Publicado en Fiestes

L’orixe paganu de la Nueche de San Juan, una fiesta que podría conmemorar l’amor

La Foguera de San Xuan ye una fiesta d’orixe paganu que coincide col solsticiu de branu, tratabase de cellebrar el fenómenu astronómicu pa da-y «fuercial al Sol», ya que apartir d’esos díes diben siendo menos les hores de lluz. Tamién tratábase d’allonxar los malos augurios cola quema de coses vieyes, cola llegada del cristianismu punxose’l nome de San Xuan Bautista pa llograr un acercamientu a les cultures paganes.
Anguaño ye una fiesta mui popular tol Mundiu anque ye d’orixe européu y cellebrase’l 24 de xunu.
N’Asturies hai gran bayura de ritos rellacionaos con esta folixa: arriendes de la foguerona, alrodiu la que se bailla la danza prima en sen contrariu a les guyes del reló (escontra’l pasáu), y que tien de saltase perriba un númberu impar de vegaes (cuandu te más amatá, claro), l’enrame la fonte pa les xanes, con rames, cuayada (pa que coman los xaninos, pues les xanes nun tienen llechi y en casu de nun tener cuayada recurrirán a cambiar el so fiu por un humanu), una guya (pa que la xana cosa col so filu d’oru) y un tortu, pa que coma.
El poner el ramín de trebol nel balcón la namorada («al coyer el trebole los mios amores van» diz el canciu) COyer la Flor del Agua, el primer agua d’esi riscar, que xeneralmente se coyía de la rosada, nos praos. Intentar aldovinar el futuru con clara de güevu.Recoyer plantes melecinales y/o máxiques que tienen en San Xuan más poder. Y por supuesto, compartir la nueche colos cientos de seres mitolóxicos que pueblen Asturies y qu’esti díe anden sueltos y con más gana xaréu que nunca.

En munchos puntos d’España y Europa encienden fogueres siguiendo una tradición d’orixe milenariu y paganu, la Nueche de San

Les sableres y places de gran parte d’España, y les de mediu mundu, enllénense #cada añu mientres la nueche que la Nueche de San Juan, que xune’l 23 de xunu col 24 de xunu, de fogueres y festexos pa conmemorar una tradición milenaria y d’orixe inciertu qu’evolucionó colos años pero qu’ensin dulda, caltien una esencia qu’aguantó al pasu del tiempu.

Les teoríes apunten a que’l fueu siempres foi’l protagonista d’esta festividá. Ello ye que dellos espertos aseguren que 5.000 años antes de Cristu, coincidiendo col solsticiu de branu que tien llugar el día 21 de xunu, yá se celebraba nel hemisferiu norte una fiesta bien paecida a la de l’actual Nueche de San Juan na que les fogueres yeren les protagonistes.

Magar que sábese que l’orixe de la festividá foi paganu y que coincidía col solsticiu de branu, les esplicaciones de por qué los nuesos antepasaos encendíen fogueres son bien diverses:

Una de les teoríes sofita que los habitantes del hemisferiu norte encendíen cada 21 de xunu una foguera pa purificarse y alimentar al sol coles mires d’anima-y y da-y fuerza por que nun dexara de salir; pos a partir d’esa fecha, acaldía esta estrella allumaría al hemisferiu norte mientres menos hores hasta la llegada del solsticiu d’iviernu, momentu nel que se produciría la nueche más llarga del añu.

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *