Publicado en Día de...

Día Mundial del Arcoíris (l´arcu la vieya)

El Día Mundial del Arcoíris celébrase cada 3 d’abril para realzar un fascinante y guapu fenómenu natural, qu’asocede cuando los rayos solares traviesen les gotes de l’agua nun ángulu de 42 graos, que da como resultáu un halo de lluz multicolor. Tamién se conoz como’l Día d’Atopar un Arcoíris (‘Happy Find a Rainbow Day‘ n’inglés). Esta fecha nun tien un orixe definíu nin autor específicu. Lo importante ye que sirve para poner en valor un fenómenu natural que foi afayáu pol matemáticu René Refugues en 1637 y que nun dexa a naide indiferente.

El arcoiris tesciende del ámbitu meteorolóxicu. Na mitoloxía griega acomuñar cola diosa Iris, mensaxera ente’l cielu y la tierra, que se faía visible cada vegada que los dioses del Olimpo teníen daqué que comunicar. Conforme’l pasu del tiempu esti fenómenu ópticu de colores, colloráu, naranxa, mariellu, verde, cian, azul y violeta, pasó a ser en tou un iconu de la esperanza, la llibertá, la guapura, l’allegría, los suaños cumplíos, la xusticia…

Fuel el símbolu del movimientu hippie de los años años 60 y agora identifícase coles reivindicaciones de los derechos de los colectivos LGTBI del mundu enteru. N’Italia en 1961 xunióse esta bandera a la palabra paz, pa reivindicar la paz mundial dende los balcones.
Día Internacional de…

Según esplicó a esti periódicu’l profesor eméritu de la UPV Manuel Tello, los dos condiciones necesaries por que se vea un arcoíris ye que, col sol al nuesu llombu, delantre de nós esistan gotes d’agua suspendíes (agua, una tabayón, foles, etc). Si tenemos la suerte de que se dean les demás condiciones, podemos llegar a ver el arcoíris. Delles vegaes ven dos. Nel inferior, llamáu primariu, losl colores, del violeta al colorau, van de dientro a fora. Enriba d’él apaez el secundariu, menos intensu, nel que los colores van en sentíu inversu.

Dellos datos curiosos:

  • El arcoíris tien más colores de lo que’l güeyu humanu ye capaz de ver: Según los estudiosos de la tema, l´arcoíris ta compuestu de nueve colories, un espectru que va dende’l colloráu hasta’l violeta, anque la realidá ye qu’esisten nel so interior una amplia gama y qu’a güeyu non se puede apreciar.
  • Non puede midise el principiu nin el fin d’un arcoíris: Resulta imposible calcular l’ángulu o tamañu d’un arcoíris, una y bones esto depende en gran midida del llugar onde s’atope la persona que repara esti fenómenu.
  • L´arcoíris, nun apaez nel cielu n’hores del mediudía: Por que se manifieste esti fenómenu, ye necesariu que se delles condiciones como qu’esista la presencia de lluz solar y que’l día sía lluviosu, amás, que l’astru rei tea allugáu a menos de 42 graos percima del horizonte.
  • L´arcoíris puede ser visible mientres la nueche: Los seres humanos pueden esfrutar d’un fabulosu espectáculu de lluces y color con plena lluna llena sí los rayos solares topeten coles gotes d’agua, entós podrá vese un arcoíris.

Nel Campón, xunto al ríu,
Nora suañaba volar,
pa dir ver al Arcu Iris
y los colores tocar.
-Voi pidí-y al Arcu Iris
si me podría pintar.
¡Quiero de color cambiar!
¡Quiero yo poder soñar!

Del llibru: «Quiero ser arcu iris» Ed. Pintar-Pintar

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *