Publicado en Alimentos

El kiwiño, tamién llamáu quivi nanu, quivi baby y minikiwi.

Asina ye’l kiwiño, la fruta de moda que se cultiva n’Asturies. De pequeñu tamañu y con piel comestible ye toa una delicia pol so sabor mui dulce. Para los amantes de la fruta l’iviernu conviertese na dómina de los cítricos yá que variedaes como la naranxa, el llimón, les freses o’l caqui predominen nes meses más saludables, pero hai una d’orixe asiáticu que se convierte na fundamental si quier curiase del sistema inmunolóxicu y que munches persones tomen nel almuerzu: el quivi.

 «Anque ye un quivi, viéndese como si fora un frutu coloráu más; ye pequeñín y cómese directamente».

Ricu en vitamina C, ye l’ayalga nutricional de les frutes yá que ameyora l’aspeutu de la piel y ye el meyor aliáu para la salú dixestiva. N’Asturies el so plantíu ye bien común nel Baxu Nalón y, anque la variedá más tradicional yá ye toa una delicia, hai quien sigue siendo reticente a comese la piel por cuenta de la so particular testura, entá siendo la parte que más fibra contien.

Por ello, cuntamos con una variedá más pequena, de piel lliso y fina, cultivada sobremanera n’Asturies y en Galicia, d’ende’l so apellativu cariñosu de kiwiño, que tamién se conoz como kiwiberry o ‘baby’ por cuenta del so tamañu nanu. A pesar del so pequeñu tamañu, el kiwiño tien ocho vegaes más vitamina C que la variedá más tradicional. Esta variedá de quivi nun ye nueva, anque la puxanza d’esta fruta estradulce que y la más rica en nutrientes de les 30 que más consumimos diose nos últimos años.

N’Asturies esiste unu plantíu en Fuentes, en Villaviciosa, onde l’inxenieru agrónomu d’Arándanos el Cierrón, Adrián García Villar, colgó un vídeu nes sos redes esplicando qué ye’l kiwiño y por qué se va a convertir na fruta de moda, sobremanera para los neños, yá que la so piel ye comestible y, poro, respetuosa col mediu ambiente yá que nun xenera borrafes.

Anque tolos kiwiños son bien duces, hai distintes variedaes: los que son dafechu coloraos o verdes y los que presenten la piel colorao y la magaya verde, anque toos ellos comparten el so pequeñu tamañu y el so esquisitu sabor.

Y ye qu’Arándanos el Cierrón naz como resultáu de más de 30 años de vixencia nel mundu del arándanu y les frutes del monte o berries. Trétase d’una empresa familiar, formada por Ánxeles Villar, titular de la mesma, Adrián García Villar (inxenieru agrónomu) y Juan Carlos García Rubio, técnicu del Serviciu Rexonal d’Investigación y Desenvolvimientu Agroalimentario (Serida).

Adrián García recuerda que ye «orixinariu d’Asia», en concretu de «zones con climes asemeyaos», nel sentíu de que se dan «iviernos relativamente fríos, mugor y ensin un calor estremo». Cree que «Asturies y Galicia son climes ideales y ye por eso polo que son les zones onde se tán dando los primeros plantíos», magar tamién gana pujanza el norte de Portugal».

 

 

 

 

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *