Publicado en NATURA, TIEMPU

Una lluna llena azul va allumar el cielu mientres la nueche de Samaín (Halloween)

El 31 d’ochobre va celebrase, como cada añu, la nueche de Halloween. Ye una xornada que, dende fai yá unos cuantos años, ta cada vez más estendida per Europa. El nuesu país nun ye una esceición. Va Ser una nueche entá más especial que n’otres ocasiones: va tener llugar la segunda lluna llena n’un mesmu mes: una lluna azul. La lluna llena nun ye habitual en Halloween

Irónicamente, la imaxe de la lluna llena nel cielu, mientres una nueche de Halloween, ye una imaxe bien popular n’ensame de medios. Tantu en series y películes, como en videoxuegos, cómics… Sicasí, ye pocu frecuente que la lluna tea en fase de lluna llena nesa xornada. La lluna tardienta 29,5 díes en completar el so ciclu de fases. Asina que, aprosimao, cada 30 díes tenemos una lluna llena. Esto provoca que la única posibilidá de tener una lluna llena en Halloween prodúzase cuando tamién tenemos una lluna azul.

El nome de lluna azul puede inducir a erru, pero nun tien nada que ver col color del nuesu satélite. Ye, a cencielles, la denominación que recibe la segunda lluna llena que tien llugar n’un mesmu mes o, tamién, la tercer lluna llena n’una estación que tenga cuatro llunes llenes. Curiosamente, dase otra anécdota. Les llunes llenes de setiembre y ochobre reciben los sos nomes d’un fenómenu astronómicu, en llugar de la tradición popular. La lluna llena más cercana al equinocciu de setiembre ye la lluna de la collecha, la siguiente ye la del cazador.

De normal, la lluna de la collecha suel ser la lluna llena de setiembre. La del cazador suel ser la d’ochobre. N’ocasiones, como n’anguaño, la lluna llena más cercana al equinocciu de setiembre ye la d’ochobre y, de normal, ye la lluna llena de payares la que se convierte na lluna del cazador. En 2020, sicasí, al tener dos llunes llenes n’un mesmu mes, tantu la lluna de la collecha como la lluna del cazador van tener llugar n’ochobre. ¿Con qué frecuencia se produz una lluna llena en Halloween? Aprosimao cada 19 años. Nun vamos tener otra lluna llena en Halloween hasta 2039

Nun hai dulda de que la pandemia del coronavirus provoca que teamos n’una situación atípica. Pero nun tendríamos de dexar escapar la oportunidá de reparar la lluna llena. Va haber qu’esperar hasta 2039 para ver el nuesu satélite otra vegada dafechu allumáu na xornada de Halloween. Va Ser visible en tol mundu mientres tola nueche, polo que nun tendríamos de tener munches dificultaes para reparala. Vamos Poder dicir, amás, qu’esta vegada si vamos tar en compañía de la lluna llena nesa xornada tan popular.

En términos d’observación astronómica, la lluna llena presenta ventayes y contratiempos. El so rellumu ye más qu’abondu para escurecer los oxetos más tenues del firmamentu. Ye muncho más difícil reparar nebuloses y galaxes cuando’l nuesu satélite ta en lluna llena. Ye un bon momentu, sicasí, para fotografiala al pie de paisaxes, especialmente al atapecer y l’amanecer, cuando ta barganal del horizonte. Tamién ye posible reparar la so superficie, anque les solombres nesti momentu son más curties, por ser el mediudía llunar.

Esto ye, en realidá, para reparar la superficie del nuesu satélite, ye recomendable esperar a les fases de cuartu creciente o menguante, cuando les solombres son más llargues na superficie. Pero, inclusive mientres la lluna llena, la superficie del nuesu satélite ye tou un espectáculu. Mientres les xornaes previes y postreres a Halloween, el nuesu satélite va siguir paeciendo dafechu allumáu. Amás, nestos díes, nel firmamentu tamién podemos reparar Marte, mientres casi tola nueche, Venus, antes del amanecer, y Xúpiter y Saturno.

Halloween ye una celebración que llegó a Europa, nes últimes décades, dempués d’aniciase n’Estaos Xuníos. Pero, en realidá, fai falta remontase nel tiempu p’afayar que ye más correctu dicir que la celebración tornó a Europa. Esta festividá básase, en parte, nuna celebración celta conocida como Samhain. Marca’l final de la temporada de collecha y l’entamu de la llegada de la metá más escura del añu. Aquella celebración tenía llugar ente’l 31 d’ochobre y el 1 de payares, feches que nos resulten familiares.

El 31 d’ochobre por ser cuando se celebra Halloween. El 1 de payares porque, n’España y munchos otros llugares del mundu, celébrase la xornada de Tolos santos, na que s’honra a los seres queríos que yá nun tán ente nós. Curiosamente, suxurióse que Samhain tamién podría tener un orixe astronómicu. Hai motivos pa creer que se celebraba coincidiendo cola llegada de les Pléyades lo más alto del firmamentu. Na actualidá asocede escontra’l 21 de payares, pero naquel momentu bien podía ser escontra’l 31 d’ochobre.

De xacíu, tampoco podemos escaecer que n’otros llugares del mundu atopamos con celebraciones bien distintes. De xuru xuna de les más populares sía’l Día de Muertos, en México, que tien llugar el 1 y 2 de payares. Sía como fora, la llegada de les nueches más llargues del añu sigue siendo un momentu de celebración. Yá sía con Halloween, Tolos Santos o’l Día de Muertos. En 2020, va ser una ocasión entá más especial pola lluna llena.

Ver noticia orixinal

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu