Publicado en Nadal

Seres máxicos que traen regalos n’España amás de los Reis y Pá Noel.

Les tradiciones navidiegues españoles, delles centenaries y otres bien recién, tienen de mancomún figures que regalen xuguetes, comida y felicidá alredor de los últimos díes del añu.

  • Fontes: Wikipedia; Bestiario del Norte de Pablo Gallo (La Felguera, 2020); Asociación ‘Garabuxada’; Revista de Folklore – Fundación Joaquín Díaz

Un carboneru que baxa de los montes nel País Vascu; unes faes qu’ayuden a los más desfavorecidos en Cantabria; un home que toca les barrigues de los neños para comprobar que nun pasen fame en Galicia… y n’Écija, barganal de Sevilla. La xeografía española de los personaxes tradicionales de les navidaes ye variada. Munchos remonten el so orixe a fiestes paganes, dalgunos tienen sieglos d’antigüedá y otros pocu más d’una década, pero toos traen regalos (o ayuden a traelos). Repasamos les figures más destacaes del folclor navidiegu, de cutiu escaecíos detrás de Santa Claus y los Reis Magos.

El Apalpador (o Pandigueiro)

Galicia:  Represéntase-y con barba pelirroxa, pipa y boína. Lleva un gran sacu con comida y regalos. Pantalones con romiendos

Galicia. Trai regalos el 24 o’l 31 d’avientu (según la zona). Esti enorme carboneru que visti degaxáu baxa del monte y, mientres los neños duermen, tóca-yos la tripa para comprobar si alimentaron bien mientres l’añu. Si ye asina, déxalos castañes o dalgún regalu; si nun comieron lo suficiente, déxa-yos carbón. Hai munches lleendes sobro esti personaxe, na so mayoría orixinaries de la provincia de Llugo, pero la so figura #enmarcar na tradición del xigante que vive nos montes, común tamién al Olentzero vascu o al Santa Claus de los países nórdicos (de los que vamos falar más palantre).

L’Anguleru

Asturies: Porta un salabre pa pescar y un candil. Paxellu de pescador con traxe impermeable mariellu y botes

Asturies. Trai regalos la nueche ente’l 24 y el 25 d’avientu. L’ Anguleru ye un pescador d’anguiles qu’afaena tol añu nel mar de los Sargazos y, nos díes navidiegos, torna a Asturies. Cuando entra col so barcu pel ríu Nalón en San Juan del Sable, apúrrese-y el Nataliegu, el tueru de Navidá, que ye lo que-y dexa convertise, solo mientres esos díes, nun personaxe máxicu. Col dineru que saca de vender angules puede mercar duces y regalos pa partir ente los neños.

La so celebración, que se ta estendiendo na rexón, débese a l’Asociación ‘Garabuxada’, que creó’l personaxe en 2008. Fízose inspirándose nos munchos pescadores d’angules que trabayen nel Sable (1.500 habitantes, nel oeste de la rexón) y pa proponer una alternativa local a Papa Noel.

Les Anjanas

Cantabria: Vara de fresnu pa faer los sos encantamientos. Visti llargues trences doraes y guirlandes de flores monteses nel pelo.

Cantabria. Traen regalos la nueche ente’l 5 y el 6 de xineru (cada cuatro años). Les Anjanas son les faes de los montes de la tradición cántabra. Son pequenes, tienen el pelo llargu y roxu afatáu con una corona de flores máxiques y suelen apaecer arrodiaes d’una rellumada. Viven en cueves abargana de los ríos, que curien, y ayuden a quien se pierde nel monte y castiguen a quien lo estropia. Lleven siempres botellines de néctar curatible. Na tradición salíen del so abelugu ente mayu y ochobre, cuando volvíen escondese non ensin dexar flores de plata de la so corona en carbes y parrotales, pa faer felices a quien les atoparen.

Cada cuatro años, xuna d’ella (o delles, según la versión de la hestoria) visita dellos pueblos del interior de Cantabria la nueche de Reyes pa dexar regalos a los neños de families probes.

L’Esteru

Cantabria: Va cargáu con xuna cesta de regalos. Tradicionalmente de madera. Llarga barba

El burru

Cantabria. Trai regalos el 6 de xineru. El *Esteru ye un lleñador grande y fuerte, de barba blanca, siempres retratáu con boína, pipa, cayáu y hachu. Nos díes de Navidá, baxa de los montes nos montes de *Comillas y, acompañáu del so fiel burru, dedica los sos esfuerzos a fabricar y regalar xuguetes a los neños de la rexón.

El so personaxe empezó a tar presente nes celebraciones navidiegues cántabres a empiezos de los 2000, cuando delles asociaciones culturales *documentaron y espublizaron la so figura. Tien clares semeyances col *Olentzero del País Vascu y con xigantes y criatures del monte de la mitoloxía del norte d’España, pero hai alderique sobre hasta qué puntu foi siempres parte de la tradición local (como sí son les *Anjanas) o xuna introducción más recién, pensada pa reivindicar la cultura local frente a la importación d’otres figures.

L’ Olentzero

Boína y pipa. País Vascu y Navarra. Va enllordiáu pol sacu de carbón que carga

País Vascu y Navarra. Trai regalos el 25 d’avientu. L’Olentzero ye güei un carboneru daqué vieyu, desarrapáu y desdexáu, pero tamién bonachón y de bon comer. Nel so orixe yera un personaxe simbólicu paganu, un xigante que vive nel monte, que representaba’l fin del ciclu añal (rellacionáu coles celebraciones del solsticiu d’iviernu): ye posible qu’el so nome deriva del vascu onen (bonu) y zaro (dómina), xuna referencia a la etapa de Nuechebona. Cola tradición cristiana convirtiose  nel carboneru qu’ente’l 24 y el 25 d’avientu dexa carbón a los neños que se porten mal y regalos a los que se porten bien.

N’Álava, Navarra, La Rioxa y la contorna burgalesa de La Bureba, el día anterior de Nuechebona apaez un home con tantos güeyos como díes del añu: en dellos pueblos conózse-y como l’home de los 366 güeyos; n’otros como’l Olentzero.

El Tió de Nadal

Cataluña y Aragón. Palos para cuti-y. Cobertor y barretina para que non pase fríu.

Cataluña y Aragón. Trai regalos en Nuechebona o’l mesmu día de Navidá. Esti tochu o tueru de madera suelse asitiar en casa el 8 d’avientu, tapáu con un cobertor y un barretina por que non pase fríu. Aliméntase-y hasta’l día que caga pequenos regalos (los más grandes traenlos los Reis Magos), de normal la nueche del 24 o la mañana del 25 d’avientu. Pero nun basta con alimenta-y: los neños de la casa #cutir al ritmu de cantares y versos pensaos pa esta ocasión y de les qu’hai munches variantes. Xuna de les más estendíes, diz:

Caga, tió / ametlles i torró / no caguis arengades / que són massa salades / caga torrons / que són més bons / Caga, tió / ametlles i torró / si no vols cagar / et donaré un cop de bastó / Caga, tió! (Caga, tizón / almendras y turrón / no cagues arenques / que son demasiado salados / caga turrones / que son más ricos / caga, tizón / almendras y turrón / si no quieres cagar / te daré un bastonazo / ¡Caga, tizón!)

Esti personaxe ye la evolución del tueru de navidá’ que se guardaba en casa pa ser quemáu nun llar al llegar lo más frío del iviernu: la so quema apurría calor y lluz pero tamién yera símbolu de bienestar y sanamientu. Los oríxenes d’esta tradición remontense  a los rituales paganos amestaos a la llegada del iviernu, que depués en munchos sitios evolucionaron a grandes fogates pa celebrar el final del añu.

La Chicharrona. Les Hurdes (Estremadura)

Lleva embutíu a manera de collar. Abrigu de piel de cabra.

Les Hurdes, Estremadura. Empiezos d’avientu. Esta muyer baxa de la sierra na contorna de Les Hurdes, nos primeros díes d’avientu, pa dar empiezu a la matanza del gochu. Viste con pieles de cabra, un gorru de piel de rapiega o de llobu y lleva pieles d’animales colgaes de la petrina, amás de collares de panoyes de maíz y chorizos enroscaos. Suel llevar consigo xuna bixiga de gochu y un garrote.

Cuando baxa del monte trai consigo la llicencia, un pergamín que garantiza que yá se puede empezar a matar los puercos. Pero tamién lleva figos, nueces, castañes y frutos secos pa los neños que vaigan recibila a la entrada del pueblu. La so llegada tamién favorez el fríu seco necesariu pa curar los productos de la matanza.

La Chicharrona baxa cantando y baillando y tien les manos puerques de trabayar cola carne del gochu y de recoyer frutes de los árboles. Como recordaba El Comidista, el so nome fai referencia a los chicharrones, les borrafes de la mantega del gochu, y al dulce que se preparen con ellos, la torta de chicharrones.

El Tientapanza

Sombreru con xuna pluma. Écija (Sevilla). Capa colorada

Écija (Sevilla). Percuerre la ciudá’l 26 d’avientu. El Tientapanza ye lleváu en procesión pela ciudá’l 26 d’avientu, cuando pasa a comprobar si los neños de la ciudá comieron bien mientres l’añu o non. Si lo fixeron, va informar a los Reis Magos por que-yos lleven regalos. Él mesmu vuelve percorrer les cais de la localidá andaluza mientres la cabalgata coles sos maxestaes el 6 de xineru.

La so figura, que ye la d’un home de gran barba blanca, foi recuperada en 2004 por delles asociaciones vecinales de la ciudá. Cunten que fai delles xeneraciones los padres animaben a los neños a comer diciéndo-yos que venía un home (al que depués se llamaría Tientapanzas) a comprobar que comieren, xuna característica común a la de personaxes de la tradición asturiana o gallega.

Los Reis Magos

Toa España. Estrella fugaz. Van montaos a camellu, caballu y/o elefante

Apurren los regalos la nueche ente’l 5 y el 6 de xineru. Son los principales protagonistes na mayoría de cabalgates d’España y la so llegada hasta se retresmite nel Telediariu. Na tradición cristiana, Melchor, Gaspar y Baltasar (nomes qu’apaecen per primer vegada nel sieglu VI) viaxaron dende Oriente hasta’l llugar onde nació Jesús de Nazaret p’apurri-y oru, inciensu y mirra. Siguiendo’l cercu de lo qu’asocedía con San Nicolás en delles rexones y países, dende’l sieglu XIX oficializóse la tradición de que les sos maxestaes llevaren regalos a los neños: la primer cabalgata entamada por una alministración n’España y de la qu’hai rexistros foi la d’Alcói en 1886.

Pá Noel o Santa Claus

Rodolfo. Toa España. Sacu máxicu onde guarda los regalos.

Trai regalos ente la nueche del 24 d’avientu y la mañana del 25. Pá Noel (o Santa Claus) vive abargana del Polu Norte al pie de decenes d’elfos, que lu ayuden a fabricar xuguetes y otros regalos que-y piden los neños nes sos cartes. Pa poder tresportar los regalos a los que se portaron bien, Pá Noel guardalos nun sacu máxicu y partir nun trinéu tiráu por un grupu de renos encabezaos por Rodolfo, qu’alluma’l camín cola so ñariz colorada. Siempres dexa los regalos pela nueche, ensin que los neños dean cuenta de la so presencia.

L’orixe del personaxe tien raigaños en delles tradiciones folklóriques, pero la más destacada ye la de San Nicolás de Bari, obispu del sieglu VI que partió la riqueza familiar y ayudó a families probes ensin qu’ellos lo supieren. Nel mundu anglosaxón, Pá Noel convertiose na personificación de la Navidá, y dende los años 30 del sieglu XX cristalízase la so versión más conocida güei, con vistíu blancu y colloráu, un paxellu que los populares anuncios de Coca-Cola cola so figura ayudaron a espublizar en tol mundu.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *