dalgunos quedaron ciegos, ente ellos l’obispu don Ponce, o Poncio. Polo que se deduz, que los ellí presentes nun teníen una vida precisamente exemplar como clérigos.


Vamos siguir con esto. Quedáramos en qu’una misteriosa lluz indico a un ermitañu onde taba la tumba del apóstol Santiago allá en Finis Terrae y como llegó tan importante noticia al rei Allfonso ll.
Amás, na Catedral del Salvador había una ayalga estraordinaria; l’Arca Santa, una caxa coles más increíbles reliquies de la cristiandá, trayíes dende Xerusalén hasta Toledo y despintaes dempués a lo cimero del Monsacro, y dende ellí treslladose’l Rei Castu, asitiándoles na Cámara Santa.
Nin el mesmu rei sabía lo qu’había nel so interior, pos nun s’atrevía a abrir. A pesar de la medrana qu’inspiraba, la so fama trespasó les fronteres y yeren munchos los pelegrinos que llegaben a Uviéu para contemplar l’Arca misteriosa.
Habíen de pasar casi 200 años por que fuera abierta, y la resultancia foi tarrecible. Pero eso ye otra hestoria.

 

Obispos, clérigos y luces misteriosas.
La leyenda de la Cruz de los Ángeles y la resplandeciente luz que emanaba no es el único caso ocurrido durante el reinado del pío Rey Casto.
En la diócesis de Oviedo, creada por Alfonso ll, se refugian muchos obispos que llegan de otros lugares huyendo de los musulmanes. Con el religioso y casto rey, y la compañía de los clérigos y obispos, comienzan a suceder cosas milagrosas, parecidas a lo acontecido con la Cruz de los Ángeles.
Entre el año 800 al 820, unas extrañas luces nocturnas aparecen en el occidente del reino, cerca de Finis Terrae. Un santo ermitaño llamado Pelagio, que las observó, llega a la conclusión de que estas luces indican el lugar donde está enterrado el apóstol Santiago, hecho que comunica al obispo Teodomiro de Iria y este, a su vez, al rey Alfonso el Casto.
LA LEYENDA DE LA CRUZ DE LOS ÁNGELES
La crónica del Silense, del siglo Xll, aparece la historia de la Cruz de los Ángeles. Una operación de marketing político-religiosa muy bien orquestada por el episcopado de Oviedo, en unos códices encargados por el obispo Pelayo, nos cuentan como y por quienes fue construida la cruz.
Ni Andersen, Grimm o Perrault, fueron capaces de superarlo. Este relato del Silense, de autor o autores desconocidos, dejan en la miseria al flautista de Hamelín, al soldadito de plomo y al mismísimo Aladino y su lámpara.
“Un día, en el que el ya mencionado y pío Rey Alfonso II dispuso a mano de alguna cantidad de espléndido oro y rica pedrería, pensó hacer con ello una cruz para el altar del Señor. En este pensamiento y después de haber recibido el cuerpo y la sangre de Cristo, como tenía por costumbre, se dirigió al palacio para comer. Llevaba el oro en su mano cuando he ahí que se presentan dos ángeles con apariencia de peregrinos y, haciéndose pasar por artífices, se ofrecieron a laborar y a los que dio oro y piedras y una casa, para que sin estorbos humanos pudieran realizar la labor. La cosa que sigue es algo maravilloso, no visto desde los apóstoles hasta nuestros días. El rey, después del breve lapso de la comida, recapacita y manda unos emisarios para que vigilen y pregunten quiénes eran aquellos a los que entregó el oro. Y éstos, cerca de la casa donde laboraban los artífices, vieron que salían de ella raudales de luz que más parecía emerger el sol que hecha por los hombres. Miraron los enviados por la ventana y vieron que los angélicos maestros habían desaparecido y que sola en medio estaba la cruz ya hecha, de la que emanaba la luz como la del sol. De ello se dedujo que fue aquello una obra divina y no humana. Al oír esto, el devotísimo rey fue con rápido paso a entonar himnos y laudos a Dios por el beneficio que le hacía. Y con toda reverencia puso la cruz en el altar de San Salvador”.
Sobre las ruinas que los hermanos ibn Maugait dejaron tras sus ataques a Oviedo, Alfonso comienza a reconstruir de nuevo la ciudad. Una basílica en el lugar en la que construyó su padre, consagrada al Salvador y a los doce apóstoles, y a su lado, el palacio real.
Poco a poco, Oviedo se va convirtiendo en una pequeña Toledo, heredera y continuadora de los valores estéticos de los godos.
Se construyen las iglesias de San Tirso y de Santullano (esta fuera del recinto amurallado), al palacio real se adosa una capilla que hoy es la Cámara Santa. La iglesia de Santa María, y el panteón real. Palacios y casas en un pequeño recinto urbano rodeado por una muralla.
En los documentos referidos a su reinado se menciona un «acueductum» para traer el agua a la pequeña Oviedo.
En los alrededores levantó los templos de San Pedro de Nora, Santo Adriano de Tuñón y el de Santa María de Bedones, y en su propio palacio luce la Cruz de los Ángeles, que desde el año 808 es el escudo heráldico de la ciudad.
Alfonso ll ocupó el trono durante casi 50 años dejando todas estas maravillas. Lo que no dejo fue heredero al trono. La castidad puede ser una virtud, pero en estos casos crea un serio problema en la sucesión de la corona.
ALFONSO ll EL CASTO (1)
Alfonso nace aproximadamente en el año 765, en Oviedo, como dice en su testamento del año 812. «en este solar-Oviedo-en que nací y que bautizado viví».
Alfonso ll el Casto (2)
La reina Adosinda quiso que el príncipe Alfonso ocupara el trono el el año 783, pero tuvo que huir y a tierras alavesas, de donde procedía su madre, para escapar de las garras de Mauregato.
En el año 791, Alfonso ocupa por fin el trono tras la abdicación de Bermudo el Diácono, que si bien como clérigo podía pasar, como guerrero en el campo de batalla era un desastre. Después de la tremenda derrota contra los árabes en el Burbia, más o menos donde está hoy Villafranca del Bierzo, abdicó en favor de Alfonso y se dedicó a la oración, que era lo suyo.
Alfonso ll el Casto, así pasaría a la historia, aunque las crónicas no nos dicen nada sobre su castidad, por lo que no sabemos si era casto por devoción o por obligación, pero como rey y político puso el listón muy alto.
Los primeros años de su reinado ha de enfrentarse con el fanático Hixam l empeñado en destruir el reino de Asturias.
Entre los años 794-795, Abd al-Malik al frente del ejército musulmán arrasa y destruye todo lo que Fruela l había construido en Oviedo.
Alfonso ll al frente de sus tropas les espera en Lutos, en el puerto de la Mesa, donde aplasta a los invasores musulmanes.
Al año siguiente, Abd al Karim, hermano del anterior, destruye lo poco que quedaba de Oviedo, pero el resultado de este segundo ataque es parecido el anterior. Alfonso contraataca en el año 798 saqueando Lisboa. Los moros, quizás por el mal clima de la región, no vuelven a poner el pie en tierra asturiana.
Tras el asesinato de Fruela l, le suceden en el trono una serie de reyes de corta duración en el trono, afortunadamente, y que no aportan nada destacable a la historia de Oviedo. Ni siquiera a la monarquía en general.
El descendiente de Fruela es un niño de corta edad, por lo tanto, no puede ocupar aún el trono, así que es nombrado rey Aurelio (768-774), que traslada la corte, según las crónicas, a Langreo. Fallece de manera natural, cosa rara en esa convulsa época.
Le sucede Silo, (774-783) que establece su corte en Pravia. Estaba casado con Adosinda, hija de Alfonso l, nieta de Pelayo y hermana del asesinado Fruela.
Cabe destacar de su esposa Adosinda la educación y preparación de su sobrino Alfonso, heredero legítimo de la corona, así como la protección contra los aspirantes al trono, ya que como ya hemos visto era gente peligrosa.
Silo construye un templo en Pravia que aún está en pie. Santianes de Pravia y, aquí viene lo importante, ordenó colocar en ella una lápida en la que se podía leer: «Silo prínceps fecit», digo que se podía leer, pero no que fuera fácil.
Era un laberinto de 285 letras que se puede leer de 47.700 formas. Una S en el centro y 4 tes, una en cada esquina.
Un adelantado a su tiempo. Inventor de los laberintos, los rompecabezas y el cubo de Rubik.
Tras su muerte le sucede Mauregato (783-788), del cual las crónicas no dicen nada bueno, ni siquiera malo del todo, sin pena ni gloria.
Luego reinaría Bermudo l el Diácono (788-791), cuyo máximo acierto fue abdicar y dejar paso al heredero de la corona: Alfonso ll el Casto. Este sí tiene que ver todo con Oviedo.
Sigamos con la historia de esta ciudad de tan bellos y resbaladizos suelos.
LA FUNDACIÓN DE LA CIUDAD.
Según cuenta la leyenda, que es eso, una leyenda: llegaron aquí un par de presbíteros; Máximo y Fromestano y 25 monjes más, vaya usted a saber por qué, ya que esto no era más que un monte de árboles y maleza. Naturalmente, habrían levantado algunas modestas construcciones con lo que tenían a mano, madera y piedra, pero eso no es fundar una ciudad. La ciudad se funda cuando el rey Fruela l, nieto de Pelayo, se traslada a vivir aquí.
Entre el año 557 al 768 edifica un templo dedicado a el Salvador y un palacio para vivir tranquilo con su amada Munia, cansado de batallar por los montes contra árabes, gallegos y vascones y lejos de las intrigas de la corte de Cangas, encabezadas por su hermano Vimarano
No era tampoco Fruela un angelito precisamente; según cuentan las crónicas era «de ásperas costumbres» o sea; que tenía mala leche. Asesinó a su hermano Vimarano y como el que a hierro mata: …Los seguidores de su hermano lo asesinaron a él.
De su idilio con la hermosa Munia nacerá el que sería con el tiempo Alfonso ll el Casto.
Hoy vamos a repasar los diferentes estilos arquitectónicos de la ciudad: Prerrománico, Románico, Gótico, Ramirense…hasta llegar a la actualidad con el Calatravense o Gavinense tardío, pero esto ya es otra historia de la que ya hablaremos.
Así que nos vamos a centrar en el Arte Ramirense.
El rey Ramiro l hizo construir en el monte Naranco dos maravillosos monumentos: Santa María del Naranco y San Miguel de Lillo.
Santa María del Naranco, de estilo prerrománico, se encuentra en la falda del Naranco, desde donde se podía, contemplar la ciudad, solazarse y cazar. También es posible que no fuera esa la intención, la de contemplar, sino la de vigilar las rebeliones de la nobleza en Oviedo que hubo durante su reinado. Ramiro l no daba puntada sin hilo. Se le conocía también como «La vara de la justicia». Tenía un pronto un tanto duro y difícil. A los nobles levantiscos los encerraba después de sacarles los ojos. También condenaba a la hoguera a los magos, brujos y hechiceros, y dejaba sin vista a los ladrones. Una joya; Santa María del Naranco, no el rey.
EL CARBAYÓN
El Carbayón era y es, el toten de la tribu ovetense y estaba en la calle de Uría, en la esquina, donde hoy hay una placa en su recuerdo.
Los ovetenses,conocidos antes como «gatos de forno» por los hornos que abundaban en la ciudad, pasaron a llamarse «Carbayones». Aunque muchos habitantes de esta ciudad se identificaran más, al igual que ahora, con el alcornoque.
En el otoño de 1879 fue aprobado el derribo del árbol por 14 votos contra 9. Fue tasada la madera en 175 pesetas y fue adjudicado en 192,50 pesetas.
El 2 de octubre de 1879 comenzaron a darle hachazos hasta el día 4 en el que consiguieron derribarlo.
OVIEDO. Cosas que pasaron en la capital.
En el pequeño Oviedo del siglo Xlll, una ciudad comercial rodeada por una muralla, ocurrió otra cosa terrible. Los panaderos poblaban el casco viejo de la ciudad donde cocían el pan. Y fue en un horno donde se inició el gran incendio que destruyó el Oviedo medieval.
OVIEDO. Cosas que pasaron en la capital. Que lo sepas.
El 13 de diciembre de 1575, hubo en Oviedo una tormenta tremenda, con rayos y truenos toda la tarde. A las seis de la tarde más o menos un rayo destrozó el remate y campanario de la Catedral, la cruz de bronce y las bolas grandes de la torre, quemando además las vigas que sostenían las campanas.