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L´aguilandu, tradición del iviernu asturianu

L’aguilandu, una tradición del iviernu asturianu

A lo llargo de los años, nos pueblos siempres hebo munches costumes coles que celebrar el final d’un añu y l’entamu del siguiente. Los díes diben faciéndose cada vegada más llargos y la torna al trabayu de campu diba venir bien llueu, lo que nes zones rurales foi siempres motivu de celebración. N’Asturies, nestes feches d’iviernu siempres foi mui celebráu l’aguilandu. Siguiendo esta costume, los mozos y les moces van pidiendo perres o comida a los vecinos tres facer dalguna pequeña actuación o dalgún cantar. Pa esto, en munches zones yera importante dir mazcaráu, hasta’l puntu qu’en zones como Tameza l’acción de dir pidiendo l’aguilandu conozse como “mazcaráu”.

L’aguilandu pidíase davezu na Nuechebona. Al escurecer, neños y neños bien mozos xuntábense pa pidir nes cases de los vecinos del pueblu, o inclusive nos pueblos de la contorna. Por exemplu, en San Román (nel conceyu de Sariegu) diben a Pedrosa y Verdera (pueblu vecín, pero llocalizáu nel conceyu de Cabranes). Solíen dir con una pandereta, una zombomba y una cesta pa meter lo que-yos dieren. Los guah. es diben picando en cada casa diciendo “¿Cantar, rezar o echar a andar?”. Si na casa pidíen rezar, los guah.es rezaben dalgún Padre Nuesu o Ave María por algún difuntu. Esto facíase davezu nes cases nes que morriera daquién va poco. Si lo que pedíen yera “cantar” los guah.es cantaben coples como, por exemplu, esta:

Deme l’aguilandu, señora güelina, Un galipu fabes y una manteguina

Tres cantar, a los guah.es dáben-yos davezu una perrona, cuatro castañes, mazanes, nueces, dalgún chorizu… que metíen na cesta. Sicasí, tamién podíen atopase con dalguna casa onde nun-yos dieren nada. Nesi casu cantáben-y a los d’esa casa:

Esta casa ye de yerro Y el corredor d’alambre Vámonos d’equí, señores Que s’están muriendo d’hambre.

Al final, los mozos y les moces repartíen ente ellos lo que sacaren.

N’otros llaos ye costume pidir l’aguilando representando una auténtica comedia, como ye’l casu de los zamarrones de L.lena o los guirrios o sidros del Valle del Nalón y Siero. Trátase d’un grupu de mozos mazcaraos que se dividen en trés grupos: unos más alantre (los vexi gueros), que van mazcaraos mientres bliquen, baillen y mueven palos con vexigues (d’ehí’l nome), faciendo sonar campanes y cascabeles que lleven puestos. Dempués taben los esterones, que llevaben unes esteres y dellos lloqueron pela cintura y el llombu.

Al blincar, suenen los lloqueros y tamién van faciendo movimientos provocativos, xeneralmente molestando. Too encabezado por un mozu (nomáu “galán”) y otru mozu mazcaráu (“madama”), que piden l’aguilandu a los vecinos. Preparái dalgo rico pa da-yos por si vos visiten. nestes fiestes nadaliegues que tanto presten. Los neños y los mozos xuntábense nel pueblu y decidíen quien yera l’encargáu de dir peles cases.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu