Publicado en Curiosidaes

El primer «pegamín» para suxetar puntes de flecha

Afayen n’El Buxu (Cangues d’Onís) restos del primer «pegamín» para suxetar puntes de flecha, de fai 20.000 años. Un equipu d’investigadores de la UNED y de la Universidá Autónoma de Madrid fixeron públiques les primeres evidencies del afayu.

L’estudiu de les puntes de flecha Solutrenses topaes nel xacimientu de la cueva d’El Buxu, en Cangues d’Onís, dio evidencies d’otru afayu sobro restos d’adesivos. Un equipu d’investigadores de la UNED y de la Universidá Autónoma de Madrid, dirixíos pol doctor y profesor de Prehistoria de la UNED Francisco Javier Muñoz Ibáñez, fixeron públiques les primeres evidencies d’un «pegamentu» que s’emplegaría yá fai 20.000 años pa suxetar les puntes lítiques de caza a los astiles de flecha.

Un estudiu detectó un adesivu a base de resina de pinu y cera d’abeya, resistente al impactu de los proyectiles sobro les preses.

Les resultancies diéronse a conocer al traviés de la revista internacional especializada Journal of Archaeologica Science: Reports. Según l’equipu d’investigadores, estos restos atopábense xuntaos a una punta de mozqueta de retoque planu”, característica del Solutrense superior de la Cornisa Cantábrica, fai unos 20.000 años. L’adesivu taría compuestu por un amiestu de resina de Pinu y cera d’abeya.

Al atopar diversu material lítico na cueva, l’equipu investigador centró la so atención n’una punta de flecha utilizada polos cazadores-pañadores paleolíticos na que, al traviés de técniques non destructives (como los analises microscopías Raman y DIR) atoparon restos del “pegamento” que suxetaba la punta a la flecha. Una vegada analizáu l’adesivu, los investigadores oldearon les resultancies una colección de pegamentos naturales, susceptibles de ser utilizaos para xunir les puntes lítiques a los astiles. “Les resultancies ―apunta’l prehistoriador Muñoz Ibañez― demuestren l’usu d’unu amiestu de resina de pinu y cera d’abeya para esti fin. Anque tradicionalmente creyérase que nesta rexón de la península ibérica utilizaríase brea d’abeduriu, los datos d’esti estudiu desmientelo”.

«La resina de pinu ye un pegamentu bien fuerte pero bien argayadizu énte los golpes que recibiríen les puntes mientres el so usu pa la caza colos primeros arcos de la prehistoria, por eso emplegaríase entemecíu con cera d’abeya pa crear un adesivu muncho más elásticu y que fuera capaz de soportar la fuerza del impactu de los proyectiles sobro les preses», destaquen los investigadores.

La publicación d’esti estudiu nesta revista incluyida nel Grupu A de la clasificación CIRC y nel Q1 de la categoría “Archaeology” de SCOPUS (fonte: SJR), «non solo garantiza la relevancia del trabayu a escala nacional sinón qu’amás da visibilidá internacional a la cultura Solutrense na península ibérica», esplica la UNED nel testu col que da cuenta del estudiu.


Investigadores de la UNED y de la Universidad Autónoma de Madrid, dirigidos por Francisco Javier Muñoz Ibáñez, doctor y profesor de Prehistoria de la UNED, han hecho públicas las primeras evidencias de restos de adhesivos en puntas de flecha de la cultura Solutrense en la Península Ibérica (22.000 – 18.000 años antes del presente), halladas en el yacimiento de El Buxu (Cangas de Onís). Los resultados se han dado a conocer a través de un artículo en la prestigiosa revista internacional Journal of Archaeologica Science: Reports.

Un estudio interdisciplinar de las puntas solutrenses del mencionado yacimiento ha permitido identificar y analizar la composición de los materiales adhesivos empleados para la sujeción de puntas líticas de caza a los astiles de flecha. Según el equipo de investigadores, estos restos se encontraban adheridos a una “punta de muesca de retoque plano”, característica del Solutrense superior de la Cornisa Cantábrica, hace unos 20.000 años.

Al encontrar diverso material lítico en la cueva, el equipo investigador centró su atención en una punta de flecha utilizada por los cazadores-recolectores paleolíticos en la que, a través de técnicas no destructivas (como los análisis microscopías Raman e IR) encontraron restos del “pegamento” que sujetaba la punta a la flecha. Una vez analizado el adhesivo, los investigadores contrastaron los resultados una colección de pegamentos naturales, susceptibles de ser utilizados para unir las puntas líticas a los astiles. “Los resultados ―apunta el prehistoriador Muñoz Ibañez― demuestran el uso de una mezcla de resina de pino y cera de abeja para este fin. Aunque tradicionalmente se había creído que en esta región de la península ibérica se utilizaría brea de abedul, los datos de este estudio lo desmienten”.

Según señalan los investigadores, la resina de pino es un pegamento muy fuerte pero muy quebradizo ante los golpes que recibirían las puntas durante su uso para la caza con los primeros arcos de la prehistoria, por eso se emplearía mezclado con cera de abeja para crear un adhesivo mucho más elástico y que fuera capaz de soportar la fuerza del impacto de los proyectiles sobre las presas.

El Solutrense se caracteriza por una gran diversidad de puntas de proyectil, realizadas en sílex y cuarcita, algunas de las cuales podrían haber sido las primeras puntas de flecha del continente europeo. En el caso que nos ocupa, esta punta de muesca de retoque plano, presenta una doble fractura en sus extremos que solo ha podido producirse por un fuerte impacto y que apoyaría su funcionalidad como punta de flecha.

La publicación de este estudio en Journal of Archaeological Science: Reports (editorial Elsevier), revista incluida en el Grupo A de la clasificación CIRC y en el Q1 de la categoría “Archaeology” de SCOPUS (fuente: SJR), no solo garantiza la relevancia del trabajo a escala nacional sino que además da visibilidad internacional a la cultura Solutrense en la península ibérica.

El artículo lo firman Francisco Javier Muñoz y Mario Menéndez, profesores del Departamento de Prehistoria y Arqueología de la UNED, Antonio Hernanz y Verónica Rubio, profesor y becaria de investigación del Departamento de Ciencias y Técnicas Fisicoquímicas de la UNED, y Carmen Gutiérrez, profesora del Departamento de Prehistoria y Arqueología de la Universidad Autónoma de Madrid.

Referencia completa del artículo: Muñoz, F.J.; Rubio, V.; Gutiérrez, C.; Hernanz, A.; Menéndez, M. (2023). The points from El Buxu cave (Asturias, Spain): first evidence of adhesive as hafting material in the Solutrean. Journal of Archaeological Science: Reports, 49: 103901.

UNED Asturias. Gijón

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *