Publicado en Arte, Curiosidaes, Música

La campana n’activu más antigua d’España ta n’Uviéu

Asina lluz, 800 años dempués la Bamba, que ye la campana más vieya de la Catedral d’Uviéu y la más antigua n’activu d’España. Consiguió sobrevivir
a quemes y rayos, según a los bombardeos que cayeron sobro la ciudá mientres la Guerra Civil

Uviéu cunta con un cientu d’ayalgues. Unu de los más grandes atopase en plenu centru de la ciudá, na Catedral de San Salvador. Amás de les reliquies milenaries que se topen curiaes na Cámara Santa, na torre de la Basílica que tamién recibe’l nome Sancta Ovetensis allúgase la campana n’activu más antigua d’España. «Creemos que tamién ye la más antigua del mundu pero bonu, nun podemos ser demasiao pretenciosos», asegura’l deán Benito Gallego. Anque ye difícil vela y oyela, recibe’l nome de Bamba y trai muncha hestoria consigo, cuidao que non solo consiguió sobrevivir a quemes y rayos sinón tamién a los bombardeos que cayeron sobro’l templu nel sieglu XX.

 

Fundida en bronce, con unu altor de 105 centímetros, un diámetru de 130 centímetros y un pesu de 833 quilos, la Bamba foi fabricada a principios del sieglu XIII tres l’encargu realizáu por Pedro Pelayo Cabeza. El qu’entós daquella yera’l canónigu de la Catedral quería honrar al Santísimu Salvador», tal que s’esprende d’una de les inscripciones en llatín que caltien la pieza na que se llee: «Para dar honra a Dios y llibertá a la Patria. Cristu llámanos. Cristu vence. Cristu impera. Cristu reina, en nome del Señor. Amén».

Concretamente la Bamba data del añu 1219 y nun hai nenguna n’España que l’algame n’edá. Para fechar l’autoría de la siguiente hai qu’esperar hasta 1305, añu nel que los ferreros forxaron «Caterina», que s’atopa en «Miguelete», la torre campanariu de la catedral de Valencia, según recueyi Europa Press. Quepe destacar qu’anque la *Bamba ye del sieglu XIII, les campanes empezaron a utilizase con un fin llitúrxicu nel sieglu IV. Foi’l senador romanu San Paulino de *Nola quien empezó a usales na catedral de la rexón italiana de Campania. D’ende’l nome de les mesmes, que tamién son denominaes como nolas.

¿A qué debe el so nome?

Nel casu de la Bamba l’orixe del so nome xenera un ciertu alderique. La tradición señala que se denomina asina debíu al Rei visigodu Wamba. Sicasí, hai quien defenden que se debe al «bam-bam-bam», esto ye, al propiu soníu de la campana, tal que cunta Benito Gallego, quien ye más partidariu d’esta opción, yá que lo oyí d’unos y otros que paecen qu’entienden sobro ello».

La monumental campana foi instalada nun primer momentu na torre románica de la Catedral. Ellí tuvo hasta’l sieglu XVI, momentu nel que s’empezó a construyir la torre alta de la Basílica y, entós, «mientres esta edificábase se decidió trespasar la Bamba a la gótica», detalla Benito Gallego, antes de señalar que dende aquel momentu nun camudó d’allugamientu, cuidao que, pa faelo, «habría que romper tolos ventanales».

Como’l restu de campanes, la Bamba tenía delles funciones. «Había un campaneru contratáu oficial que tocaba de distinta manera en función de lo qu’asocediera», esplica Don Benitu Gallego. Con ella non solo avisábase de que llueu diba empezar la misa sinón que tamién se sollertaba de quemes, si finara daquién o si llegaben determinaes visites». De la mesma manera, la badayada de les campanes sirvía p’axorizar les nubes. «Si preparaba una nube tocaben les campanes y el sacerdote bendicía les nubes pa defendese de l’agresividá de les mesmes», detalla’l deán.

Sicasí, col pasu del tiempu, la Bamba foise mecanizando pero entá caltien el so mayuelu. Funciona tolos díes del añu, pero a diferencia de d’antiguo, a día de güei «solo toca 15 minutos antes de cada misa». Amás, nel casu del fallecimientu d’un personaxe o celebridá importante tamién repica.

Vista dende embaxo de la Bamba. A día de güei caltien el mayuelu,
pero pa faela sonar utilízase un sistema d’automatización.

La Bamba convive a diariu con otres seis campanes nel campanariu de la Catedral d’Uviéu, anque hubo un tiempu que compartió espaciu con once.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *