Publicado en Oficios

«L’esfuerzu que se realiza nel campu ta infravalorado»


De cocinar races autóctones nun restorán propiu, pasó a produciles n’ecolóxicu: la tramitación ye complicada, pero la rentabilidá, asegura, mayor. Noelia de Prau, arrodiada de reses de races autóctones na ganadería Casa Cabu.

Noticia orixinal de JESSICA M. PUGA / El Comercio / Xueves, 21 xineru 2021

Noelia de Prau nació nel pueblu y a él quixo volver. Esta llangreana, criada entre Sama y El Carbayu, cerró La Cuadra d’Antón (distinguíu como Mesa d’Asturies) fai casi un añu. Camudose a A Veiga (Vegadeo), a la ganadería ecolóxica Casa Cabu, onde defende lo mesmo que nel restorán que rexentó en Xixón mientres 18 años, pero dende l’otru llau.

-¿Por qué hostelería?

-Soi músicu de formación, tengo la carrera de pianu. Pero fai 27 años plantégaseme la posibilidá de dedicame a la hostelería. Asina que decido camudame a Xixón y abro el restorán La Cuadra d’Antón en 2005.

-Y métese a la cocina.

-Col pasu del tiempu, sí, porque nun atopaba a naide qu’entendiera la filosofía de trabayu que quería. Tenía bien claro que pretendía un proyectu de sostenibilidá, ecolóxicu y onde s’utilizara productu de cercanía. Por eso, decido faer cursos de formación na Escuela d’Hostelería, clases particulares y empiezo a lleer enforma sobro cocina.

-En primavera, coincidiendo col confinamientu, cierra definitivamente’l negociu y camuda pola ganadería. ¿Por qué?

-Decido que la mio etapa como hostelera termina momentáneamente; siempres digo que voi ser músicu y cocinera tola vida, anque agora sía aprendiz de ganadera. En xineru, fai xusto un añu, empiezo a pasar temporaes n’A Veiga, asína que’l confinamientu ufiertóme la situación ideal pa dexalo. Estimé, porque roblé’l contratu de trespasu’l 30 de xunu. Toi convencida de que nun equivoqué.

-Falemos de la Ganadería Ecolóxica Casa Cabu. ¿Cómo ye?

-Xuna ganadería con 200 años d’antigüedá allugada en Sela Da Loura (A Veiga), na Contorna Oscos-Eo. El mio home ye la quinta xeneración d’una esplotación qu’empezó con una pareya de gües y agora tien 200 animales ente vaques de raza frisona, xerséi y asturiana del monte, asturcones, gochu asturcelta y, esporádicamente, oveyas xaldes y cabresbermeyas. Va cuatro años faise la conversión a la producción n’ecolóxicu, tanto de los animales como de les 130 hectárees de terrén nes que viven. El pasáu setiembre certificamos el gochu, convirtiéndonos nos sos únicos productores n’ecu na rexón.

-¿A quién suministren?

-La nuesa actividá principal ye la producción de lleche ecolóxico, que va pa la empresa gallega Lleche Celta. La carne va a particulares y restauración.

-Vamos, que pasó a producir lo que defendía nel restorán. ¿Cómo se ve dende l’otru llau?

-Sí, yo defendía les races autóctones y el tratu directu col productor. Cada unu tien que vender la cocina que lleva dientro, y yo nun podía vender llubina creyendo na oveya bermeya… Fui siempres bien idealista. Como crié nel mediu rural y fui tan feliz, tenía bien claro qu’esi yera’l mio sitiu, pero agora caltengo’l conceutu idílicu, pero visto d’otra manera. Equí tienes llibertá y naturaleza, pero ye un oficiu duru y los animales precísente tolos díes. Agora que lo conozo bien, siéntome más arguyosa, si cabo, d’utilizar el restorán como un mediu pa poner en valor el trabayu de los  productores. Dende dientro veo que l’esfuerzu que se realiza nel campu ta infravalorado per bona parte de la sociedá.

-¿Nota más interés al respeutu per parte d’hosteleros?

-Sí. Agora traten más col productor porque se dieron cuenta de que ye la forma de conocer meyor lo que vienden. Ye bien guapu porque, amás d´entablar relación, trabayes, piensu, con muncha más dedicación. Antes, nun se tenía en cuenta, mercabase a un intermediariu y llistu.

-¿La producción ecolóxica ye xuna opción de futuru pa la rexón?

-La mayoría d’esplotaciones siguen siendo convencionales, pero ye un erru porque ye más rentable n’ecolóxicu. La tramitación ye complicada, pero posible; ye cuestión de mentalidá. Veo dos problemes al respeutu: unu, que los que lleven tola vida nun quieren dar el pasu; dos, que nun hai abondu sofitu per parte de l’Alministración pa plantega-y lo. Empecipiar un proyectu de cero ye realmente bien costosu, magar una vegada montáu ye muncho meyor porque’l rendimientu ye mayor: 40 vaques n’ecu producen lo que 100 en convencional, nun gasten tantu n’alimentación nin n’instalaciones porque los animales tán al campu.

-Falemos de les ayudes.

-Munches persones, independientemente de la so edá, querdríen dar el pasu y dise al mediu rural. L’Alministración ta bien enfocada al turismu y escaezse de los que quieren vivir ellí. Creo que nun ye solo curiar la redolada por que se vea guapu, lo primero tendría de ser curiar a los que viven y dota-yos de les ferramientes pa trabayar con dignidá.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *