Publicado en Universidá d´Uviéu

Cueva d’El Sidrón en L’Infiestu (Piloña)

Nos restos d’El Sidrón, los científicos y les científiques ven que los sos habitantes teníen el grupu sanguíneu Oo1, que teníen les mesmes variantes xenétiques que los humanos modernos nel xen rellacionáu cola fala FoxP2, lo qu’indicaría que teníen la capacidá de falar, y que (dalgunos) presentaben el xen del pelo pelirroxo (MC1R).

Saben tamién que de dellos güesos llogróse l’ADN mitocondrial de la especie y que nel sarro afayáronse restos de penicillium y d’acedu salicílico, lo qu’indica que mascaben corteza y fueyes d’álamu (Populus alba). Consideren la fuerza (F=dp/dt) que precisaben emplegar pa trabayar coles ferramientes de xiles (SiO2) y la presión qu’exercíen (100 N/cm2 aprox.) colos dientes para esgañar un cachu de carne.

Al intentar pescudar l’antigüedá de los restos, los científicos piensen na técnica del 14C (carbonu-14) para güesos y dientes, na AARD (datación por racemización d’aminoácidos) emplegada con dientes y gasterópodos, na ESR (resonancia de espín electrónicu) usada en sedimentu, nel analís de la concentración d’isótopos d’Uraniu (O) y Torio (Th) presentes nes estalagmites, y na OSL (luminiscencia aguiyada ópticamente) aplicada a los sedimentos.

Afitase na xeomorfoloxía de la cueva implica para los científicos analises por microgravimetría (midíu en mGal) y midíes de resistividad eléctrica (Ω·m), ente que conocer la so composición, fundamentalmente d’arenisques y dellos xiles (SiO2, CACU3, Ti, *Mn, Fe…), significa emplegar técniques como XRF (fluorescencia de rayos-X), XRPD (difracción de rayos-X de polvu) o SEM (microscopía electrónica de barríu).

Finalmente, para los científicos, la imaxe d’una cueva significa tamién el controlar les condiciones de temperatura (T, ºC) y mugor relativo (HR, %), y les concentraciones de metanu y dióxidu de carbonu (CH4 y CO2, en partes per millón, ppm) y de radón (Rn, en Bq/m3) para ameyorar el caltenimientu de la cueva.

Y tu, ¿qué ves? La Ciencia ye un bien colectivo, únvianos les tos suxerencies a @ucc@uniovi.es y vamos dir incluyendo.

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *