Publicado en Sin categoría

Pinín, el Tintín asturianu que percorrió’l mundu n’una madreña voladora

Cúmplense 110 años de la nacencia d’Alfonso Iglesias, ceador de Pinín, unu de los personaxes más importantes de la cultura asturiana contemporanea. Ye un guah.e espigáu y roxu que percuerre’l mundu viviendo múltiples aventures con boína y madreñes. Llámase Pinín y ye unu de los personaxes de ficción más importantes de la cultura asturiana, anque los neños d’agora yá nun llean les sos hestories. La so figura, como la de los sos tíos Pinón y Telva, ta representada en murales, figures ya inclusive n’una escultura qu’encarna’l so vehículu habitual, el madreñogiro, instalada nel aeropuertu d’Asturies. El so ceador foi Alfonso Iglesias, quien anguaño celebraría’l so 110 cumpleaños. Si nun finara en 1988, la so fiesta de cumpleaños sería multitudinaria.


Alfonso Iglesias López de Vívigo nació en Navia en 1910. Estudió Químiques, pero dedicó la so vida a la ilustración. Previu pasu polos periódicos Rexón y La Voz d’Asturies, empezó a publicar les sos viñetes en La Nueva España, qu’empecipió la so andadura en 1936. En 1940 nació la pareya formada por Pinón y Telva: él d’Uviéu con boína y paragües y ella de Xixón, vistida col traxe rexonal con pañoleta na cabeza incluyíes. Dambos calzaos con madreñes [un zuecu de madera propio de la tierra], de xacíu. En 1943 llegó Pinín «que de Pinón ye sobrín«, que les sos primeres hestories publíquense en forma de hoja dominical nel suplementu infantil del diariu.

Javier Cuervu, periodista de La Nueva España y autor de la biografía Alfonso, cronista sentimental d’Asturies (1995), esplica a elDiario.es que: «tuvo un ésitu enorme ente los  llectores de la posguerra. Dellos neños encarnaron a Pinín en desfiles multitudinarios, el primeru a partir de les aventures del periódicu cuando ‘tornó’ nel so helicópteru llamáu ‘madreñogiro’ y fueron recibi-y a la estación del Norte d’Uviéu, coincidiendo col final de la so primer aventura». Foi un actu similar al que se realizó en Bruxeles con Tintín a la so vuelta d’El país de los Soviets.

«Hai delles coincidencies sorprendentes entre Pinín y Tintín. Tintín ye de 1929, anterior, pero veo bien dudosu qu’Alfonso Iglesias pudiera conocer el personaxe de Hergé n’Uviéu cuando entá nun llegara a España. Les aventures de Pinín son bien viaxeres y esbarriaes”, afirma Cuervu.

El ilustrador y viñetista Alfonso Zapico coincide con Cuervu en que’l sobrín de Pinón y el reporteru belga tienen paecíos con matices: “Pinín ye xuna especie de Tintín a l’asturiana, un Spirou con boína, y les sos aventures destilaban menos sotileza. Pinín tou fizo poles braves, a puñada llimpia, volaba n’un madreñogiro, echóse xuna novia famosa, nun se detenía énte nada. Como Alfonso nun dibuxaba les sos historietes en formatu d’álbum francobelga, sinón que solo disponía d’una tira de trés viñetes, nun taba la cosa pa sotileces”.

L’autor de Dublinés y la serie La Balada del Norte –ente munchos otros títulos– nació nel pueblu asturianu de Blimea en 1981, asina que por xeneración nun vivió la dómina de rellumanza del personaxe. Pero, como pa casi tolos asturianos y asturianes, forma parte de la so educación sentimental. «Cuando empecé a lleer cómic lleía Tintín, non les tires d’Alfonso Iglesias que se espublizen en La Nueva España de la posguerra. Pero Pinín yá taba encualláu ende, na sociedá asturiana de la dómina», comenta a elDiario.es

«Yera un personaxe qu’apaecía pintáu nos murios de los merenderos de carretera camín a la sablera, nes parés de los chigres, nos cuadros qu’afataben la see d’una peña de fútbol o d’un sindicatu. Asina que, curiosamente, puede dicise que Pinín tuvo casi tan presente na mio mocedá llectora como Tintín, anque nun pudiera lleer les sos aventures». En 2013, Zapico ganó’l Premiu Alfonso Iglesias de Cómic en llingua asturiana pol so trabayu Cuadiernos d’Ítaca.

¿Por qué tanto ésitu?

Esa familia retratada por Alfonso Iglesias convertiose en tou un iconu, gracies a la capacidá del autor pa faer que’l públicu viérase reflexáu nes sos viñetes. Fixéronse figures xigantes pa desfiles y un montón d’oxetos que güei se llamaríen merchandising. Telva tuvo la so propia marca de xabón, como xuna influencer de la dómina, y l’empresa de chocolates La Cibeles llanzó coles sos chocolatinas una colección de cromos coleccionables coles primeres aventures de Pinín en color que fixo raxón ente los más pequenos.

Nesi costumismu afiguráu nes sos hestories hai muncha crítica a les inxusticies que se vivieron na posguerra, magar que les sos idees nun yeren precisamente d’esquierdes. Javier Cuervu recuerda que: «Alfonso yera de derecha, xurara los principios del Movimientu y recuerda si daquién quería atribuyi-y dalgún antifranquismo. Nun faía proselitismu, pero tenía la mentalidá de la so dómina, que cada añu faise más incorrecta. Los sos chistes de guerra tienen la ferocidá de los órganos de propaganda en tiempos bélicos, pero cuando acabó la guerra ‘*desmovilizó’ l’humor y llevólo a la cotidianeidad».

Reflexó la probeza, la suciedá, la fame y fixo especial fincapié na denuncia al estraperlismo: «representáu nel gordu que se beneficia col gran tráficu, non na muyer que viende unos güevos fuera del racionamientu. Pero tamién nun xudíu estereotipáu de la manera más antisemita», esclaria’l so biógrafu, qu’añede: «Amás, faía chancies con símbolos políticos como’l xugu y les feches o cola lexón, porque yera poco solemne, non porque fuera contrariu. El periódicu que les publicara yera entós el diariu de Falanxe. Si llamen l’atención ye polo qu’abondaba la solemnidá entós con esos símbolos».

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu