Publicado en NATURA

Viaxe pol fondu del mar nel Bioparc Acuariu de Xixón

Encántame esta descripción del Bioparc Acuariu de Xixón. “Tas nun hotel de cinco estrelles para los seres acuáticos”. Mientres la visita confirmo qu’asina ye. Mientres percuerro los distintos ecosistemes marinos y detengo énte les enormes peceres non yá afayo peces, animales y plantes interesaos y bien interesantes. Tamién atalanto que tán perbién atendíos. Gracies a esos cuidos consíguese caltener con vida exemplares d’especies en peligru grave d’estinción y qu’ensin l’ayuda de proyectos como’l del Bioparc quiciabes yá nun esistiríen. Y educar a la xente pa ser más respetuosos col desconocíu y apasionante fondu del mar.

¡Cuantos intereses afayé na mio visita al Bioparc Acuariu de Xixón! Un viaxe fascinante traviés de distintos ecosistemes marinos nel que non yá puedes contemplar especies de lo más interesaes ya interesantes. Lo que más me gustó d’esta esperiencia ye TOU lo qu’apriendes sobre’l desconocíu, enigmáticu y siempres sorprendente fondu del mar.

La Fundación Bioparc ye un proyectu ensin ánimu d’arriquecimientu que fai realidá’l suañu conservacionista de los trés BIOPARC qu’hai n’España: el Bioparc Acuariu de Xixón y los parques d’animales de Valencia y Fuengirola, centros creaos pa caltener y protexer la naturaleza. Y xestionaos por Rain Forest, entidá pionera nel desenvolvimientu del conceutu de zooinmersión n’Europa.

Intereses del fondu del mar n’Asturies. Por casu. Yo nun sabía que na mariña d’Asturies hai un llugar llamáu “El Cachuchu“. Un cordal submarín tan llarga como los Picos d’Europa (50 km d’anchu y unos 20 km de norte a sur) que la so cume más altu atópase xustu frente a Ribesella y supera los 4.000 metros.

Una ayalga que presume tamién por ser la primer área marina protexía n’España y declarada Zona Especial de Caltenimientu la redolada marina. Con una riqueza biolóxica única. Por casu, ye una zona rica n’esponxes, gorgonias y petones de corales d’agües fríes, un ser vivu con ¡más de 5.500 años de vida!. Los pescadores conocen bien el Cachuchu pos ye una área onde ta prohibíu afaenar, pero los que vivimos ayenos al mar afayamos esta maravía gracies a el llabor didácticu del Bioparc Acuariu de Xixón.

Nel Bioparc Acuariu de Xixón hai una zona dedicada n’esclusiva a los ríos asturianos y la riqueza de la mariña cantábrica

El Gran Cañón submarín d’Avilés. Tamién afayo mientres la visita que cerca del Cachuchu, n’Avilés, hai un sistema de cañones que los conocedores del mar definen como “el gran cañón del océanu” y que presumen por ser los más estensos y fondos de la Tierra. En concretu son trés cañones con una rimada digna del llibru de los records onde s’escuenden más de 1.500 especies de seres vivos distintos. Y lo que queda por afayar pos investigar per debaxo de los 2.000 metros de fondura ye xera posible pero bien complexa y costosa.

“L’estudiu del fondu del mar lleva un gran retrasu en comparanza colos estudios de la tierra, namá se conoz el 1% del mundu submarín” cúntenme Mariana y Uz, los mios anfitrionas na mio visita al acuariu. Mientres m’aprofien que la misión de centros como’l Bioparc Acuariu de Xixón ye amosar la biodiversidá marina, concenciar de lo importante que ye la so protección. Ya investigar pa conocer un más.

El misteriosu y desconocíu fondu del mar. El desconocimientu del fondu del mar faise más evidente cuando entres nel espectáculu audiovisual “La última frontera: espedición al abilsu marín». Un película en trés dimensiones que te lleva de viaxe peles agües más fondes del planeta y déxate ver de cerca ¡casi tocar! les estrañes criatures que los habiten.

Un mundu bien desconocíu pos tenemos de tener en cuenta qu’a partir de los 200 metros de fondura apaez el llamáu “mar fondu”. Un llugar fríu, ensin lluz y onde la presión ye insoportable pal ser humanu. Hasta agora, el récord d’inmersión, nun submarín, ta nos 11.000 metros, lo que significa que queda muuuucho fondu por afayar. Amorio solo de pensar la cantidá de misterios que la ciencia tien que resolver.

Especies marines en peligru d’estinción Continuu la mio visita pol Bioparc Acuariu de Xixón contemplando estelada los más de 5.000 animales de 460 especies y 12 ecosistemes qu’asomen ante los mios güeyos partíos en más de 60 acuarios, dalgunos d’agua duce y otros de salada. Sigo afayando intereses.

Ignoraba tamién que, al igual qu’asocede na tierra, nel mar hai munches especies en peligru d’estinción. Animales acuáticos que, en dellos casos, sobreviven gracies a la xera de caltenimientu de los acuarios. Mientres la visita en Xixón afayo la esistencia de munchos seres interesantes y sorprendentes.

Los curiosos ajolotes. Por casu l’ajolote. Anfibiu, una sacavera acuática incluyíu na Llista Colorada d’Especies Amenaciaes. La so desapaición débese a la perda del so hábitat pola introducción d’especies invasores a la sobresplotación, pola contaminación. Como anécdota, antes en México comíense y taben consideraos un manxar.

Pero lo más interesao del ajolote ye la so capacidá rexenerativa. Cúntenme los mios guíes qu’estos anfibios son capaces de refaer les sos estremidaes ¡por completu.! Esto ye, que si un depredador cóme-yos parte de la cola, ta ¡crez de nuevu! Pero lo allucinante ye que faen esto tamién los sos órganos. Pueden refaer los güeyos, los pulmones, el migollu y ¡hasta’l corazón!.

¿Cómo lo faen? Afayalo pue ser clave pa crear tratamientos médicos. D’ende parte’l so gran valor y la necesidá del so caltenimientu en llugares onde amás de protexelos estudienlos. Si quies ver de cerca a estos simpáticos seres non dexes d’averate al Bioparc Acuariu de Xixón onde hai ajolotes tamién albinos, bien interesaos.

La iguana de cola espinosa.  Otru animal que me sospriende ye la iguana de la cola espinosa d’Utila. Llagartu que mora nos manglares de la isla d’Honduras del mesmu nome y tamién ta en críticu peligru d’estinción. Apenes queden unos pocos miles d’exemplares y viven partíos en centros como’l Bioparc, onde se-yos protexe y estúdiase la so reproducción pa evitar que suman pa siempres.

Ensin dulda esta xera del Bioparc Acuariu de Xixón de fomentar el caltenimientu y el bienestar de los animales y promover acciones de divulgación y educación pal cuidu del mediu ambiente ye digna d’aplausu.

Les especies interesaes del fondu del mar. Pero hai más. Non tou son animales amenaciaos. Hai otros munchos que la so supervivencia nun apeligra y que da gustu contemplar. Por casu les aguamales, veles baillar ye allucinante, al igual que saber que ye unu de los animales más “vieyos” con más de 700 millones d’años d’hestoria. O los caballinos de mar. O los tiburones.

Tampoco sabía que’l pexe payasu, nel que s’inspiraron nel personaxe de Nemo, vive protexíu polos tentáculos urticantes de les anémones. O que’l salmón ye’l pexe más viaxeru, que pueden percorrer hasta 6.000 kilómetros na so travesía del ríu al mar. ¡Y que tres años d’aventura pelos océanos alloñaos torna al so ríu d’orixe pa reproducise!

La Fundación Bioparc participa en más de 20 proyectos de caltenimientu partíos por tol mundu y foi premiada pola so contribución al caltenimientu del salmón atlánticu.

L’osíxenu y el mar. Nun tenía conocencia de que los petones de coral son los mayores sumidorios de CO2. O qu’ente’l 50% y el 80% del osíxenu que lliberense na atmósfera vien de los organismos marinos, lo que significa que’l mar purifica más que tolos montes del mundu xuníos.

El poder terapéutico de los acuarios Otru detalle a tener en cuenta ye que los acuarios tienen un poder hipnótico. ¿Sabíes qu’ayuden a amenorgar l’estrés? ¿Y la contemplación de peces ye terapéuticu y beneficiosu hasta’l puntu de que producen efectos positivos en persones agresives o n’enfermos d’Alzheimer?

Nel Bioparc sábenlo. Y frente a les peceres más grandes hai asientos onde puedes quedate’l tiempu que quieras contemplando’l desfile de pexes de toles formes, tamaños y colores y papándote cola paz que tresmiten.

Sigui-yos ye hipnóticu. Ve-yos nadar ensin topetar ente ellos, en toles direcciones. Enriba y embaxo. Los grandes colos pequeños… ¿Quién los dirixe? ¿Quién entama esta llocura? Dacuando paez que baillen. Ye Maraviyosu.

Entiendo qu’haya xente con abonu que se pase equí hores y hores. Yo non vivu cerca y nun puedo dir con frecuencia. Pero si que me gusta averame hasta equí cuando viaxo a Asturies. Creo que ye una visita bien gratificante y recomendable. Especialmente si faes una escapada a Xixón en familia.

Los pingüinos del Bioparc Acuariu de Xixón. Pero lo que de verdá conquista ye saber que tolos animales que ves tán llimpios, protexíos, sanos, bien alimentaos. Si pudiéramos falar con ellos seguro diríennos que tean felices nesti hotel de cinco estrelles. El bienestar de los animales ye una obligación pal Bioparc Acuariu de Xixón y cumplinse a raxatabla. Sirva como exemplu’l casu de los pingüinos. Yá nun tán. Munchos visitantes échenlos de menos.

Ye ciertu que nos sos empiezos había nesti acuariu una pecera dedicada a estes aves tan peculiares. Pero cuando la Fundación Bioparc aportó a la xestión del acuariu de Xixón en 2018, lo primero que fixeron foi xustu comprobar el bienestar de tolos habitantes. Al reparar que los pingüinos nun taben en condiciones *óptimas decidieron busca-yos un agospiamientu más afechu a les sos necesidaes.

Tamién s’esmolecen enforma pol problema de la contaminación y tienen una pecera llena de plásticos y basura, a la fin de la visita, onde sollerten de los peligros qu’acesmen si nun curiamos los océanos.

Otros Bioparc n’España: Valencia y Fuengirola. Sensibilizar. Y que tres la visita tengas la sensación d’aprender daqué ye otra de les premises de la fundación la cual tamién xestiona los parques d’animales Bioparc Valencia y de Bioparc de Fuengirola. Toos ellos nacieron con un oxetivu bien claro: caltener, concenciar, educar… ya investigar.

Por eso nel acuariu trabayen coordinaos cola Universidá. Nel casu del Bioparc Acuariu de Xixón tamién collaboren col Principáu d’Asturies. Y amás faen costantemente estudios y una pervalible xera de preservación.

El proyectu Crama p’ayudar a les tortúes. Por casu acoyendo a foques y a tortúes, especies que suelen apaecer con cierta frecuencia nes sableres de la mariña asturiana. Gracies al Bioparc Acuariu de Xixón estes especies despistaes” tienen agora un llugar onde recuperase de los sos problemes so los cuidos de los meyores espertos.

Esi ye l’oxetivu del acabante inaugurar Crama Bioparc, el centru de recuperación d’animales marinos d’Asturies.

CRAMA BIOPARC
(Centro de Recuperación de Animales Marinos d’Asturies)
,

el Centru d’Apoyu a la Red de Varamientos del Principáu d’Asturies

L’equipamientu supunxo una inversión de 320.000 euros. El Bioparc Acuariu de Xixón alluga dende güei’l Centru de Recuperación d’Animales Marinos d’Asturies como instalación de sofitos a la rede de varamientos del Principáu y cuenta yá con una inquilina, una tortuga boba recoyida a finales de xineru en Bañugues en mui mal estáu y que se ta recuperando enantes de volver a la mar.

El nome Crama Bioparc foi propuestu pola clase de 2º de Primaria del colexu Sagrada Familia (L’Entregu), qu’amás tuvo presente na inauguración, y foi escoyíu d’ente los más del centenar propuestos dende los centros escolares de la rexón y les families.

El centru ta destináu a acoyer animales xabaces como tortugues o foques que puean apaecer varaos nes nueses costes y seyan rescataos pol personal de la Rede de Varamientos y el proyectu ta cofinanciáu pola Fundación Biodiversidá y la Fundación Bioparc.

 

Tuberíes y sistemes complexos. Este ye unu de los secretos del acuariu. Pero hai más. Mientres la visita tamién aprecio’l ingente trabayu que realicen y que nun se ve por que tou lo que tenemos ante nós funcione. Procesos complexos de peneráu pa purificar l’agua. Tuberíes superlatives que soporten el pasu de millones de llitros d’agua.

Y bien importante, un equipu humanu que se conoz casi con nome a caúnu de los miles d’animales qu’ellí habiten. Que saben los sos gustos, les sos costumes, les sos peculiaridaes. Ye otru de los cambeos efectuaos pola fundación Bioparc. L’aumentu del personal p’ameyorar l’atención y poder dedicar más tiempu a la divulgación.

Dempués de visitar el Bioparc del Acuariu de Xixón seguro vas cavilgar. Y creo que nun vas tirar nunca más un papel a la sablera. Nin un plásticu al mar. Si salisti concenciáu cola importancia del cuidu de los océanos felicidaes Bioparc. ¡Xera consiguida!

Comer y cenar nel Bioparc Acuariu de Xixón. Na segunda planta del Bioparc Acuariu de Xixón puedes siguir la visita con una esperiencia gastronómica. Comer o cenar con vistes a la sablera de Poniente, ye la propuesta del restorán Kraken con una carta de primera con productos locales como protagonistes. Y recetes que combinen la tradición con nuevos sabores. Bien recomendable.

Si prefieres un picotio más informal na cafetería de la planta baxa puedes tomar daqué a cualquier hora del día. Almorzar, comer, cenar, merendar ¿entamar el to cumpleaños? Y en la tienda puedes llevate una mascota de peluche o llibros risonderos pa siguir afayando secretos del mar dende la to casa.

Precios y horarios del Bioparc Acuariu de Xixón. Si la propuesta convéncete te animes a visitar el Bioparc Acuariu de Xixón sollerte a la información práctica que precises.

Allúgase frente a la sablera de Poniente de Xixón, a 15 minutos caminando dende la Plaza Mayor y bien cerquita de la estación del tren.

Abren tolos díes a les 10:30 y cierren a les 19 hores en mayu, a les 20 hores en xunu y en xunetu, agostu y primer quincena de setiembre a les 21 hores. Consulta los horarios del Bioparc Acuariu de Xixón n’otres feches del añu na so web.

La entrada xeneral cuesta 18 euros, y l’amenorgada (neños de 3 a 14 años) 8,90 euros. Los residentes en Xixón tienen una tarifa especial de 8 y 6 euros respectivamente. Hai tamién precios amenorgaos pa estudiantes, senior, families numberoses que puedes consultar nesti enllaz.

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *