Publicado en NATURA

L’alzada n’Asturies, una forma de vida ancestral

La trahumancia (llevar el ganáu dende los valles, onde pastiaba pel hibiernu, hasta’l monte, onde la yerba permanez fresca tol añu), practicábase, y practicase, sobremanera, nes zones central y occidental d’Asturies, anque, ensin dulda, ye’l conceyu de Somiedu onde esta forma de vida vien llevándose a la práctica con más avezamientu nel tiempu. Videu.

N’Asturies predominen los desplazamientos del ganáu del valle al puertu con percorríos que ronden los 25 kilómetros. L’alzada ye un fenómenu atribuyible especialmente a comunidaes ganaderes del centru y del sur d’España, casu de Madrid, Segovia o Estremadura. Los vaqueiros d’alzada lleven ocho sieglos dirixiendo al ganáu ente mariñes y valles.

Trashumancia/Alzada

L’alzada defínese como un tipu de pastoreo en continuu movimientu, afaciéndose nel espaciu a zones de productividá cambiante. Estremase del nomadismu en tener asentamientos estacionales fixos y un núcleu principal fixu del que provien la población que la practica.

Los vaqueiros d’alzada fueron y son los verdaderos guardianes del paraísu natural que ye güei Asturies. La so actividá ganadera y les amplies camperes polos que transitaron mientres sieglos na alzada contribúin a caltener intacta una naturaleza que güei ye’l mayor patrimoniu de los asturianos. VIDEU

L’alzada n’Asturies. TPA

Dellos estudios ya investigaciones asitien l’orixe de l’alzada n’Asturies nel sieglu XIII, anque probablemente empecipiárase muncho primero, porque son los vaqueiros d’alzada quien va sieglos vienen practicando esta vida nómada, y nun hai datos sobro l’orixe de los vaqueiros d’alzada, sigue siendo un enigma, y ye qu’hasta’l sieglu XV nun se tienen noticies escrites sobro los vaqueiros, anque se supon que veníen realizando esti estilu de vida dende sieglos tras.

Lo que sí se conoz son los pleitos surdíos ente vaqueiros sedentarios, tamién conocíos como xaldos y los vaqueiros trashumantes o d’alzada, pleitos que surden, sobremanera, pol aprovechamientu de les camperes. Los vaqueiros sedentarios trataben inclusive de manera despreciatible a los trashumantes llamándo-yos estranxeros y viandantes.

La trahumancia (llevar el ganáu dende los valles, onde pastiaba pel hibiernu, hasta’l monte, onde la yerba permanez fresca tol añu), practicábase, y practicase, sobremanera, nes zones central y occidental d’Asturies, anque, ensin dulda, ye’l conceyu de Somiedu onde esta forma de vida vien llevándose a la práctica con más avezamientu nel tiempu.

Destaca la ganadería trashumante d’interior o de valle, formada por ganaderos del conceyu qu’establecen brañes de branu y con construcciones pequenes. Depués tán les brañes d’iviernu nes zones baxes del conceyu y con asentamientos más amplios. Y depués tán los vaqueiros d’alzada que percuerren llargos caminos col ganáu formando brañes allá por onde escurría’l so trayectu. Tamién destaca esta práctica na zona oriental d’Asturies, por casu, nes fasteres de Cuerres de Llenín, mui cerca de Cangues d’Onís.


En las laderas de Cuerres de Llenín, muy cerca de donde Cangas de Onís se confunde con Onís y con Llanes, pastan los elegidos: 150 ejemplares de vacuno casín de la ganadería Remis. Son la auténtica ‘Asturiana de la Montaña’, una de las dos razas vacunas originarias de estas tierras.

Sólo a los más pequeños se les escapa lo que está a punto de ocurrir. La apertura de cercados y el inicio de un viaje hasta ahora aplazado por un abril demasiado fresco y lluvioso.

Lo primero es bajar de sus fincas de invierno. Vacas, novillas y toros caminan con soltura mientras la carretera serpentea entre montañas y pueblos. Si algún ternero se despista, su madre vuelve enseguida a por él.

Aunque quienes cuidan de todo el rebaño son la veintena de familiares y amigos que han acudido a la llamada al pastoreo que hizo el ganadero-

Alguno se da cuenta solo, reacciona y consigue reincorporarse a la manada, que enfila ya la Montaña de Covadonga.

No falta ninguna, y no hay tiempo que perder. Las vacas pastan con ganas, los xatos curiosean y los sementales optan por la calma. Su premio será pacer aquí más de lo previsto.

Tres días después, la finca parece otra. Segada al modo más natural, y habitada por uno más. Un ternero parido al alba. Uno de los 90 que cada año nacen de estas reproductoras.

Los toros apuran la oportunidad al tiempo que la cuadrilla reúne y encamina a las reses porque ha llegado la hora de completar la subida.

Como han madrugado, la niebla amortigua el calor y el sonido de sus cencerros. Las expertas suben ágiles. A sus crías les cuesta un poco más, pero un día tomarán el relevo, como lo hará el biznieto de quien fundó esta ganadería

En La Frecha se incorporan a la carretera a Los Lagos y la llenan del tránsito más pausado y ecológico.

Y unos metros más arriba, en Dúa, con el Santuario de Covadonga asomando ya entre las nubes del fondo, los pastores reagrupan al pelotón y reanudan la marcha entre atajos, para evitar los coches.

Los perderán de vista muy pronto, cuando alcancen el lago Enol y crucen la penúltima vega. Aquí estas asturianas van a demostrar que son, de verdad, de la montaña. Las mejores, porque ése es el objetivo del ganadero.

Su misión es criar y en los próximos meses lo harán en este paraíso recién alcanzado: la Vega de Bricial, a los pies de Peñasanta. La recompensa a veintitantos kilómetros de esfuerzo.

Se quedarán hasta bien entrado el otoño, aunque los ganaderos vendrán cada uno o dos días para comprobar que el malo de esta tradición, el lobo, no destruye el final feliz.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *