Publicado en Alimentos, Curiosidaes

¿Qué ye ‘la bóveda del fin del mundu’ y por qué puede salvar a la humanidá?

Entrada del Bancu Mundial de semilles de Svalbard NORDGEN

Un ‘búnker’ nel interior d’unu monte noruegu alluga l’arca de Noé’ vexetal’

/

Ocultu no más fondo d’unu monte xeláu, n’una isla remota nel archipiélagu de Svalbard, a mediu camín ente la parte continental de Noruega y el Polu Norte, atópase Bancu Mundial de Granes, al que dalgunos denominen ‘L’arca de la biodiversidá’ y otros ‘La cripta del día del xuiciu final’ y ‘La bóveda del fin del mundu’. Esti bancu mundial de granes constitúi la mayor reserva de la diversidá de cultivos del planeta. Atesora les semientes que podríen salvar un mundu postapocalíptico. Un salvavides pa la humanidá; o, como señalaron dellos científicos, ‘l’habitación más importante del mundu’.

Esta instalación soterraña, construyida p’aguantar el pasu del tiempu y los desastres naturales o provocaos pol home, contien yá mas d’un millón d’amueses de granes/semilles, provenientes de casi tolos países del mundu: 30.000 años d’agricultura.

Anque nel planeta esisten más de 1.700 bancos de xermoplasma con colecciones de cultivos alimentarios en custodia, munchos d’ellos son vulnerables y tán espuestos non solo a catástrofes naturales y guerres, sinón tamién a adversidaes evitables, como la falta de financiamientu o xuna xestión deficiente.

Pero, ¿qué asocede coles especies de plantes cuando los llabradores dexen de llantales? Cayen en desusu y, eventualmente, escastense. Y la perda d’una variedá de cultivu ye tan irreversible como la estinción comoquier de vida.

Cola idea de salvaguardar tola biodiversidá vexetal de la Tierra nació Svalbard Global Seed Vault (Bóveda Global de Granes), un ‘búnker’ con capacidá p’almacenar 4,5 millones de variedaes de cultivos, cada unu de los cualos va contener xuna media de 500 semientes, polo que pueden guardase hasta 2.250 millones de granes.

A prueba de desastres. En casu d’una mala collecha cataclísmica debíu, por casu, a una nueva enfermedá bederre, o si toles demás amueses d’un cultivu determináu fueren destruyíes, el mundu podría cuntar cola colección esistente nesta arca de Noé vexetal’ p’apurrir el material d’orixe pa nueves variedaes.

El Bancu Mundial de Granes foi construyíu a prueba de desastres pol Gobiernu de Noruega. L’activista medioambiental queñana y ganadora del premiu Nobel Wangari Maathai, yá finada, protagonizó’l primer depósitu, xuna caxa de granes d’arroz, en febreru de 2008.

La instalación ye alministrada y operada n’asociación ente’l Ministeriu d’Agricultura y Alimentación del país escandinavu, el Centru Nórdicu de Recursos Xenéticos (NordGen) y l’organización internacional Crop Trust.

Noruega gastó 8,3 millones d’euros na construcción del Bancu Mundial de Granes y depués invirtió unos 20 millones más na actualización técnica de la instalación, pos sufrió filtraciones d’agua recurrentes nel túnel d’entrada (nun afectaron a les granes) pola mor del derretimiento provocáu pol cambéu climáticu. El costo añal de funcionamientu de la Bóveda de Granes ye d’aprosimao un millón d’euros.

 

La Bóveda Global de Granes de Svalbard abrió fai solo unos díes les sos puertes pal primer depósitu de granes del añu: 10 bancos de xermoplasma de too el mundu depositaron 39 caxes que conteníen 20.443 amueses, lo qu’alzó’l recuentu total d’a 1.145.862 granes. Participaron bancos de xermoplasma d’Australia, Alemaña, Marruecos, Nueva Zelanda, países nórdicos, Rumania, Eslovaquia, Sudán y Uganda.

7.055 amueses d’orixe español
Apurrieron granes hasta agora casi un centenar de depositantes. El númberu d’especies ronda les 6.000, de más de 1.100 xéneros. El mayor apurra realizáu hasta agora rexistróse en febreru de 2020, cuando 35 bancos de *germoplasma de tolos continentes depositaron granes nel Bancu Mundial de Granes de *Svalbard, que’l so interior #caltener a -18ºC.

¿Qué tipu de granes hai na arca de la biodiversidá’? Casi de too: alredor de 140.000 amueses distintes de variedaes de trigu; 150.000 amueses d’arroz; 70.000 amueses de cebada; y ente 10.000 y 20.000 amueses de distintos tipos de pataques, arbeyos, *sorgo y munchos otros cultivos. Lo que nun hai, nin va haber, son granes modificaes *genéticamente.

¿Hai granes españoles na Cripta del Día del Xuiciu Final’? Pos sí: 7.055 amueses úniques con orixe n’España, anque nenguna d’elles apurrida pol Gobiernu español. Pero sí ingresó 2,63 millones de dólares (2,32 millones d’euros) al Fondu de Dotación *Fiduciaria de Cultivos.

Anque la *Boveda ye propiedá de Noruega, los países ya instituciones qu’apurren les granes siguen siendo los sos propietarios y toles semientes tán sellaes so condiciones de caxa negra’: naide, sacantes los depositarios pueden aportar a elles o sacales del xigantescu silu. L’almacenamientu ye gratuitu.


Operarios nel interior de la Bóveda Global de Svalbard.

Nel interior de la bóveda del fin del mundu’ nun hai conflictos: les caxes apílense según l’orde de llegada. Asina que les granes de Corea del Norte tán al pie de les d’Estaos Xuníos, y les d’Ucrania mui cerca de les de Rusia. Cualquier grana ye aceptada como una ayalga biolóxica de valor incalculable. L’oxetivu ye que tola biodiversidá alimentaria terrestre pueda caltenese pa siempres.

El llugar más seguru de la Tierra L’allugamientu de la Bóveda decidiose al consideralo’l más seguru de la Tierra. Amás, cuando los gobiernos empezaron a falar sobro’l peligru que’l cambéu climáticu representa pa los cultivos, Noruega surdió como xuno de los únicos llugares nos qu’entá confiaben tanto los países en desenvolvimientu como los industrializaos.

Asina que si había qu’algamar un alcuerdu sobro la construcción d’un abelugu (refugio) seguru pa les granes, Noruega yera la meyor opción. D’ende que gobiernos tan alloñaos políticamente como’l de Washington y el de Pyongyang alcordaren depositar copies de seguridá de los sos recursos vexetales más preciaos en Svalbard.

Magar el cambéu climáticu ye xuna esmolición seria pa la producción sostenible d’alimentos en tol mundu, el Bancu Mundial de Granes en sí nun se ve afectada por él, y los sos guardianes tampoco esperen que se vea afectada nel futuru. Les granes van caltenese mientres sieglos. Hai razones pa la esperanza:

–La Bóveda de Granes construyuse a 130 metros sobro’l nivel del mar, lo qu’asegura que’l suelu de la instalación va permanecer secu inclusive si se derritieran los dos polos.

–Les trés cámares de granes tán escavaes nun monte de roca sólida y el túnel que conduz a les cámares ta fechu de formigón impermeable.

–Les condiciones de permafrost nes cámares impliquen un requisitu d’enerxía más baxu pal enfriamientu mecánicu a -18ºC.

–La bóveda ye impermeable a l’actividá volcánica, los terremotos, la radiación y la crecida del nivel del mar, y en casu de fallu eléctricu, el permafrost (capa de xelu *permanentemente conxelada) del esterior va actuar como refrixerante natural.

Cultivos en riesgu d’estinción
“A midida que aumenta’l ritmu del cambéu climáticu y la perda de biodiversidá, esiste xuna nueva urxencia en redol a los esfuerzos pa salvar los cultivos alimentarios en riesgu d’estinción”, señala Stefan Schmitz, director executivu de Crop Trust.

“El gran algame del depósitu de granes de febreru de 2020 reflexa la esmolición mundial polos impactos del cambéu climáticu y la perda de biodiversidá na producción d’alimentos, pero lo que ye más importante, demuestra un compromisu global cada vegada mayor de les instituciones y los países que fixeron depósitos y, por estensión, del mundu, pal caltenimientu y l’usu de la diversidá de cultivos”, añede Schmitz.

La bóveda de granes de Svalbard, cola so pantalla de fibra óptica sobro la entrada.

 

Los planes pa construyir la Bóveda de Granes empezaron na década de los ochenta del sieglu pasáu, pero nun esistía entós un alcuerdu internacional pa regular la área o pa sofitar un esfuerzu tan grande, polo que’l proyectu quedose nel camín.

Foi en 2004, cola entrada a valir del Tratáu Internacional sobro los Recursos Fitoxenéticos pa l’Alimentación y l’Agricultura, cuando hubo por fin xuna bona base llegal pa la creación de la Bóveda.

 

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *