Publicado en Día de..., Fiestes, Uviéu

¿Qué se cellebra’l Martes de Campu?

La festividá llegó hasta los nuesos díes gracies a el llabor de la Sociedá Protectora de La Balesquida.

Nun hai afición que más guste a los uvieinos que celebrar, si ye en familia y al campu, meyor inda. Y ye que yá lo diz el mesmu refrán: «Xente d’Uviéu, tambor y gaita». Por eso, antes d’empecipiar l’añu, los habitantes de la capital asturiana, como si d’un ritual tratárase, marquen de colloráu nel calendariu los díes nos que pueden abandonar les sos obligaciones llaborales pa festexar. Anque les fiestes más populares son les de San Mateo, conocíes inclusive fora de les nueses fronteres, la romería por antonomasia d’Uviéu ye la de la Balesquida. Conocida tamién como’l Martes de Campu, tratar de la celebración más tradicional y antigua de la ciudá, qu’anguaño tien llugar el próximu 30 de mayu.

Esta fiesta data de 1232. La solidaridá de Velasquita Giráldez, dama d’alta alcurnia carbayona dexó nel so testamentu parte del so heriedu a la Confrería de los Alfayates, los xastres. Donó-yos dineru, un hospital con diez cames, y otros inmuebles. A cambéu pidió una misa añal pol so descansu cuando finara.

La fiesta de la Balesquida tien sieglos d’hestories. Los sos oríxenes remontar a 1232, momentu nel que «Doña Velazquita Giráldez (una dama de la naciente burguesía d’artesanos de la dómina) dexó l’hospital y otros bienes a la confrería de el xastres (que dempués camudó de nome nel so honor) y a toos aquellos vecinos y homes bonos d’Uviéu pa distribuyir ente los más desfavorecidos de la ciudá», asegura José Antonio Alonso, presidente de la Sociedá Protectora de la Belasquita, antes de señalar que punxo al frente del complexu sanitariu a diez muyeres en cuenta de comida y agospiamientu. Tamién dio orde nel so testamentu de crear la confrería de la Balesquida, amás de «pagar diezmos al párrocu de Santiso por que toos los sábados dixera misa». De la mesma manera, ordenó que se celebrara la fiesta de Pentecostés (por eso varia cada añu) «porque quería que la ciudá fuera allegre y tuviera vida».

D’antiguo la fiesta realizaba un domingu de mayu, cola procesión de la Virxe de la Esperanza dende la capiya de la Balesquida —asitiada nun llau de la plaza d’Alfonso II’l Castu frente a la Catedral y faciendo esquina cola Plaza Porlier— hasta Santo Ana de Mexide, en Montecerrao. Rematada la misa, dar en la entrega de la xinta a los asistentes, consistente en torrendu, bollu de pan d’escanda y vinu. Al regresu, cantábase un responsu en Santiso ante al sepulcru de la fundadora.

Anguaño los actos relixosos empiecen el miércoles anterior al Domingu de Pentecostés, cola procesión de la virxe dende la so capiya hasta la Ilesia Parroquial de Santiso’l Real y rematen el Martes de Campu cola misa.

Yá nel sieglu XVIII fíxose popular la xinta nel Campu San Francisco. De magar, al envís de cumplir los deseos de doña Velazquita Giráldez, los uvieinos salen a la cai’l primer martes dempués del domingu de Pentecostés y alleguen a les zones verdes de la capital asturiana onde estienden un mantel y establecen un campamentu base pa comer el bollu preñao y beber un bon vinu, mientres esfruten de la compañía de los sos familiares y amigos. D’antiguo la xinta que se daba yera un pan de figa con torrendu y un cuartiyu de vinu pasáu’l monte.

El Martes de Campu o fiesta de La Balesquida, nos sos oríxenes, celebrábase con un cachu de pan y torrendos y la fiesta yera na capiya de Santo Ana de Meixide, lo que güei ye Montecerrao. Anguaño l’alimentu camudó por un bollu preñáu y l’allugamientu pasó a ser nel Campu de San Francisco. 

Col pasu del tiempu, la festividá foi adquiriendo cierta sonadía y consolidándose como la más popular de la capital asturiana. Sicasí, nel añu 1929 la so celebración escolgaba d’un filo. La Confrería Antigua de la Balesquida taba en quiebra y nun podía faer frente al gastu que traía realizar les fiestes. Ante esta situación, «trés uvieinos alleguen al Conceyu y piden ayuda al alcalde, qu’entós daquella yera Martín Caicoya Vigil-Escalera. Esti dalos 1000 pesetes y de la mesma intervien por que’l presidente de la Diputación tamién collaborara», cuenta José Antonio Alonso.

Creación de la Sociedá Protectora de La Balesquida

Al añu siguiente, al envís de salvar la «insostenible» situación económica de la Confrería, «cinco uvieinos de pro» alcordaron promover y constituyir una sociedá que respondiera al títulu de «Protectora de La Balesquida». Roblaron los sos estatutos el 22 de febreru de 1930 y, a partir d’esi momentu, se les ingeniaron como pudieron pa sacar a flote el Martes de Campu y caltener más viva que nunca una fiesta que yá forma parte de la identidá de el carbayones. Los pioneros fueron don Ramón Prieto Palacios, don José Álvarez. Buylla, don Alfonso Muñoz de Diego, don Aurelio Ruiz y don Ricardo Casielles.

«Hasta’l día de güei, quitando los trés años de la Guerra Civil y l’añu 2020 por cuenta de la pandemia, la Sociedá Protectora de la Balesquida entama y celebra la parte más lúdica del Martes de Campu, pa caltener esa tradición», apunta l’actual presidente de la entidá.

Fotografía antigua d’una familia que celebra’l Martes de Campu

 

Como prólogu al Martes de Campu, día grande de les fiestes, la Sociedá Protectora de La Balesquida entama a principios de primavera un ciclu de conferencies sobro Uviéu. «N’ese mesmu períodu de tiempu presentamos l’anuariu, que yá va pola so octavu edición, y nel que participen articulistes con un nivel medio-alto, yá que hai caderalgos, periodistes y demás individuos con cierta relevancia», detalla José Antonio Alonso, antes d’esclariar que la portada y la contraportada de la publicación configurar a partir de «cuadros que nos donen pintores o escultores».

El patrimoniu de la Sociedá Protectora de la Balesquida ta conformáu por 45 obres con sellu asturianu. «Anque nun tenemos muncha cantidá, el nivel de la nuesa pinacoteca ye abondo alto. Tenemos cuadros d’Álvaro Delgado, César Pola, Miguel Ángel Lombardía, Miguel Ángel Llinares ya inclusive de Rafael Rodríguez Urrusti. Tamién una escultura de Fernando Alba y otra de José Luis Fernández, quien realiza la estauína de los premios Goya», detalla.

Sicasí, el pistoletazu de salida al programa festivu dar col tradicional pregón al cargu de una personalidá xunida a la fiesta. Un actu que tien llugar nel Teatru Filarmónica y nel que tamién se concede’l premiu al sociu d’honor, antes de rematar con un conciertu. «Este ye escoyíu según estremárase na ciudá. Tratar de personaxes bien conocíos, como pueden ser Jaime Buylla, que foi un gran médicu y presidente de la Sociedá Filarmónica d’Uviéu. Tamién fueron reconocíos Muñoz Santos, fundador de la Sociedá de Festexos d’Uviéu, Carmen Ruiz-Tilve, cronista oficial d’Uviéu, y la pianista Purita de la Riva», señala José Antonio Alonso.

Amás, el domingu previu a esti martes señaláu, tien llugar la tradicional cabalgata del Heraldu de la Balesquida. Un costume que se recuperó nel añu 2002 gracies a el llabor de la entidá. «Dende’l sieglu XVII sumiera y nun se sabe perbién por qué», asegura José Antonio Alonso. Conocíu tamién como de la Fama, esti caballeru vistíu de blancu de cabeza a los pies percuerre distintes cais de la ciudá p’anunciar el Martes de Campu al llombu del so caballu y acompañáu d’una comitiva de figurantes «d’aquella dómina».

L’Heraldu de La Balesquida Sociedá Protectora de La Balesquida

«Va lleendo’l bandu festivu hasta que llega al Conceyu pa solicitar permisu al alcalde por que nos dexe celebrar la fiesta y, por tanto, partir el bollu nel campu». En recibiendo’l consentimientu per parte del rexidor local, el caballeru del Heraldu dirixir a la plaza de la Catedral, travesando les cais Cimadevilla y Rúa, pa poner fin a la cabalgata con una danza prima y una exhibición de cetrería.

Otru de los actos que conformen el programa festivu del Martes de Campu ye’l conciertu de la Banda de Música Ciudá d’Uviéu, que tien llugar nel patiu históricu de la Universidá. «Antes facer na plaza Porlier, pero como yera al campu, l’acústica nun esistía. Gracies a la Universidá facer ende y tien un ésitu impresionante», estima José Antonio Alonso, antes de señalar que dicha actuación tien llugar el llunes anterior a Pentecostés.

Llegáu’l Martes de Campu, «anunciar con alboraes, grupos folclóricos, charangues y coles actuaciones de la Banda de Música Ciudá d’Uviéu y de la Real Banda de Gaites Ciudad d’Uviéu». En percorriendo les cais de la ciudá, los grupos xuntar na plaza Porlier y ponen aldu al Campu San Francisco, «onde tenemos la clásica repartida de bollu y vinu a los socios». Amás, a la popular xinta sumir les autoridaes locales, cuidao que «dende un principiu y hasta el día de güei, el Conceyu siempres ayudó pa faer estes fiestes. Hai un entendimientu bien grande».

 

Como colofón a la xornada festiva, la romería sigue pela tarde con actuaciones de cantar asturianu. «Cola pandemia esaniciáramos esta actividá, pero anguaño esperamos recuperala», resalta’l presidente de la Sociedá Protectora de La Balesquida. Amás, mientres tol día, «na zona de la Rosaleda tenemos xuegos infantiles por que los más pequenos puedan esfrutar tamién porque a lo último el Martes de Campu ye una fiesta con un ambiente familiar, que ye bien bonu», comenta.

Sicasí, el Martes de Campu nun ye la única fiesta que la Sociedá Protectora de La Balesquida entama. Nel mes de payares tien llugar na plaza Porlier el tradicional amagüestu, un eventu col que se celebraba la entrada al iviernu. «Esti costume perdiérase nel sieglu XVIII, pero volver a recuperar en 1989, cola repartida de castañes». Al añu siguiente, «pasar a dar tamién a los socios un vasu de sidra del duerno o sidra duce». Pa amenizar el festexu, la Real Banda de Gaites Ciudad d’Uviéu ufierta un conciertu mientres la repartida, al igual que dalgún qu’otru grupu folclóricu que la entidá contrata pa esti día.

Recuperar tradiciones y aumentar el númberu de socios

Toes estes tradiciones llegaron hasta los nuesos díes gracies a el llabor de la Sociedá Protectora de La Balesquida, que cunta col sofitu de los sos socios. Anguaño la entidá tien 3.800 afiliaos, pero quieren 4.000: «Por cuenta de la pandemia, perdimos munchos al haber, por desgracia, munchos fallecimientos». De tolos asociaos, «el mayor yá ronda los 100 años, ente que’l más pequenu ye naciellu». Nesti sentíu, José Antonio Alonso señala que «tamos bien satisfechos al respective de los socios porque se dan d’alta matrimonios nuevos colos sos fíos, que son el futuru. Pero claru, tenemos la obligación de crecer en socios pa tener unes fiestes mayores y meyores».

La Sociedá Protectora de La Balesquida parte un cucuruchu de castañes mientres el amagüestu

El preciu de la cuota ye de 12 euros al añu. Inclúi’l bollu y la botella de vinu que se parte’l Martes de Campu, el cucuruchu de castañes y el vasu de sidra duce que se da cuando se celebra’l amagüestu y dexa entrar nel sortéu de 50 cestes de Navidá, amás de recibir l’anuariu. Sicasí, dende la entidá señalen que lo más importante ye que, al ser sociu, ayudar a caltener una tradición. «Lo guapo yera como d’antiguo, cuando más de mediu Uviéu yera sociu, pero anguaño la tema económica ta como ta. Tenemos socios mayores, sobremanera viudes, que nos dicen que nun nos pueden pagar porque la pensión nun-yos llega casi nin pa comer… pero entá asina nos da muncha moral los mensaxes que recibimos al traviés de les redes sociales, onde nos sofiten y feliciten pol nuesu llabor, que ye caltener les tradiciones d’Uviéu», sentencia José Antonio Alonso.

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *