Publicado en Asturies, Museos

Asturies, memoria industrial

  • Fonte: El Mundo / ACTIVIDÁ  AULA
  • CREDITOS
    • Redacción: Carmen Morales Puisegur
    • Diseño y maquetación: Vanesa Duque
    • Ilustraciones: Pedro Perles

Si hubiera qu’escoyer trés colories para tiñir la memoria sentimental d’Asturies, pue que el verde, l’azul y el negru partieren como claros favoritos. Praos, mar Cantábricu y carbón; lo visible pero tamién lo invisible. Porque la estracción de la hulla de les coraes asturianes modeló los sos paisaxes y, la durez d’esti oficiu, el calter de les sos xentes. La tierra y el mar fueron los principales provisores de vida hasta la eclosión de la industria minero na segunda metá del sieglu XIX.

Güei día, los castilletes que percuerren l’horizonte del Principáu recuerden esa dómina que cuntó con un cómpliz imprescindible: el tren de vapor. El primer ferrocarril que conectó Llangréu col puertu de Xixón impulsó una industria de décades de rellumanza. Bustiello, la cuenca del Nalón, el Valle del Turón… visitar poblaos y paisaxes mineros, conocer los restos d’una industria siderúrxico antaño floreciente, percorrer les víes del tren polos que rodaben vagones plenos de carbón hasta los puertos… muertes que conformen el patrimoniu industrial d’Asturies. Una aventura para esfrutar en solitariu, con amigos o en familia y, asina, afondar nel calter d’una tierra tan bella como complexa.

1.- Muséu de la Mina d’Arnao
(Castillón)

¿Te imaxines baxar tantu a les coraes de la tierra hasta transitar per debaxo del nivel del mar? Asina asocede na Mina d’Arnao, en Castrillón. En 1833, una firma belga apostó por un pozu vertical para estrayer el carbón per debaxo del mar y asina surdió esta mina submarina, única n’Europa, hasta que’l Cantábricu anubriose en 1915. Güei día, el so bellu castillete -la estructura vertical para tresportar el carbón dende’l sosuelu hasta la superficie- avisa del llugar, consideráu Bien d’Interés Cultural. L’actual Muséu de la Mina d’Arnao ye un percorríu pola hestoria d’Asturies y atópase n’un área marina protexía, de gran valor xeolóxicu y faunísticu.

2.- Pobláu Mineru de Bustiello
(Mieres)

Pue que énte la perspectiva de triar per primer vegada un pobláu mineru, el visitante piense en castilletes, vagones anegrazaos y buelgues de carbón peruquier. Bustiello va desmontar, por completu, esta idea preconcebida. Percorríu pel ríu Ayer, el pobláu refulge como xuna xoya arquitectónica urbanística y primorosu exemplu del paternalismu industrial de la dómina. Asina ye como se denominaba a les iniciatives d’empresarios del carbón que financiaben la construcción de núcleos urbanos pa los sos emplegaos.

La Sociedá Hullera Española, propiedá del marqués de Comillas, escurrió Bustiello. Un casino, escueles pa neños y neñes, l’hospital, la farmacia, la capiya, les viviendes, la ponte que crucia’l ríu… xuna ciudá pa los trabayadores de la mina financiada pol patrón. El Centru d’Interpretación traza un percorríu pa entender esta manera de vida que marcó a xeneraciones y xeneraciones d’asturianos.

3.- Ecomuséu Mineru ‘Valle de Samuño’
(Llangréu)

Un tren, un valle, una mina, un pueblo… tou esto atoparáse equí’l visitante. L’Ecomuséu Mineru Valle de Samuño, abiertu en 2013, surde tres la recuperación del patrimoniu industrial del pobláu mineru de La Nueva en Llangréu. En xubiéndonos a unu de los vagones de ferrocarril vamos partir de la Estación d’El Cadaviu y vamos percorrer el vieyu camín del carbón que traviesa’l Valle de Samuño, que forma parte del Paisaxe Protexíu de les Cuenques Mineres d’Asturies. ¿Cómo duldar de la guapura que nos espera?

El trayectu trescurre en paralelu al ríu Samuño hasta que s’enfusa na escuridá de la tierra mientres más d’un kilómetru pol Carcavón Emilia, antigua mina de monte, para baxar 32 metros de fondura y acabar na primer planta del Pozu de San Luis. Una xaula va devolver al esterior a los pasaxeros. Emociones aseguraes.

4.- Pozu Sotón
(Samartín del Rei Aurelio)

En Samartín del Rei Aurelio, na cuenca minera del Nalón, atópase’l Pozu Sotón y el Centru d’Esperiencies y Memoria de la Minería. Preparose para una inmersión total nesti universu. Puede optar por dos percorríos soterraños (unu d’ellos esixe cierta preparación física) o visitar les instalaciones de la superficie, declaraes BIC (Bien d’Interés Cultural). Si opta por baxar -recuerde qu’una de les opciones nun ye apta para tolos públicos- va poder realizar un itinerariu ente les plantes octavo y décimo (ente los 338 y 556 metros de fondura). Eso sí, va faer el mesmu percorríu que los mineros mientres décades.

5.- Muséu de la Minería y l’Industria d’Asturies
(Samartín del Rei Aurelio)

Siguimos en Samartín del Rei Aurelio. Ellí, en 1994 abrió les sos puertes el Muséu de la Minería y l’Industria d’Asturies na antigua escombrera de la mina San Vicente. La cortil pon en valor l’heriedu del carbón, esplica los sistemes d’esplotación y avera al funcionamientu de la máquina de vapor qu’impulsó la Revolución Industrial. Ellí tamién vamos atopar La Casa del Esplosivu que fai un percorríu pola hestoria d’esti productu. Un tren somorguia nel carcavón de la mina.

6.- MUSÉU DEL FERROCARRIL D’ASTURIES
(Xixón)

Los postreros dos sieglos d’Asturies nun s’entienden ensin el ferrocarril. Na segunda metá del XIX, Xixón convertiose en focu industrial y miles d’obreros van allegar ellí para apuntase nes puxantes fábriques. Al pie de l’actual sablera de Poniente, va construyise la Estación del Norte, un puntu crucial nel tresporte del carbón y exa central de pasaxeros. El llugar convertiose nel principal accesu ferroviariu d’Asturies: casi tou, por non dicir tou, pasaba pellí. Permaneció activa hasta 1990 y, ocho años más tarde, inauguróse’l Muséu del Ferrocarril d’Asturies. L’edificiu rehabilitáu tien dos llantes y una sablera de víes de más de 650 metros. El so percorríu ye un homenaxe a esti mediu de tresporte y la so contribución al territoriu. Impresionen los sos 16 locomotores a vapor, dalgunes de les cualos inda funcionen. Una visita indispensable na Ruta Europea de Patrimoniu Industrial.

7.- MUSI O MUSÉU DE LA SIDERURXA D’ASTURIES
(Llangréu)

El MUSI nun dexa indiferente a naide. L’horizonte de Llangréu #romper con esta torre de refrixeración de 45 metros d’una antigua factoría de fierro y aceru qu’acueye’l Muséu de la Siderurxa dende 2006. Decorada nel so parte cimeru con una franxa multicolor, los sos dos llantes percuerren la trayectoria de Pedro Duru, pioneru de la siderurxa n’Asturies, fundador d’esta instalación y promotor del desenvolvimientu del territoriu circundante. Tamién puede visitase una colección sobro la producción d’acedu acetilsalicílico de la multinacional Bayer, les sos Aspirines que se fabriquen en Llangréu pa tol planeta.

El rastru del ferrocarril estiéndese tamién equí. La ruta La máquina y el tiempu esibe locomotores a vapor restauraes. Otra visita percuerre El Barriu Urquijo, un percorríu polos pabellones de viviendes qu’agospiaron a les families de los obreros.

8.- BODEGUES Y COLECCIÓN PERMANENTE DE SIDRA
EL GAITERU (Villaviciosa) FÁBRICA DE SIDRA

Quiciabes l’emblema asturianu más conocíu, El Gaiteru tien la so fábrica y bodega en La Espuncia. La carretera N-632 conduz a esti llugar, na ribera de la ría de Villaviciosa, Reserva Natural. La guapura de la paraxa ta más que garantizada. La visita a la fábrica dexa conocer cómo se produz la sidra, bebida por excelencia asturiana. Dende la entrada de la mazana, el so pasu a la sala de prensa y posterior embotellao. Tamién podrán conocese los sos trés históriques bodegues, una d’elles con unos pimpanos doscientos toneles distribuyíos en trés altores. Estes instalaciones funcionen güei día. La colección permanente afaya la hestoria de la sidra champanizada y traza l’árbol xenealóxicu de la familia propietaria. Tamién esplica’l peculiar estilu publicitariu de la firma, que tescendió fronteres y forma parte de la memoria popular del país.

9.- PAISAXE MINERO DEL VALLE DE TURÓN
(Mieres)

El Valle del Turón zarra munches visites n’una sola. Espaciu natural, pueblos, ríu, víes del tren y la minería de monte, que favoreció tolo anterior. Un percorríu empuestu va dexar entender la complexidá d’esti paisaxe industrial qu’apigura finxos patrimoniales como la mina Fortuna, el pozu Espinos, el pozu Figareo o pueblos como Figareo, Reicastro o La Cuadriella. Lo cierto ye que’l valle del Turón foi llugar crucial mientres décades. Va Poder esperimentar de primera esquito la minería de monte col emblemáticu carcavón de La Rebaldana, caminar pela vía verde que recupera la vía ferroviaria y acabar na torre d’estracción del pozu Espinos. Ellí atópase’l polvorín de Fortuna, una galería soterraña de 200 metros de llargor con delles cámares para almacenar esplosivos. El Valle forma parte del Paisaxe Protexíu de la Cuenca Minera.

10.- MINES DE TEXEO Y POBLÁU MINERU DE RUSECO
(Riosa)

Na aguada oriental de la Sierra del Aramo, atópase esti xacimientu prehistóricu de les Mines de Texeo, ricu en cobre y unu de los más antiguos d’Europa. Créese que la so esplotación data del añu 2000 a. C. y diverses escavaciones recuperaron hasta 26 cadarmes humanes y utillaxes para faer rituales sagraos y ufriendes a la divinidá.

A día de güei, bocamines y galeríes milenaries conviven colos restos de les instalaciones de los sieglos XIX y XX, cuando se revitalizó la so esplotación nesta magnífica paraxa nes faldes del Aramo, a unos 1.200 metros d’altitú. El recién Mirador de Texeo, desafía al vaciu sobro les tolves de la planta de tratamientu de Ruseco y, solo les sos vistes, xustifiquen el desplazamientu. L’enclave tópase al pie del míticu cume ciclista del Angliru, y apuértase por aciu una ruta señalizada dende’l pueblu de Llamo/L.llambo, onde tenemos de dexar el nuesu vehículu. Dende ellí vamos xubir hasta’l pobláu mineru de Ruseco, otru bon exemplu de paternalismu industrial.

11.- MINA Y ANCÓN DE LLUMERES
(Gozón)

La ruta costera Senda Norte conduz al xacimientu de fierro de Llumeres, el más importante d’Asturies y qu’algamó mayor producción na dómina. Nos sieglos XIX y XX suministró casi n’esclusiva la siderurxa de Duru*Felguera y cerró les sos puertes en 1967. A día de güei, les instalaciones tán abandonaes anque entá s’aprecien sobro’l cantil la panadería, l’antiguu almacén o la casa de máquines del pozu Simancas. Un percorríu máxicu que retrotraye a tiempos pasaos. Na vera, la bocamina y el cai del que salíen los barcos cargaos escontra’l puertu de Xixón. La guapura del paisaxe apavoria.

12.- MUSÉU DEL ORU D’ASTURIES
(Tinéu)

Los romanos empeñaronse na conquista d’estes tierres, en gran parte, pol oru. Esti metal, qu’entá s’estrayi, marcó la hestoria d’Asturies. El Muséu del Oru en Navelgas (Tinéu), dende la coqueta Casona Capalleja, esplica esto y muncho más, yá que dexa al visitante conocer la evolución de la so estracción y los ritos acomuñaos a esti pervalible metal.

Tamién puede participase nun taller de bateo y conocer de primera esquito cómo se buscaba esti metal. L’Aula Didáctica del Oru, na capital del conceyu de Balmonte, tamién ye otra bona oportunidá para saber más sobro la estracción del oru.

13.- SALTU Y CENTRAL HIDROELÉCTRICA DE GRANDAS DE SALIME

¿Qué s’atopa al llegar a esti llugar, arte o inxeniería? Nel occidente d’Asturies topa esta fusión de les dos disciplines, realizada ente 1945 y 1956, coles mires d’aprovechar la enerxía xenerada pel agua nel tramu cimeru del ríu Navia. La so construcción ye un rumbu técnicu de los inxenieros d’Hidroeléctrica del Cantábricu, que tornaron les dificultaes del terrén pa llograr llevantala. La parte artística recayó nel arquiteutu Joaquín Vaqueru Palacios y el so fíu Joaquín Vaqueru Turcios, pintor, escultor y tardíu arquiteutu. Xuntos supieron traducir al llinguaxe artísticu esti complexu industrial al traviés de murales y relieves qu’amuesen el procesu constructivu de la central y los fundamentos de la producción eléctrica. Vaqueru Turcios tamién escurrió’l mirador colgante La Boca de la Ballena na marxe derecha del ríu.

14.- MUSÉU DE LA MADERA (Veneros, Casu)

Esti llugar dexa averase al mundu rural asturianu y les sos formes de vida. La madera xugó un papel fundamental n’Asturies y la so bayura, sobremanera nesti conceyu, favoreció que los llabores con esti material van algamar equí gran calidá. Los sos artesanos, cuantimás los madreñeros, destacaron nel oficiu. El pasáu de Veneros, indisociable de la madera, xustifica la presencia d’esti muséu qu’abrió les sos puertes n’una casona del sieglu XVI n’avientu de 2001. L’amuesa aprofia la importancia de la madera n’Asturies. Especial atención merez la madreña, calzáu del llugar fabricáu con esta materia primo. Preseos de llabranza, elementos de tresporte como carros, cestes o preseos musicales pueden almirase equí. Allugáu nel Parque Natural de Redes, el ríu Nalón traviesa los sos estensos y bellos montes de faya y carbayu.

 

15.- VÍA VERDE DEL FERROCARRIL ESTRATÉXICU
(Carreño)

Los aficionaos al senderismu tienen el so paraísu nel Principáu. Una numberosa rede de víes verdes, que rescaten para’l viandante y cliclistes antiguos pasos del tren, dexará-yos conocer la naturaleza selvaxe y poderosa del llugar. Yá sía en solitariu, con amigos, en pareya o con neños, les opciones son munches -Camocha (Xixón); Fuso la Reina (Uviéu); Sienda del Osu (Santo Adriano, Proaza, Teberga y Quirós); Tranqueru (Carreño); Valle de Lloreo (Mieres)…- pero nós proponemos la denominada Vía Verde del Ferrocarril Estratéxicu en Carreño, que recupera una parte del trazáu ferroviariu al so pasu pol valle de Carreño. La guapura, de nuevu, garantizada.

16.- MUSÉU MARÍTIMU D’ASTURIES
(Gozón)

Si unu #empeñar n’entender Asturies ensin el mar, va fracasar ensin remediu. Por eso, la villa marinera de LLuanco acueye’l Muséu Marítimu. Ellí, el visitante va poder esfrutar d’una colección que percuerre la evolución d’esta llarga relación con pieces como La Bañuguera o utillaxe d’una antigua carpintería de ribera. Rematáu’l percorríu, tien d’esfrutase del puertu pesqueru de la villa: ellí tien llugar una esposición permanente al campu qu’afonda na relación del territoriu y el mar. Tou esto, arrodiáu de cases típiques y bellos edificios.

17.- ESPOSICIÓN PERMANENTE DE LA INDUSTRIA CONSERVERO DE CANDÁS
(Carreño)

Nesti llugar cásique escúchase falar a les manos de los trabayadores anónimes qu’apurrieron la so vida a l’actividá conservera. Cómo tratar les pieces que’l mar, saber asitiales na so llata o tarru… Oficio sacrificáu y artesanal que puede conocese nesta esposición permanente nel antiguu barcal de la Fábrica d’Alfageme en Candás (Carreño). La colección ye un homenaxe a estes muyeres y una oportunidá de conocer esta actividá…

18.- MUSÉU ETNOGRÁFICU JUAN PÉREZ VILLAMIL
(Navia)

Esti llugar recupera les instalaciones de l’antigua conservera L’Arenesca. Nel interior, maquinaria y muebles emplegaos nun oficiu que tan común foi nes zones costeres d’Asturies al empar que puxante industria. Merez la pena percorrer el puertu de Navia; ellí va atopase colos antiguos estelleros y va poder conocer la rula del pexe. La visita empuesta ye una esperiencia inolvidable.

19.- MUSÉU DEL VINU
(Cangas del Narcea)

Anque la sidra ye la bébora más conocida d’Asturies, el cultivu de la vide tien una fuerte tradición nel territoriu. A quien-y interese saber más, puede averase al Muséu del Vinu en Cangas. Ellí, nun paséu poles sales y pasiellos del Llagar de Santiso, va poder reparar la prensa de les uves y munchos más instrumentos utilizaos na ellaboración de los caldos y el cultivu de la vide que güei dan cuerpu a la Denominación d’Orixe Protexida Vinu de Cangas.

 

Qu’Asturies namora al visitante ye una obviedad, pero qu’esta tierra unu puede encetala dende otres visiones, quiciabes nun lo sía tantu. Apostar por conocer el Patrimoniu Industrial d’un territoriu supon averase dende una perspectiva que va directa a la hestoria más auténtica, la de les sos xentes. Saber cómo se ganaron el sustentu mientres sieglos; cómo condicionó’l territoriu. O la durez del oficiu de mineru y esos obreros que formaron families en poblaos financiaos polos dueños de les mines. Les muyeres de manos y llombos rotos de sumar años para llevantar la industria conservero. Los artesanos del metal y de la madera. El ferrocarril que xunió a los sos pobladores para da-yos pan y trabayu… una heriedu qu’entá perdura na memoria de los asturianos. Estos percorríos, tamién, van dexar conocer los sos praos y montes, el mar o la gastronomía. A última hora, otra manera d’esfrutar d’esti paraísu, por suerte, tan cercanu.


 

ASTURIASMEMORIA INDUSTRIAL

Por Carmen Morales Puisegur

Las localizaciones de este mapa no son exactas y solo remiten a las descripciones que se detallan a lo largo de este contenido

Si hubiese que escoger tres colores para teñir la memoria sentimental de Asturias, puede que el verde, el azul y el negro partiesen como claros favoritos. Prados, mar Cantábrico y carbón; lo visible pero también lo invisible. Porque la extracción de la hulla de las entrañas asturianas ha modelado sus paisajes y, la dureza de este oficio, el carácter de sus gentes. La tierra y el mar fueron los principales proveedores de vida hasta la eclosión de la industria minera en la segunda mitad del siglo XIX.

Hoy día, los castilletes que recorren el horizonte del Principado recuerdan esa época que contó con un cómplice imprescindible: el tren de vapor. El primer ferrocarril que conectó Langreo con el puerto de Gijón impulsó una industria de décadas de esplendor. Bustiello, la cuenca del Nalón, el Valle del Turón… visitar poblados y paisajes mineros, conocer los restos de una industria siderúrgica antaño floreciente, recorrer las vías del tren por los que rodaban vagones plenos de carbón hasta los puertos… vestigios que conforman el patrimonio industrial de Asturias. Una aventura para disfrutar en solitario, con amigos o en familia y, así, profundizar en el carácter de una tierra tan bella como compleja.

1.- Museo de la Mina de Arnao (Castillón)

¿Te imaginas descender tanto a las entrañas de la tierra hasta transitar por debajo del nivel del mar? Así ocurre en la Mina de Arnao, en Castrillón. En 1833, una firma belga apostó por un pozo vertical para extraer el carbón por debajo del mar y así surgió esta mina submarina, única en Europa, hasta que el Cantábrico la inundó en 1915. Hoy día, su bello castillete -la estructura vertical para transportar el carbón desde el subsuelo hasta la superficie- avisa del lugar, considerado Bien de Interés Cultural. El actual Museo de la Mina de Arnao es un recorrido por la historia de Asturias y se encuentra en un área marina protegida, de gran valor geológico y faunístico.

2.- Poblado Minero de Bustiello (Mieres)

Puede que ante la perspectiva de pisar por primera vez un poblado minero, el visitante piense en castilletes, vagones ennegrecidos y huellas de carbón por doquier. Bustiello desmontará, por completo, esta idea preconcebida. Recorrido por el río Aller, el poblado refulge como una joya arquitectónica urbanística y primoroso ejemplo del paternalismo industrial de la época. Así es como se denominaba a las iniciativas de empresarios del carbón que financiaban la construcción de núcleos urbanos para sus empleados.

La Sociedad Hullera Española, propiedad del marqués de Comillas, ideó Bustiello. Un casino, escuelas para niños y niñas, el hospital, la farmacia, la capilla, las viviendas, el puente que cruza el río… una ciudad para los trabajadores de la mina financiada por el patrón. El Centro de Interpretación traza un recorrido para entender este modo de vida que marcó a generaciones y generaciones de asturianos.

3.- Ecomuseo Minero ‘Valle de Samuño’ (Langreo)

Un tren, un valle, una mina, un pueblo… todo esto se encontrará aquí el visitante. El Ecomuseo Minero Valle de Samuño, abierto en 2013, surge tras la recuperación del patrimonio industrial del poblado minero de La Nueva en Langreo. Tras subirnos a uno de los vagones de ferrocarril partiremos de la Estación de El Cadaviu y recorreremos el viejo camino del carbón que atraviesa el Valle de Samuño, que forma parte del Paisaje Protegido de las Cuencas Mineras de Asturias. ¿Cómo dudar de la belleza que nos espera?

El trayecto transcurre en paralelo al río Samuño hasta que se adentra en la oscuridad de la tierra durante más de un kilómetro por el Socavón Emilia, antigua mina de montaña, para descender 32 metros de profundidad y acabar en la primera planta del Pozo de San Luis. Una jaula devolverá al exterior a los pasajeros. Emociones aseguradas.

4.- Pozo Sotón (San Martín del Rey Aurelio)

En San Martín del Rey Aurelio, en la cuenca minera del Nalón, se encuentra el Pozo Sotón y el Centro de Experiencias y Memoria de la Minería. Prepárese para una inmersión total en este universo. Puede optar por dos recorridos subterráneos (uno de ellos exige cierta preparación física) o visitar las instalaciones de la superficie, declaradas BIC. Si opta por descender -recuerde que una de las opciones no es apta para todos los públicos- podrá realizar un itinerario entre las plantas octava y décima (entre los 338 y 556 metros de profundidad). Eso sí, hará el mismo recorrido que los mineros durante décadas.

5.- Museo de la Minería y la Industria de Asturias (San Martín del Rey Aurelio)

Seguimos en San Martín del Rey Aurelio. Allí, en 1994 abrió sus puertas el Museo de la Minería y la Industria de Asturias en la antigua escombrera de la mina San Vicente. El recinto pone en valor la herencia del carbón, explica los sistemas de explotación y acerca al funcionamiento de la máquina de vapor que impulsó la Revolución Industrial. Allí también encontraremos La Casa del Explosivo que hace un recorrido por la historia de este producto. Un tren zambulle en el socavón de la mina.

6.- MUSEO DEL FERROCARRIL DE ASTURIAS (Gijón)

Los últimos dos siglos de Asturias no se entienden sin el ferrocarril. En la segunda mitad del XIX, Gijón/Xixón se convierte en foco industrial y miles de obreros acudirán allí para alistarse en las pujantes fábricas. Junto a la actual playa de Poniente, se construirá la Estación del Norte, un punto crucial en el transporte del carbón y eje central de pasajeros. El lugar se convirtió en el principal acceso ferroviario de Asturias: casi todo, por no decir todo, pasaba por allí. Permaneció activa hasta 1990 y, ocho años más tarde, se inauguró el Museo del Ferrocarril de Asturias. El edificio rehabilitado tiene dos plantas y una playa de vías de más de 650 metros. Su recorrido es un homenaje a este medio de transporte y su contribución al territorio. Impresionan sus 16 locomotoras a vapor, algunas de las cuales todavía funcionan. Una visita indispensable en la Ruta Europea de Patrimonio Industrial.

7.- MUSI O MUSEO DE LA SIDERURGIA DE ASTURIAS (Langreo)

El MUSI no deja indiferente a nadie. El horizonte de Langreo se rompe con esta torre de refrigeración de 45 metros de una antigua factoría de hierro y acero que acoge el Museo de la Siderurgia desde 2006. Decorada en su parte superior con una franja multicolor, sus dos plantas recorren la trayectoria de Pedro Duro, pionero de la siderurgia en Asturias, fundador de esta instalación y promotor del desarrollo del territorio circundante. También puede visitarse una colección sobre la producción de ácido acetilsalicílico de la multinacional Bayer, sus Aspirinas que se fabrican en Langreo para todo el planeta.

El rastro del ferrocarril se extiende también aquí. La ruta La máquina y el tiempo exhibe locomotoras a vapor restauradas. Otra visita recorre El Barrio Urquijo, un recorrido por los pabellones de viviendas que alojaron a las familias de los obreros.

8.- BODEGAS Y COLECCIÓN PERMANENTE DE SIDRA EL GAITERO (Villaviciosa) FÁBRICA DE SIDRA

Quizás el emblema asturiano más conocido, El Gaitero tiene su fábrica y bodega en La Espuncia. La carretera N-632 conduce a este lugar, en la ribera de la ría de Villaviciosa, Reserva Natural. La belleza del paraje está más que garantizada. La visita a la fábrica permite conocer cómo se produce la sidra, bebida por excelencia asturiana. Desde la entrada de la manzana, su paso a la sala de prensa y posterior embotellado. También se podrán conocer sus tres históricas bodegas, una de ellas con unos imponentes doscientos toneles distribuidos en tres alturas. Estas instalaciones funcionan hoy día. La colección permanente descubre la historia de la sidra champanizada y traza el árbol genealógico de la familia propietaria. También explica el peculiar estilo publicitario de la firma, que ha trascendido fronteras y forma parte de la memoria popular del país.

9.- PAISAJE MINERO DEL VALLE DE TURÓN (Mieres)

El Valle del Turón encierra muchas visitas en una sola. Espacio natural, pueblos, río, vías del tren y la minería de montaña, que propició todo lo anterior. Un recorrido guiado permitirá comprender la complejidad de este paisaje industrial que aglutina hitos patrimoniales como la mina Fortuna, el pozo Espinos, el pozo Figaredo o pueblos como Figaredo, Reicastro o La Cuadriella. Lo cierto es que el valle del Turón fue lugar crucial durante décadas. Podrá experimentar de primera mano la minería de montaña con el emblemático socavón de La Rebaldana, caminar por la vía verde que recupera la vía ferroviaria y acabar en la torre de extracción del pozo Espinos. Allí se encuentra el polvorín de Fortuna, una galería subterránea de 200 metros de longitud con varias cámaras para almacenar explosivos. El Valle forma parte del Paisaje Protegido de la Cuenca Minera.

10.- MINAS DE TEXEO Y POBLADO MINERO DE RIOSECO (Riosa)

En la vertiente oriental de la Sierra del Aramo, se encuentra este yacimiento prehistórico de las Minas de Texeo, rico en cobre y uno de los más antiguos de Europa. Se cree que su explotación data del año 2000 a. C. y diversas excavaciones han recuperado hasta 26 esqueletos humanos y utillajes para hacer rituales sagrados y ofrendas a la divinidad.

A día de hoy, bocaminas y galerías milenarias conviven con los restos de las instalaciones de los siglos XIX y XX, cuando se revitalizó su explotación en este magnífico paraje en las faldas del Aramo, a unos 1.200 metros de altitud. El reciente Mirador de Texeo, desafía al vacío sobre las tolvas de la planta de tratamiento de Rioseco y, solo sus vistas, justifican el desplazamiento. El enclave se halla al pie de la mítica cumbre ciclista del Angliru, y se accede mediante una ruta señalizada desde el pueblo de Llamo/L.lamo, donde debemos dejar nuestro vehículo. Desde allí ascenderemos hasta el poblado minero de Rioseco, otro buen ejemplo de paternalismo industrial.

11.- MINA Y ENSENADA DE LLUMERES (Gozón)

La ruta costera Senda Norte conduce al yacimiento de hierro de Llumeres, el más importante de Asturias y que alcanzó mayor producción en la época. En los siglos XIX y XX suministró casi en exclusiva la siderurgia de Duro-Felguera y cerró sus puertas en 1967. A día de hoy, las instalaciones están abandonadas aunque aún se aprecian sobre el acantilado la panadería, el antiguo almacén o la casa de máquinas del pozo Simancas. Un recorrido mágico que retrotrae a tiempos pasados. En la orilla, la bocamina y el embarcadero del que salían los barcos cargados hacia el puerto de Gijón. La belleza del paisaje sobrecoge.

12.- MUSEO DEL ORO DE ASTURIAS (Tineo)

Los romanos se empeñaron en la conquista de estas tierras, en gran parte, por el oro. Este metal, que aún se extrae, ha marcado la historia de Asturias. El Museo del Oro en Navelgas (Tineo), desde la coqueta Casona Capalleja, explica esto y mucho más, ya que permite al visitante conocer la evolución de su extracción y los ritos asociados a este valioso metal.

También se puede participar en un taller de bateo y conocer de primera mano cómo se buscaba este metal. El Aula Didáctica del Oro, en la capital del concejo de Belmonte de Miranda, también es otra buena oportunidad para saber más sobre la extracción del oro.

13.- SALTO Y CENTRAL HIDROELÉCTRICA DE GRANDAS DE SALIME

¿Qué se encuentra al llegar a este lugar, arte o ingeniería? En el occidente de Asturias se halla esta fusión de las dos disciplinas, realizada entre 1945 y 1956, con el objetivo de aprovechar la energía generada por el agua en el tramo superior del río Navia. Su construcción es un alarde técnico de los ingenieros de Hidroeléctrica del Cantábrico, que esquivaron las dificultades del terreno para lograr levantarla. La parte artística recayó en el arquitecto Joaquín Vaquero Palacios y su hijo Joaquín Vaquero Turcios, pintor, escultor y tardío arquitecto. Juntos supieron traducir al lenguaje artístico este complejo industrial a través de murales y relieves que muestran el proceso constructivo de la central y los fundamentos de la producción eléctrica. Vaquero Turcios también ideó el mirador colgante La Boca de la Ballena en la margen derecha del río.

14.- MUSEO DE LA MADERA (Veneros)

Este lugar permite acercarse al mundo rural asturiano y sus formas de vida. La madera jugó un papel fundamental en Asturias y su abundancia, sobre todo en este concejo, favoreció que las labores con este material alcanzarán aquí gran calidad. Sus artesanos, en especial los madreñeros, destacaron en el oficio. El pasado de Veneros, indisociable de la madera, justifica la presencia de este museo que abrió sus puertas en una casona del siglo XVI en diciembre de 2001. La muestra recalca la importancia de la madera en Asturias. Especial atención merece la madreña, calzado del lugar fabricado con esta materia prima. Aperos de labranza, elementos de transporte como carros, cestas o instrumentos musicales pueden admirarse aquí. Ubicado en el Parque Natural de Redes, el río Nalón atraviesa sus extensos y bellos bosques de haya y roble.

15.- VÍA VERDE DEL FERROCARRIL ESTRATÉGICO (Carreño)

Los aficionados al senderismo tienen su paraíso en el Principado. Una numerosa red de vías verdes, que rescatan para el viandante y cliclistas antiguos pasos del tren, les permitirá conocer la naturaleza salvaje y poderosa del lugar. Ya sea en solitario, con amigos, en pareja o con niños, las opciones son muchas –Camocha (Gijón); Fuso la Reina (Oviedo); Senda del Oso (Santo Adriano, Proaza, Teverga y Quirós); Tranqueru (Carreño); Valle de Loredo (Mieres)…– pero nosotros proponemos la denominada Vía Verde del Ferrocarril Estratégico en Carreño, que recupera una parte del trazado ferroviario a su paso por el valle de Carreño. La belleza, de nuevo, garantizada.

16.- MUSEO MARÍTIMO DE ASTURIAS (Gozón)

Si uno se empeña en entender Asturias sin el mar, fracasará sin remedio. Por eso, la villa marinera de Luanco/LLuanco acoge el Museo Marítimo. Allí, el visitante podrá disfrutar de una colección que recorre la evolución de esta larga relación con piezas como La Bañuguera o utillaje de una antigua carpintería de ribera. Finalizado el recorrido, se debe disfrutar del puerto pesquero de la villa: allí tiene lugar una exposición permanente al aire libre que profundiza en la relación del territorio y el mar. Todo esto, rodeado de casas típicas y bellos edificios.

17.- EXPOSICIÓN PERMANENTE DE LA INDUSTRIA CONSERVERA DE CANDÁS (Carreño)

En este lugar casi que se escucha hablar a las manos de las trabajadoras anónimas que entregaron su vida a la actividad conservera. Cómo tratar las piezas que el mar, saber colocarlas en su lata o tarro… Oficio sacrificado y artesanal que puede conocerse en esta exposición permanente en el antiguo aljibe de la Fábrica de Alfageme en Candás (Carreño). La colección es un homenaje a estas mujeres y una oportunidad de conocer esta actividad..

18.- MUSEO ETNOGRÁFICO JUAN PÉREZ VILLAMIL (Navia)

Este lugar recupera las instalaciones de la antigua conservera La Arenesca. En el interior, maquinaria y muebles empleados en un oficio que tan común fue en las zonas costeras de Asturias a la vez que pujante industria. Merece la pena recorrer el puerto de Navia; allí se encontrará con los antiguos astilleros y podrá conocer la rula del pescado. La visita guiada es una experiencia inolvidable.

19.- MUSEO DEL VINO (Cangas del Narcea)

Aunque la sidra es la bebida más conocida de Asturias, el cultivo de la vid tiene una fuerte tradición en el territorio. A quien le interese saber más, puede acercarse al Museo del Vino en Cangas del Narcea. Allí, en un paseo por las salas y pasillos del Lagar de Santiso, podrá observar la prensa de las uvas y muchos más utensilios utilizados en la elaboración de los caldos y el cultivo de la vid que hoy dan cuerpo a la Denominación de Origen Protegida Vino de Cangas.

Que Asturias enamora al visitante es una obviedad, pero que esta tierra uno puede abordarla desde otras visiones, quizás no lo sea tanto. Apostar por conocer el Patrimonio Industrial de un territorio supone acercarse desde una perspectiva que va directa a la historia más auténtica, la de sus gentes. Saber cómo se ganaron el sustento durante siglos; cómo condicionó el territorio. O la dureza del oficio de minero y esos obreros que formaron familias en poblados financiados por los dueños de las minas. Las mujeres de manos y espaldas rotas de sumar años para levantar la industria conservera. Los artesanos del metal y de la madera. El ferrocarril que unió a sus pobladores para darles pan y trabajo… una herencia que aún perdura en la memoria de los asturianos. Estos recorridos, también, permitirán conocer sus prados y montañas, el mar o la gastronomía. En definitiva, otra manera de disfrutar de este paraíso, por suerte, tan cercano.

CREDITOS
  • Redacción: Carmen Morales Puisegur
  • Diseño y maquetación: Vanesa Duque
  • Ilustraciones: Pedro Perles
Este contenido ha sido desarrollado por UE Studio, firma creativa de branded content y marketing de contenidos de Unidad Editorial para Turismo de Asturias

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *