Publicado en Asturies, NATURA

Asturies llogra sacar al osu de la estinción

La especie crez un 10% cada añu y la FOP cree que salió del estáu de «en peligru críticu», ta «en peligru» y nos próximos años va aportar a solo «vulnerable»

Nel bienio 1993-1994 l’osu pardu cantábricu «algamó probablemente’l so mínimu poblacional», con apenes siete oses con críes nel sector occidental y trés más nel oriental. Los postreros conteos, para’l periodu 2017-2018, alcen la so presencia a les 66 madres nel primeru y trelce nel segundu. «Producióse una medría del 10% añal», reproduz el nuevu llibru de la Fundación Oso Pardo (FOP). El trabayu considera que parte del estatus xurídicu y los preseos de xestión que dexaron esta evolución favorable quedáronse obsoletos para remanar un animal que cada vez más abeya per barganal de les poblaciones y va ser columbráu con mayor facilidá. La tesis de los autores ye que les normes vixentes fixéronse para una especie en peligru d’estinción y güei los retos son otros distintos.

N’Osos Cantábricos. Demografía, coesistencia y retos de caltenimientu’ l’equipu de la FOP analiza por casu el casu de la Llista Colorada de la Unión Internacional para’l Caltenimientu de la Naturaleza. «La población cantábrica d’osos fragmentose en dos a principios del sieglu XX al sumir los individuos de la zona central», y en consecuencia para la Llista Colorada fíxose un analís independiente de les subpoblaciones oriental y occidental. Nos últimos años sicasí foise amontando’l númberu de machos que pasen d’un núcleu a otru, y el de femes qu’ensin asitiase nesa zona entemedia, salen de les fronteres naturales de cada subpoblación.
Güei hai «una sola población»

La resultancia ye que «na actualidá esiste una sola población cantábrica, y tien d’evaluase nel so conxuntu, como una unidá», sostienen Guillermo Palomberu, Fernando Ballesteros, Juan Carlos Blanco, Carlos *Nores, José Vicente López-Bao y Carlos González-Antón, especialistes en bioloxía y derechu públicu.

La Llista Colorada allugó al pardu cantábricu en situación de peligru críticu» cuando s’envaloraba en menos de 50 los plantígrados; agora ta na categoría de «en peligru» al creese qu’hai menos de 250 exemplares. Los autores envaloren qu’en 2019 había 158 osos maduros; de caltener la tasa de crecedera nel 10% alredor del añu 2024 la especie dexaría de tar «en peligru» y entraría na categoría de población vulnerable».

Más críticos amuésense los investigadores cola permanencia del plantígradu dientro del Catálogu Español d’Especies Amenaciaes (CEEA). Nél figura como animal «en peligru d’estinción», daqué que se acutase para la fauna «que la so supervivencia ye pocu probable si los factores causales de la so actual situación siguen actuando». A xuiciu de la FOP, los criterios que s’usen para decidir quién ta en dichu escenariu nun son aplicables al osu.

Criterios ensin cumplir. «Nun se cumple’l criteriu A d’amenorgamientu de la población nos postreros diez años o trés xeneraciones, nun se cumple’l criteriu B d’amenorgamientu de la área d’ocupación nos postreros 30 años, nun se cumple’l criteriu C de probabilidá d’estinción de siquier un 35% nes próximes cuatro xeneraciones» y nada aconseyaría recurrir al caxón de xastre del criteriu D, acutáu para situaciones de calter escepcional».

«Rescampla que l’osu pardu cantábricu esperimentó nes últimes décades avances bien notables nel so caltenimientu» y que tou indica que nesta mesma década va avanzar na Llista Colorada internacional dende la situación de «en peligru» a la de «vulnerable». Ameyoró pero «sigue siendo una especie amenaciada. Y la irregularidá señalada nos criterios del CEEA compromete seriamente la eficacia d’esta ferramienta llegal para descatalogar afechiscamente y dar cobertoria al osu y a otres especies vulnerables», escriben.

Nuevos conflictos. L´estatus xurídicu a nivel estatal quedóse tras y otru tantu, afirmen, pasa colos planes de xestión d’Asturies, Cantabria, Castiella y Llión y Galicia. El del Principáu aprobose en 1990. Los cuatro «son planes obsoletos que tienen que ser revisaos incorporando nueves midíes de caltenimientu que dean respuestes a los nuevos escenarios y retos», reclamen.

Que creza la especie puede «llevar acompañáu un aumentu d’interacciones negatives ente l’osu y el ser humanu», previenen. «Puede ser esperable que, localmente, aumente’l númberu de daños a truébanos, a los árboles frutales y al ganáu, y pa compensalo hai qu’establecer protocolos d’inspección de daños», investigar si tolos ataques que se-y atribúin al plantígradu y  cuándo lo que fixeron foi alimentase de la carroña d’un animal muertu d’otra forma, anoten. «Hai que perfeccionar y acelerar los métodos d’indemnización p’afaelos a los costos reales y al perxuiciu causáu», demanden.

El llibru antemana un escenariu con más exemplares que s’averen a los poblaos a alimentase de los frutales y los contenedores de basura, lo que puede xenerar «bastante intranquilidá» y situaciones de riesgu.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *