Publicado en Curiosidaes, NATURA

¿Hai vida so la nieve?

Los estensos mantos nevaos de les rexones fríes del globu escuenden un mundu en perfectu equilibriu. Esti ecosistema con fecha de caducidá acueye especies animales y vexetales que sobreviven mientres l’iviernu: ye’l ‘subnivium’.

L’ecosistema ocultu qu’esiste debaxo de la nieve pel hibiernu

Con cada pisada un gruñíu resona a los nuesos pies. El silenciu que cai sobro’l paisaxe cuando la nieve cubre la tierra amplifica los soníos. La vida paez detenese por causa de esti mantu blancu, pero nun ye verdá, animales y plantes siguen cola vida so la nieve. Les estampes nevaes son xuna característica estacional de numberoses rexones del mundu, pero’l cambéu climáticu ta camudando les riegles del xuegu. Nos últimos años, amenorgóse progresivamente la fondura, la duración y l’estensión del mantu nivoso, un conxuntu d’estratos de nieve capaz d’allugar vida non solo na superficie. Ente’l mullíu mantu y el suelu, escuéndese un abelugu transitoriu pa la fauna y la flora: el subnivium.

En plenu iviernu, cuéstanos salir de la cama pela mañana porque l’edredón ufiértanos un alcontradizu (y templáu) abelugu. Daqué similar asocéde-yos a especies animales como’l lagópodo común, un ave qu’habita zones montiegues y que cava llurigues na nieve p’abelugase mientres les nueches fríes. Les marmotes siguen el mesmu modus operandi: crean llurigues predreses y aisllase con xamasca y nieve llixeramente amacerada, que exerz un efectu aislante que-yos dexa envernar hasta cinco meses. Más al fondu de la superficie, l’esguil de tierra ártica cava furacos d’hasta un metro de fondura so la nieve, y sobrevive mientres ocho meses amenorgando’l so metabolismu y temperatura corporal a –2,7 graos centígrados, tollo ensin que s’estropien los sos órganos vitales nin se conxelen los sos fluyíos corporales.

El ‘subnivium’ formáu ente la capa de nieve y el suelu ye un ecosistema ricu, complexu y bien necesariu pal planeta Tierra

Acompañando a la fauna, los raigaños de numberoses especies vexetales aprovechen tamién les condiciones so la superficie de la nieve: el suelu ta más aislláu, les plantes descomponese con facilidá y llibérense numberosos *nutrientes. Sicasí, esto nun sería posible de nun ser poles especies arbustives qu’habiten na superficie. L’azalea alpina, por casu, crez amodo n’árees avesees de los montes de los Pirineos mientres la primavera, formando una capa de fueyes abuxaes que percuerre la superficie del suelu. Al llegar l’iviernu, bloquia’l vientu, retien la nieve y previen les xelaes, dexando qu’el subnivium rellume na so máxima rellumanza. ¿La so aliada? La camarina negra, un parrotal trupu que floria en xunu y cubre el campu mientres l’iviernu.

Animales como les marmotes abelugar so la nieve mientres l’iviernu, y parrotales como l’azalea alpina faciliten la so supervivencia

Esti ecosistema esistente so la nieve ufierta unes condiciones aparentes para la supervivencia de toes estes especies, gracies al perfectu equilibriu de temperatura y mugor. Si la nieve ye gruesa, la temperatura sol mantu caltiense a aprosimao cero graos. Quiciabes puede paecenos una cifra bien baxa al comparala cola que marca’l termostatu de los nuesos llares, pero na superficie del subnivium podemos atopanos temperatures baxo cero con un aire xelizo en plenu iviernu qu’imposibilitarían la supervivencia de la fauna y de la flora mentada.

Pero, la llegada d’estes temperatures estremes nun ye una sorpresa para la fauna y flora de climes fríos. Gracies a un complexu procesu d’adaptación, los animales de sangre frío entren nun estáu d’inactividá al llegar los primeros díes d’iviernu: abelúguense y duermen hasta que sienten el templáu abrazu de la primavera. Sicasí, los mamíferos y aves aprovechen el so perfeccionáu sistema regulador de temperatura interno para construyir niales y llurigues, y para dalguna qu’otra salida a cazar evidenciada poles sos buelgues na nieve. Nel casu de la flora, como vimos, la clave ta nos parrotales que sobreviven a ras de suelu creando esa firme almadina que soporta les nevaes y combate les xelaes airaes.

La vida so la nieve cuerre peligru pola mor del cambéu climáticu y la xestión forestal invasiva

Magar el subnivium anovase de forma natural, pos cola llegada del calor l’ecosistema creáu so la nieve afaese a un nuevu clima, al llargu plazu podría sumir de forma irreversible por culpa del cambéu climáticu y de l’acción del ser humanu. Los iviernos son cada vez más curtios, les práctiques de xestión forestal tradicionales caractericense por ser bien invasives y les actividaes recreatives de los humanos de cutiu alterien l’equilibriu de la naturaleza, trés factores que pueden empiorar la compactación de la nieve y socavar la estabilidá térmica sol mantu.

Entamar una visita a la nieve puede ser una bien bona oportunidá para conocer esti ecosistema y valorar la so importancia, teniendo en cuenta que la nieve que triamos forma parte d’unu de los ecosistemes más delicaos qu’esisten. Por eso hai que ser bien cuidadosos cuando visitemos zones nevaes. De primeres, y como en cualquier redolada natural, ye esencial nun abandonar les nueses borrafes. Tolo que llevemos a estes redolaes tien que volver con nós. Amás, tenemos de procurar nun salir de los senderos y caminos, y cuando s’esfrute de la nieve con trineos o esquiando siempres faelo nes zones especialmente habilitaes para ello. Protexer la nieve ye protexer la vida.


El desconocido mundo que se forma bajo la nieve

Subnivium se encuentra en el hemisferio norte, entre el suelo y la capa de la nieve dando cobijo a muchos organismos.

Gran parte del hemisferio norte se cubre de nieve cuando llega el invierno, creando un gran manto que se puede extender a lo largo de 40 millones de kilómetros. Si las condiciones son adecuadas, puede llegar a generar un vasto y efímero ecosistema que solo existe cuando hay nieve.

Se conoce como subnivium y consiste en una pequeña área que se forma entre la capa de nieve y el suelo. Es un espacio tan bien aislado térmicamente que se puede mantener estable en torno a los 0º durante semanas, incluso si las temperaturas exteriores son de -20 o -20 grados bajo cero.

https://www.flickr.com/photos/kristinillustration/.
https://www.flickr.com/photos/kristinillustration/.

¿Cómo se forma subnivium?

Para que se forme este ecosistema, la capa de nieve debe ser de unos veinte centímetros y no muy densa. Cuanto más ligera y esponjosa sea mejor, para favorecer la supervivencia de los seres vivos que habiten ahí, ya que la capacidad aislante será mayor.

A medida que la nieva se va asentando en el suelo, el aire cálido del suelo se eleva, convirtiendo las capas de nieve más profundas en vapor de aire que, cuando se condensa, se congela hasta formar un techo helado a unos pocos centímetros del suelo.

Refugio para animales y plantas

El subnivium es un extenso y complejo ecosistema formado por pequeñas grutas y corredores de hielo por el que viven y resisten a las bajas temperaturas del invierno los animales y las plantas, aunque sobrevivir en este espacio depende de la formación de cada especie. Lo más común es encontrar escarabajos, colémbolos, arañas y hasta diferentes tipos de moscas.

También se pueden encontrar musarañas, ratones o comadrejas, que tampoco tienen problema para adentrarse en los túneles abovedados del ecosistema, mientras que los zorros, por ejemplo, se zambullen en la nieve para acurrucarse en las bases cálidas del subnivium.

Incluso, entre las hojas cubiertas de nieve se pueden encontrar ranas hibernando, esperando a que la viene se vaya y venga un tiempo más cálido. Son un tipo de anfibios que sobreviven siguiendo una estrategia distinta a la habitual, que se basa en hibernar en las profundidades de los arroyos o lagos.

No importa que temperatura de fuera de varios grados bajo cero. Bajo esa capa de nieve el invierno parece detenerse, la temperatura se mantiene estable e invariable y no hay ráfagas de viento heladas. Además, a través de las capas de nieve se puede filtrar la luz, lo que permite que los musgos y los arbustos de hoja perenne sigan realizando la fotosíntesis.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *