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La fascinante intelixencia de los pulpos

  • Documental «Lo que el pulpo me enseñó» Óscar 2020 / Netflix / FilmaffinityVideu

«Lo que’l pulpu enseñóme» recibió apocayá l’Óscar a la meyor película documental. La intelixencia d’estos estraños animales estela cada vez más. ¿Cómo perciben el mundu estos seres tan especiales?

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Los pulpos son cefalópodos, una clase d’animales marinos que formen parte de los moluscos. Forníos/equipaos con ocho brazos cubiertos de ventoses y un cuerpu musculosu ensin güesos nin conches, son reinales/endémicos de los nuesos océanos. Cerca de 200 especies distribuyinse en toles agües marines del globu.

Magar el nuesu postreru antepasáu común con ellos remóntase a 500 millones d’años, al estudialos amuesen delles semeyances esmolecedores col ser humanu. Detrás d’unos güeyos que miren fixamente, el so celebru funciona de forma sosprendentemente paecida al nuesu y el so interés y el so deséu d’esquizar recuérdennos nuesa mesma sede de conocencia. L’estudiu d’estes semeyances, llamaes converxencies evolutives, dexa entender meyor cómo’l mediu ambiente y l’evolución dan forma a órganos y comportamientos de manera similar.

Sobro esti últimu puntu, el comportamientu de los pulpos paez indicar una intelixencia impresionante. N’etoloxía, ciencia qu’estudia la conducta, estúdiase esta intelixencia, que más bien se denomina cognición. Les habilidaes cognitives pueden definise como los procesos por aciu los que la información de la redolada percíbese, procesa, tresforma, retien y depués utilízase pa tomar decisiones y actuar.

Dende una perspectiva conductual, la flexibilidá cola que los individuos afaen y afaen el so comportamientu a situaciones nueves y cambiantes ye xuna bona midida de les sos capacidaes cognitives. Numberosos estudios en pulpos amuesen qu’esiben xuna gran flexibilidá nel so comportamientu, yá sía na so redolada natural o nel acuariu d’un llaboratoriu.

El celebru de los pulpos funciona de forma sosprendentemente paecida al nuesu y el so interés y el so deséu d’esquizar recuérdennos nuesa mesma sede de conocencia

Bonos n’ataque y defensa

Tomemos primero l’exemplu de los mecanismos de defensa nos pulpos. Frente a los sos múltiples depredadores, los pulpos son maestros del camuflaxe. Pueden asonsañar la so redolada camudando´l color y la testura de la so piel al intre y de diverses formes, gracies a xunas célules pigmentadas llamaes cromatóforos y múltiples músculos que cubren la so epidermis.

N’ausencia d’un cascu, los pulpos son bien vulnerables. Por eso van buscar escondese, preferiblemente nun abelugu en forma de cuévanu debaxo d’una roca: los pulpos entamen y caltienen el so abelugu quitando arena y amestando piedres y conches pa cerrar meyor la entrada. Otros van preferir cubrise de fango o conches pa escondese, y dalgunos inclusive van llevar el so abelugu nos sos brazos, comportamientu que se considera l’usu d’una ferramienta. Un exemplu ye’l pulpu del cocu, al que se reparó portando xuna mediu pulgu de cocu pa escondese al mínimu peligru.

Los pulpos tamién son terribles depredadores. Los sos mecanismos d’ataque afacense a la gran variedá de preses que peracaben: tou tipu de mariscos y crustáceos, pero tamién pexes ya inclusive otros cefalópodos. Pueden usar la so visión y camuflaxe pa cazar, o los sos brazos pa esquizar, tocar y saborguiar la redolada y garrar cualquier alimentu al so algame. Pueden tener interacciones interespecíficas pa cazar y cooperar con ciertos pexes, especialmente meros, p’atopar preses escondíes. Aprienden a tener curiáu colos cámbaros que tresporten anémonas y ataquen con precuru ensin que los piquen.

Al consumir mariscos y moluscos, los pulpos pueden forzar l’apertura del cascu, posiblemente esmuciendo un pequenu quixarru pa bloquiar el zarru, o inyectando xuna toxina paralizante que va dexar que’l cascu ábrase fácilmente. La toxina inoculase nun músculu bien preciso dempués de furar el cascu y el pulpu tien d’aprender y recordar ónde furar cada cascu.

Les habilidaes cognitives de los pulpos tamién s’estudien llargamente nel llaboratoriu. Por casu, nel llaboratoriu d´EthoS anguaño tase trabayando nes habilidaes de memoria y planificación del pulpu común.

Estos animales resulten complexos d’estudiar, especialmente pol so gran fuerza, yá que pueden destruyir fácilmente los dispositivos d’investigación: curiáu coles cámares submarines, son capaces d’abrir carcases impermeables pa estropiales. Amás, escarecen de güesos y pueden escapar fácilmente inclusive pel furacu más pequenu. Infinitamente interesaos, garrense a les manos y a les redes mientres el caltenimientu del so acuariu.

Anque ye impresionante y úsase de cutiu pa ilustrar la intelixencia de los pulpos, abrir frascos nun ye la so habilidá más escepcional. Esta xera ye fácil pa ellos gracies a la so maña y capacidá d’agarre, pero son bien lentos: inclusive cuando tán bien entrenaos, un pulpu siempres tarda más d’un minutu n’abrir un tarru y atrapar un cámbaru. Estos animales, sicasí, siguen siendo talentosos na so forma de manipoliar oxetos, por casu, camudando la so orientación pa esmucilos al traviés d’una pequena abertura nuna paré.

Tamién sobresalen nel aprendizaxe discriminatoriu: cuando se-yos presenten dos oxetos, aprienden a atacar a unu d’ellos en cuenta de xuna pagu, en función de les sos característiques, como los colores, la forma, la testura o’l sabor. Pueden retener esti aprendizaxe mientres dellos meses y tamién son capaces de xeneralizar, xuna xera complexa que rique espandir bonalmente la riegla aprendía a nuevos oxetos en función de la so semeyances (tamañu, color, rugosidad) coles atopaes enantes. Por casu, los pulpos qu’aprendieron a reconocer y atacar una pelota real pueden aplicar esti aprendizaxe a una pantalla y asina atacar una pelota virtual.

Amuesen discriminación condicional, esto ye, pueden modificar la so elección en función del contestu: por casu, pueden aprender a atacar un oxetu solu en presencia de burbuyes na so redolada y a contenese na so ausencia. Son capaces del aprendizaxe espacial y pueden atopar un abelugu invisible mientres recuerden la so posición nel espaciu. Tamién pueden usar señales visuales p’aprender a empobinar el so brazu nun dispositivu opacu.

Finalmente, los pulpos pueden aprender reparando a los sos compañeros. Esto ye sorprendente, porque son animales descritos como predominantemente solitarios (anque dacuando reparáronse comunidaes). Sicasí, dempués de reparar a un conxénere escoyer un oxetu en particular, el pulpu puede reproducir esti comportamientu ensin aprendizaxe adicional. Pero, anque sían impresionantes nos sos aprendizaxes de llaboratoriu, los pulpos siguen siendo animales sosprendentemente erráticos nes sos respuestes, especialmente n’esperimentos de discriminación visual, onde’l so desempeñu escasamente supera’l 80% d’ésitu cuando otros animales casi llogren la perfección.

Si volvemos a la definición d’intelixencia, reparamos que los pulpos validen toles condiciones: amuesen gran flexibilidá nel llogru d’información (usu de dellos sentíos, aprendizaxe social), nel procesamientu d’esta información (aprendizaxe discriminativu y condicional), na so retención (memoria de llargu plazu), y nel so usu (adaptación de comportamientu énte distintos depredadores y preses).

Pero’l fechu de que sían el centru d’atención de los nuesos estudios nun significa que sían los más intelixentes de los nuesos mares. Nel patiu de la escuela de cefalópodos, el pulpu sería l’alumnu traviesu. La sepia sería la primera de la clase. Estos primos de los pulpos son sosprendentemente ignoraos pol públicu polo xeneral y, sicasí, tán nel centru de munches investigaciones nos llaboratorios d’etoloxía de too el mundu: son menos versátiles que los pulpos, pero tienen xuna capacidá d’aprendizaxe incomparable. Pueden aprender riegles complexes en bien poco tiempu, y, una vegada aprendíes, aplicales a la perfección.

Finalmente, los cefalópodos demuestren que nun ye necesariu buscar formes de vida intelixentes n’otru planetes, inda hai enforma por afayar nos nuesos mares.

Llisa Poncet ye doctoranda en Neuroetología na Universidá de Cayen Normandie. Esta nota apaeció orixinalmente en The Conversation y publicose equí baxu xuna llicencia de Creative Commons.

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

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