Publicado en Curiosidaes, NATURA

La primer amuesa conocida d’un sistema d’escritura pueda tar n’una cueva del Paleolíticu superior n’Asturies.

Emociona saber que la primer amuesa conocida d’un sistema d’escritura pueda tar n’una cueva del Paleolíticu cimeru n’Asturies.

Apúrrenos la nuesa primer llectura específica de la comunicación europea del Paleolíticu Cimeru, la primer escritura conocida na hestoria del Homo sapiens.

 

La Cueva d’El Pindal, en Ribedeva, ta alcontrada na desaguada del Ríu Cares, Deva, nel estremu oriental d’Asturies, nun sector de la rasa costera conocíu como Cabo Santu Medero. Trátase d’una llarga galería d’ancha boca que s’abre a pocos metros del cantil nun paisaxe de singular guapura.

Cuenta con una única entrada sobro’l mar, apoderando la llínea de mariña, y xuna galería llonxitudinal d’unos 600 metros de la que namá se visiten los primeres 300. Distribuyíu en cinco zones, el conxuntu magdaleniense alluga representaciones zoomorfes como cérvidos, caballos, bisontes, y destaquen un pexe y un mamut. El Pindal sería realizáu en distintos momentos magdalenienses, y probablemente más antiguos, a lo llargo d’un tiempu ampliu entre fai 18.000 y 13.000 años.

“En siquier 400 cueves europees, como Lascaux, Chauvet y Altamira, grupos de Homo sapiens del Paleolíticu Cimeru dibuxaron, pintaron y grabaron signos non figurativos a partir ~de 42.000 BP ya imaxes figuratives (sobremanera animales) a partir ~de 37.000 BP. Desque s’afayaron fai unos 150 años, los investigadores nun pudieron determinar la finalidá o’l significáu de los signos non figurativos del Paleolíticu Cimeru européu. A pesar d’ello, los especialistes suponen que de dalguna manera yeren notacionales. Utilizando una base de datos d’imaxes que tomen el Paleolíticu Cimeru européu, suxurimos cómo funcionaben como unidaes de comunicación tres de los signos más frecuentes: la llínea <|>, el puntu <-> y el <Y>.

Demostremos que cuando s’atopen n’estrecha asociación con imaxes d’animales, la llínea <|> y el puntu <-> constitúin númberos que denoten meses, y formen partes constituyentes d’un calendariu fenológico/meteorolóxicu local qu’empieza en primavera y rexistra el tiempu dende esti puntu en meses llunares. Tamién demostremos que’l signu <Y>, unu de los más frecuentes nel arte paleolítico non figurativu, tien el significáu de «dar a lluz».

La posición de la <Y> dientro d’una secuencia de marques denota el mes del partu, una representación ordinal del númberu en contraste cola representación cardinal utilizada nos recuentos. Los nuesos datos indiquen que’l propósitu d’esti sistema d’acomuñar animales con información calendárica yera rexistrar y tresmitir información estacional sobro’l comportamientu de taxones de preses específicos nes rexones xeográfiques d’interés.

Suxurimos xuna forma específica na que l’axugamientu de númberos con suxetos animales constituyía xuna unidá completa de significáu -un sistema notacional combináu col so suxetu- que nos apurre xuna visión específica de lo que significa un conxuntu de marques notacionales.

Apúrrenos la nuesa primer llectura específica de la comunicación europea del Paleolíticu Cimeru, la primer escritura conocida na hestoria del Homo sapiens.


Un estudio de la Universidad de Cambridge
que toma como referencia varias pinturas,
entre ellas la de Pindal, propone un giro polémico . 
En el estudio se citan y se reproducen pinturas de la cueva del Pindal, en Ribadedeva: la representación en salmón, con tres puntos o tres señales, y también un mamut y la cabeza de un caballo. «Nuestro punto de partida es que estamos buscando información basada en números sobre animales de presa específicos. Nos parece innecesario tener que transmitir información sobre el número de animales individuales, las veces que han sido avistados o el número de muertes exitosas de estos; parece mucho más probable que la información pertinente para predecir sus movimientos migratorios y períodos de agregación, es decir, el apareamiento y el alumbramiento cuando se encuentran de manera predecible en algún número y son relativamente vulnerables, sería de gran importancia para la supervivencia»; destacan los autores que contrastaron después los números que, en teoría, estarían asociados a cada animal en las pinturas con sus ciclos de migración o apareamiento. Y encajan.
PERO… Y QUE PASA CON El misterio de «Y»?
¿Qué ocurre con el símbolo «Y»? Para los autores hay «una clara correlación, en este caso con el parto, o tanto el parto como el apareamiento», las coincidencias son que se marcan para la puesta de huevos en las aves y, para los animales que no son herbívoros «desde el punto de vista de los cazadores-recolectores del Paleolítico, se experimentarían más como una aparición y desaparición a medida que las migraciones los llevan dentro y fuera de regiones específicas».
Pero, y aún en el caso de que esta hipótesis fuera correcta, ¿podemos considerar a esto escritura? …..

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *