Publicado en Música

El proyectu educativu qu’enllena l’aula de música clásica

Cecilia Ureña imparte clas de música a neños de 1º y 2º de Primaria nel Colexu Santo Domingo, n´Uviéu. Paco Paredes

La orquesta Uviéu Filarmonía lleva a los colexos una programación pedagóxica para formar a los neños en valores y enseña-yos a apreciar el so patrimoniu musical y cultural mientres la pandemia.

Uviéu, colos sos pocu más de 200.000 habitantes, apenes tien unos multicines (que nin siquier tán nel centru urbanu), pero a cambéu tien una orquesta sinfónica, una banda de música y otra de gaites, una escuela de música y otra de música tradicional, amás de ciclos de jazz, una escena alternativa bien activa y una programación estable d’ópera, zarzuela y música llírica. Y eso, ensin cuntar la orquesta sinfónica autonómica y los conservatorios Superior y Profesional, de competencia del Principáu. Un currículu impresionante que demuestra hasta qué puntu la música clásica atópase fondamente inxerida na vida social de la ciudá, que dende va años vien poniendo’l focu, al traviés de la Fundación Musical Ciudá d’Uviéu, na necesidá d’estrechar la relación ente la música y l’educación. Trátase de qu’entiendan que la música clásica “nun ye solo xuna cosa de vieyos, que tien que formar parte de la so vida porque ye parte del so patrimoniu cultural y ayúdalos a crecer humanamente”, esplica Cosme Marina, director artísticu de la Fundación.

Solo nel añu anterior al coronavirus, en 2019, más de 4.000 escolares de 40 centros uvieinos participaron nos conciertos didácticos presenciales entamaos pola fundación y la conceyalía d’Educación del consistoriu, nun llabor educativu que vien desenvolviéndose dende fai más d’una década. Por eso, y énte la imposibilidá de llevar con normalidá al alumnáu a los teatros y auditorios, dambes instituciones sacaron adelantre’l proyectu Uviéu Filarmonía: música na escuela, al traviés de siete conciertos distribuyíos mensualmente a los centros (32 inscribiéronse nesta primer edición, la mayoría d’ellos públicos y de Primaria) gracies a les nueves tecnoloxíes y material didáctico creáu específicamente pa #cada unu d’ellos. Mozart, Beethoven, Dvorak, Rimsky-Korsavov, música d’Añu Nuevu, zarzuela… Noticia RTPA

“Cuando falamos de música clásica, falamos d’un patrimoniu musical y cultural, colo que tenemos xuna responsabilidá añedida. Porque ye bien fácil pensar en caltener la catedral o xuna pinacoteca de primer nivel, pero’l patrimoniu musical nesti país nun gocia d’esi nivel de protección, caltenimientu y necesidá de tresmisión”, recuerda Marina. “Ayeri fiximos La revoltosa y Agua, azucarinos y aguardiente… La música, la ópera, la zarzuela solo esiste si faise; si nun se llevanta’l telón nun ye nada: un llibru, xuna partitura nuna estantería”. D’ende que, cola crisis social y sanitaria provocada pola covid-19, tuvieren que buscar rápido nueves ferramientes pa poder llegar non solo al públicu escolar, sinón tamién polo xeneral.

“Precísase faer un trabayu pedagóxicu fuerte colos adultos… Nestos momentos, el públicu de 30-40 años nun vien a los conciertos nin equí, nin en Madrid nin en Berlín. Ye un problema qu’hai qu’encetar a curtiu y mediu plazu”. Les faltes vense tamién, apunta, ente los interlocutores políticos: “Les xeneraciones de políticos que tenemos viven nun completu analfabetismu musical. Vimos responsables de Cultura y d’Educación que’l so primer contactu col mundu de la cultura ye cuando apuerten a ser conceyales. Y esto nun puede ser”. Como modelu a siguir, Marina afita nel sistema d’orquestes infantiles y xuveniles de Venezuela, con José Antonio Abreu. «L’oxetivu final nun yera consiguir grandes músicos (que se llograron), sinón apurri-yos xuna formación humanística». A lo llargo de los años, vieron que la música ayudaba enforma a forma-yos en valores como la solidaridá, la collaboración o’l trabayu n’equipu; «na capacidá de que tu, como neñu, veas que non solo lo tuyo ye importante, sinón lo de los demás, y que lo de toos xuntos ye perimportante».

Músicos, docentes… y xuna marioneta

Cuando se declaró l’estáu d’alarma, la orquesta tenía programáu un conciertu nun colexu d’Uviéu col que la fundación siempres trabayara bien. Primero que atayalo, Pablo Gallego (coordinador del proyectu) decidió grabalo col móvil: “Pensábamos que se diben a conectar, como muncho, los del centru. Pero de sópitu, munchos otros se enchufaronse, y más xente al traviés de les redes sociales. Y a la fin fueron más de 20 escueles… Lo importante yera nun fallar a los neños que taben esperando a la orquesta, y que yá fixeren un trabayu didácticu previu en clase”, recuerda.

D’ende, y énte la perspectiva de nun poder retomar los conciertos didácticos presenciales, púsose a trabayar nun programa que pudiera garantizar el so accesu a la música. “Fiximos de la necesidá virtú, y empezamos aprovechando la programación de branu, que foi la vuelta a la cai con música. Grabamos esos conciertos al campu, nel claustru de l’antigua see de la Universidá d’Uviéu, y de ende escoyimos lo que llevaríamos a los centros escolares: la obertura de Les bodes de Fígaro, de Mozart; la 1ª Sinfonía de Beethoven; en xineru, la música d’Añu Nuevu, la zarzuela y la música española…” Obres conocíes y especialmente escoyíes teniendo en cuenta les restricciones pola pandemia, que pola distancia de seguridá torgaba usar tola orquesta (que, nel casu d’Uviéu Filarmonía, inclúi a 55 músicos).

Pero’l llabor de la fundación nun se llinda a cencielles a grabar conciertos y unvialos a los centros escolares, sinón que cada unu va acompañáu d’una programación didáctica específica que los docentes pueden emplegar y qu’encaxa nel currículu de Música de Primaria y Secundaria. Asina, la nueva unidá didáctica, Música y naturaleza, ta basada na 6ª de Beethoven, estableciendo relaciones ente la redolada social y natural del alumnu con determinaes partes de la obra (a la fin del segundu movimientu, hai xuna serie de preseos qu’asonsañen a los páxaros, y el cuartu movimientu empieza con una nube).

“En payares, nun momentu de zarru de teatros, grabáronse dellos conciertos, ente los que taba Sherezade, de Rimsky-Korsakov, que se convirtió en Simbad el marín. Trátase de da-y xuna vuelta didáctica con daqué qu’ellos pueden conocer, como pue ser el cuentu, p’afaya-yos daqué no que quiciabes nun pensaríen si nun lo ponen delantre”, cuenta Gallego, “al empar que se crea un corpus de conteníu que va dir creciendo col tiempu. Fragmentos musicales y obres completes asociaes a unes actividaes a les que, l’añu que vien, van xunise otres nueves”. Precisamente de cara al futuru, y si el presupuestu dexa, la intención pasa por ameyorar *técnicamente el proyectu, “convertir l’escenariu nun plató, por que pueda grabase d’otra manera, con trés o cuatro cámares, un guion y distintos planos”, añede Marina.

La ellaboración y selección del material pedagóxico corrió al cargu de dos persones: xuna de carne, Gustavo Moral, y otra de trapu, la marioneta Evaristo, dambes alma y brazu (nunca meyor dichu) d’Educate. “Munches de les actividaes tienen xuna intención tresversal, pudiéndose trabayar a distinta escala nos primeros ciclos de Primaria o Secundaria. Y en toes, la idea principal ye la d’averar la música, a los grandes autores y les sos obres, dende un puntu de vista gayoleru”, afirma Moral, que tamién ye profesor de Primaria y Secundaria nel colexu La Enseñanza, de Santander. Xugar con ellos y sentilos abargana creando xuna baraxa de preseos, escenificando delles escenes de zarzuela, produciendo’l so propiu musical o xugando a la oca con un tableru con tolos directores del conciertu d’Añu Nuevu.

¿Y por qué xuna marioneta? “Evaristo ye un recursu que nos dexa averanos a los neños dende una cercanía que tamién sienten los adultos”, añede Moral. “Puede dicir, y diz, aquello que munches vegaes nun nos atrevemos a preguntar, ensin mieu a sentir ridículu por non saber y con tol derechu a inventase la respuesta a la so entruga. Y, lo que ye fundamental, usa la chancia como recursu fundamental”. La d´Evaristo ye ensin dulda xuna figura entrañable y cercana, capaz tantu de xubise a un escenariu y faer que la orquesta interprete a AC&DC, como de montase’l so propiu concursu en directu colos intérpretes de Turandot. Bastante ye que lleva 10 años xubiéndose a escenarios de toa España faciendo teatru, conciertos didácticos y ópera “pa tolos públicos”. “Y, al atopase colos neños tres les funciones, siempres sentimos ciñu y cercanía y xuna identificación ente la marioneta y el so públicu que ye performosa”, cuenta Moral, el so brazu executor.

El valor de la educación musical. Para Cecilia Ureña, docente del colexu Santu Domingo, n’Uviéu, la educación musical ye “daqué maraviyosu que tolos neños tendríen d’esperimentar. Non yá pa convertise en concertistes nin grandes músicos, sinón pa poder esfrutar de cualquier tipu de música conociéndola… Qu’apriendan a cantar y que sepan que la so voz non solo tresmite coses al traviés de les palabres, sinón tamién del cantar; que la música ye un llinguaxe universal pa comunicase con otra xente cola que nun s’entienden con palabres”. Poques duldes queden en visitando una de les sos clases, con alumnos de primeru y segundu cursu de Primaria: “Elefantes a xugar, elefantes a suañar, elefantes, vámonos a ver el mar…”, entonen efusivamente. Thiago, Olai, Adriana, Mateo, Irene y el restu de los sos compañeros ponense a cantar a media seña oportunidá (¿quién dixo vergüenza?) y demuestren les conocencies qu’adulces fueron adquiriendo: yá conocen los distintos preseos y les families a les que pertenecen, son capaces d’identificar les notes (y los colores a los que se acomuña) y asitiales nel so llugar correctu nel pentagrama.

Ente los beneficios d’una bona educación musical, Ureña destaca que “la música fai que les persones síamos más sensibles, receptives y empáticas; contribúi a que los neños puedan desenvolver cualquier faceta de la so personalidá y ayúdanos a tresmitir sentimientos qu’igual nun salen con palabres. Y eso, pa los neños, ye imprescindible, porque-yos apurre xunas ferramientes que depués-yos sirvirán na so vida adulta, pa enfrentase a los problemes y vivir la vida d’otra manera”.

La relación de los neños y de la ciudá cola so orquesta foi siempres bien cercana, y eso ayuda, afirma, a que los neños perciban como daqué so y apriendan meyor. “Una actividá que los encantar a los pequeños tien que ver cola relación ente la música y los colores. Arriendes de la sordera de Beethoven, cunté-yos la hestoria de Neil Harbisson, un artista hispanobritánico que nun puede estremar los colores pero que, gracies a xuna antena asitiada na cabeza y a la frecuencia sonora, identificalos. Apurrí-yos xunas tarxetes por que colorearan cada nota con un color distintu. Y depués, pintaron la cara de Beethoven con distintes notes / colores”.

L’escasu tiempu de clase (45 minutos selmanales con 6º de Primaria, y xuna hora con 1º, 2º y 3º) llinda sicasí la frecuencia con que pueden usar los materiales d’esti programa. “El problema ye que les alministraciones nun dan a l’asignatura de Música’l valor que realmente tien. El fechu de que, en Primaria, faiga media cola asignatura de Plástica yá demuestra’l pocu interés que tienen na enseñanza de la música y de les disciplines artístiques polo xeneral”.

¿Ye posible ganase la vida al traviés de la música?. “Yo creo que la música clásica tien un gran futuru, pero hai que camudar el planteamientu. Yá lo dicía Dudamel n´EL PAÍS: tábamos acostumaos a que la xente viniera a nós y agora tenémonos qu’acostumar a faelo al aviesu”, reconoz Marina. “La música clásica vivió, y perbién, de les rentes, porque hubo xuna dómina na que yera omnipresente. Y depués pasó por otra na qu’entá gociaba de prestíu. Esa torre de marfil fixo tamién que se fuera adulces favoreciendo xuna desconexón social, el públicu empezó a avieyar…. Y esto causó tamién xuna desconexón creativa”. Pal director artísticu de la fundación, unu de los factores que más influyó foi’l d’un maltratu institucional hestóricu escontra’l patrimoniu musical. «El despreciu institucional escontra la música clásica y escontra la llírica ye xuna característica de la cultura española, de siempre”.

Afortunadamente, añede, yá hai xuna xeneración nueva de músicos ya intérpretes “que ye absolutamente increíble”. Y eso abre les posibilidaes de desenvolver una carrera profesional: si les primeres orquestes n’España creáronse (casi toes) con músicos procedentes de países del Este d’Europa, agora tánse anovando con músicos españoles. “Non por una cuestión de nacionalismos, sinón porque esos músicos, que dan el nivel, yá tán formaos en conservatorios homologables a los conservatorios europeos”. Tocantes a los perfiles, Marina destaca la importancia del músicu d’orquesta: “La nuesa, que ye pequena, tien 55 músicos, pero ye que la Orquesta Nacional d’España tien más de 100, y la mayoría de les vegaes son 70, 80 músicos”. N’España, nestos momentos, hai 31 orquestes na asociación d’orquestes, casi toes públiques, “y España ye’l país que menos tien. Si vas a Europa, n’Alemaña, xuna ciudá pequena como Uviéu tien dos y dacuando hasta trés orquestes”.

L’ámbitu de la música tien, amás, enforma trastienda: la xestión, los arquivos, rexidurías… “Ayeri, con una zarzuela, nel Teatru Campoamor taben trabayando casi 200 persones. Porque, per un sitiu, tán los músicos, los cantantes, los actores y los baillarinos, pero tamién los peluqueros, los maquilladores, los xastres, los maquinistes, los tramoyistas… L’ámbitu de trabayu ye enorme”, añede. “Los teatros, los auditorios, son fábriques de xente trabayando. Y fábriques complexes, porque son oficios bien distintos. N’Asturies, inclusive, hai módulos de FP enfocaos a oficios teatrales qu’antes nun esistíen”.

 

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

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