Publicado en Frases

Pippi Calzaslargas cumple 75 años

Detrás del famosu personaxe Pippi Calzaslargas -creáu por Astrid Lindgren– escuéndese una hestoria real que tien por escenariu una diminuta isla de los mares del Sur. El personaxe cumple 75 años.

«La fantasía ye un elementu fundamental nel mundu de los neños»

«Si fui capaz d’allumar una sola infancia murnia, toi satisfecha»

La escritora nació en Suecia’l 14 de Payares 1907. Quiciabes ye l’autora sueca de más espardimientu internacional dedicada a la lliteratura infantil y xuvenil.

Gracies, Astrid Lindgren

Tou empezó con una pulmonía. La pequeña Karin llevaba yá dellos díes na cama, y una tarde, aburrida de mirar al techu, pidió-y a la so madre que-y cuntara otru d’esos cuentos sos tan risonderos. Pero nun xuno cualesquier, esta vegada quería que-y falara d’una neña que se llamaba… Pippi Calzaslargas.

Aquel nome tan estrañu surdió como de la nada, pero ensin dulda tenía daqué, un poder evocador que fixo que so madre quedara unos intres cola mirada perdida, quiciabes más recordando qu’imaxinando. Depués sonrió y empezó el so relatu: “Nes llendes d’una pequena ciudá sueca había un vieyu xardín abandonáu. Nel xardín había xuna vieya casa, y ellí vivía *Pippi *Calzaslargas. Tenía nueve años y vivía dafechu sola. Nun tenía padre nin madre, lo cual yera xuna ventaya, pos asina naide #mandar a la cama precisamente cuando más taba prestándose, nin la obligaba a tomar aceite de fégadu de bacaláu cuando-y pruyíen carambelos de menta.”

Asina arrincaben les andances d’una neña peza, trences de color de les cenahories y leotardos azules, traviesa y retrucona, capaz de falar colos animales ya inventase les hestories más inverosímiles, d’engatar al árbol más altu y llevantar un caballu con una mano. Según cuntaba, la so madre yera un ánxel nel cielu y el so padre capitán, con él derrompiera tolos mares primero que una nube ficiera cayer pela borda y llegar a una isla tropical, onde los nativos nomanlu el so rei. Como Pippi nun se cansaba de repitir, el so padre dalgún día diría buscala y ella sería princesa. Mientres, esperar en Villa Mangaporhombro, acompañada por un monu llamáu Señor Nelson y la llibertá que da una arca llena de monedes d’oru, ensin más obligación que pasa-y lo bien.

Astrid Lindgren empezó a cunta-y los cuentos de Pippi Calzaslargas a la so fía Karin en 1941, nuna Suecia que yera un oasis de paz metanes la Segunda Guerra Mundial. Cuatro años más tarde, aprovechando qu’agora yera ella la que tenía que guardar reposu por un todíu rotu, animose a ponelos por escritu. El primer volume salió a la vienta nes navidaes de 1945 y tuvo un ésitu inmediatu. Siguieron otros dos, Pippi Calzaslargas embárcase y Pippi Calzaslargas nos mares del Sur, nos que yá tien un papel *estelar el capitán Efraím Calzaslargas, rei de la isla de Taka Tuka. Más tarde llegaron delles películes y una serie de televisión. Nun hai neñu en Suecia que nun creciera coles aventures de Pippi.

El periodista Joakim Langer foi unu d’esos neños. Un día, poniendo orde nel trasteru de la casa de los sos padres, atopó un vieyu retayu de prensa con un titular bien interesáu: “El rei Carl I viende’l so reinu”. Nél narraba la hestoria d’un marín suecu que naufragara a principios de sieglu nes mariñes d’un pequenu grupu d’isles al norte de Papúa Nueva Guinea, bautizáu como la mayor d’elles, Tabar. En ganándose l’enfotu de los nativos, el rubicundo y forníu Carl casose cola fía del cacique, al qu’acabó asocediendo nel tronu. Dueñu d’una plantíu de cocoteros y de una mina d’oru, agora’l rei quería volver a Suecia por cuenta de la enfermedá de la so segunda esposa. A Langer encendióse-y la bombilla al intre: esi rei Carl paecíase muncho al capitán Efraím Calzaslargas, y Kurudu, una de les isles Tabar, recordaba sospechosamente a Kurrekururu, el nome que Taka Tuka tien na versión orixinal de los cuentos de Pippi. Ende había una hestoria y Langer decidió investigar.

La verdadera Pippi Calzaslargas. Como cunta nun llibru publicáu en Suecia en 2002 y que lleva’l revelador subtítulu d’Un viaxe tres les buelgues de Efraím Calzaslargas, nun-y costó muncho poner datos concretos a la biografía d’aquel personaxe de carne y güesu que saltara a un cuentu infantil.

El rei Carl I llamábase Carl-Emil Pettersson y naciera en 1875 nel pueblecito de Sollentuna, al norte d’Estocolmo. A los 17 años coló a ver mundu. Cuando volvió de visita 15 años más tarde, cuntó que se ganara la vida saleando en mercantes pol archipiélagu de les Bismarck, entós so soberanía alemana. En 1905, unu de los sos viaxes acabara en naufraxu y con él arrastráu poles foles a les isles Tabar. La vida ellí gustó-y, y decidió quedase. Montó una plantíu de cocoteros, entabló amistá col cacique Lamry y namoróse de la so fía, Singdo-Misse. En 1910 nació Elsa, la primera de los sos nueve fíos. La so hestoria fíxose relativamente conocida en Suecia en 1914, cuando’l popular diplomáticu y viaxeru Birger Mörner rellató nun llibru y en delles llectures públiques, nes que trunfaba una fotografía del rei y la so esposa vistíos con traxes tradicionales suecos, acompañaos por dalgunos de los sos fíos.

Por desgracia, Singdo-Misse morrió en 1921, y Carl tornó a Suecia pa buscar esposa. La so visita y los sos relatos d’aventures fueron recoyíos polos periódicos locales, que nun tardaron en dar el títulu de reina a la escoyida, una muyer de padre escocés llamada Jessica Simpson. La prensa sueca siguió informando nos años siguientes sobre la idílica vida de los Pettersson y los sos fíos en Tabar, sobre la marcha de los plantíos y l’afayu d’una mina d’oru. Tamién recoyó la enfermedá y muerte de Jessica en 1935, siguida dos años dempués pola del propiu Carl, víctima d’un infartu en Sídney. Depués, la hestoria del rei de los mares del Sur cayó nel olvidu.

Y ende siguió hasta qu’una madre sueca aspirante a escritora alcordose d’ella cuando la so fía pidiólu que cuntára-y coses d’una neña llamada Pippi Calzaslargas. Por asociación inconsciente, o pola maxa de los cuentos, según prefiérase, Astrid Lindgren pudo convertir a esi Carl Emil sobre’l que lleera de mozu en Efraím Calzaslargas, y a les isles Tabar en Taka Tuka. ¿Y Pippi? ¿D’ónde salió Pippi?

“Pippi ta inspirada na mio madre.” Ye la sorpresa cola que s’atopó la periodista Rebekka Endler na ciudá australiana de Brisbane, mientres ellaboraba un reportaxe pa la cadena Deutschlandfunk sobre les variantes del alemán surdíes nes antigües colonies xermanes. Una d’eses variantes ye’l unserdeutsch, el nuesu alemán, faláu por un centenar escasu de persones orixinaries del archipiélagu de les Bismarck y partíes güei per media Oceanía. Ente elles, una septuaxenaria llena d’enerxía llamada Maria Chan, de soltera Hörler, fía de Harry Arnold Hörler… y d’Elsa Pettersson, la mayor de los nueve fíos del rei Carl y Singdo-Misse.

Elsa y Harry conocieronse nel llar pa neños mestizos fundáu por xesuites alemanes en Herbertshöhe, agora Kokopo, na mayor de les isles Bismarck. Ellí acabara Elsa tres la muerte de la so madre y el viaxe de Carl a Suecia en busca d’una segunda esposa.

L’adaptación nun-y resultó nada fácil a una neña de diez años acostumada a la vida al campu, a engatar a los cocoteros y montar en canoa, a xugar col monu qu’el so padre traxéralu d’unu de los sos viaxes y nadar nes agües cristalines de Tabar. “Tuvo que ser una verdadera airada”, resume la so fía Maria. Y tener un carisma especial, lo qu’esplica que los vieyos de la isla dexáren-y entrar na so cabana, onde celebraben unos rituales máxicos polo xeneral vedaos a les muyeres. Nuna d’eses ceremonies axudicáron-y a Elsa’l don de comunicase col so animal totémicu, el tiburón.

Tou esi mundu quedó tras cuando la so madre convertiose nun ánxel nel cielu y la pequeña Elsa tuvo que camudar la isla de Tabar pola residencia católica de Herbertshöhe. La fía del rei de los mares del Sur, la neña que podía falar colos tiburones, pasó a ser una más ente mediu centenar de neños, munchos d’ellos güérfanos o abandonaos. Nel espartanu ambiente d’aquella burbuya alemana en metá del Pacíficu, nun ye raru qu’el so calter independiente confundiérase de cutiu con rebeldía y resistencia a cualquier forma d’autoridá igual que lu pasaba a Pippi nos cuentos qu’años dempués escribiría Astrid Lindgren. Foi na residencia católica onde Elsa aprendió alemán, tamién el unserdeutsch que los neños usaben pa falar ente ellos. Tres la so boda con Harry Hörler, la pareya instalase na cercana Rabaul, onde nació la mesma Maria y onde la familia vivió antes de treslladase a Australia. Elsa nunca supo de la esistencia d’esa neña pelirroxa y con leotardos azules, tan famosa en Suecia pero desconocida al otru llau del mundu. El destín quixo que finara unos meses primero que Joakim Langer llegara a Australia en busca de más datos sobro’l rei Carl. Años dempués, cuando la so fía Maria por fin lleó los cuentos, sosprendiose al comprobar que los dos neñes, la real y l’imaxinaria, amás de peripecies vitales y habilidaes como engatar a cualquier árbol o falar colos tiburones, tamién compartíen munches traces de calter.

Como suel asoceder nes hestories imaxinaries, nes creaes por Astrid Lindgren pudo haber un puntu de partida real pasáu pol filtru personal de la mesma autora. Ye posible que les aventures de Carl Pettersson y la so familia narraes na prensa sueca tean nos oríxenes del personaxe de Pippi, una neña qu’odiaba’l colexu y que quería volver col so padre a la feliz isla de Taka Tuka, igual qu’Elsa quería volver a la feliz isla de Tabar y que toos, en dalgún momentu, quixímos volver a la feliz isla de la infancia. Ye posible qu’Elsa sirviera d’inspiración a Lindgren, pero nunca lu sabremos: cuando Joakim Langer púsose en contactu con ella pa plantega-y la so teoría, la vieya escritora nun pudo o nun quixo responder. Morrió pocos meses dempués, a los 94 años, llevándose’l secretu de la verdadera princesa de los mares del Sur.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Un comentario sobre “Pippi Calzaslargas cumple 75 años

Los comentarios están cerrados.