Publicado en Celta

1 de Mayu, tradiciones que perviven na céltica hispana

/

Ye la fiesta de la nacencia de la vida. Lo que taba muertu so les nieves del iviernu, agora resucita, brota, floria y llena de color, golor y comida toos los nuesos campos

Beltane o Bealtaine o Beltanario (/ˈbɛl.teɪn/ n’español: Buenfuego) ye día festivu celebráu’l 1 de mayu nel hemisferiu norte y el 31 d’ochobre nel hemisferiu sur. Históricamente esta festividá celebrábase n’Irlanda, Escocia, Galicia, Asturies y na Isla de Man.

Entra mayu y sal abril,
les mayuques han venir;
entra mayu con sus flores,
sal abril con sus dolores.

Nes otres rexones con cultura celta, como Gales, Bretaña y Cornualles, había festividaes similares el mesmu día. Contemporáneamente, sobrevive con práctiques folclóriques nos territorios celtes y na diáspora, amás d’esperimentar ciertu grau de renacencia en recién décades.

1 de Mayu, tradiciones que perviven na céltica hispana

Vi munchos esfuerzos per parte de celtistes d’identificar les fiestes del primeru de mayu n’España cola de Beltaine. Lo cierto ye que, na mio modesta opinión, esta festividá, al igual que Imbolc (1 de febreru) ye común a toa Europa, polo qu’evidentemente, claro qu’hai semeyances a cómo se celebra nes distintes partes de la céltica atlántica, pero ye que tamién la hai con otros territorios que nun tienen nada que ver.

N’esencia sigue siendo tan simple como celebrar
que pasó l’iviernu y qu’empieza el branu n’Europa.

Asina que ensin más, gustaríame recoyer les costumes que perviven n’Asturies, Galicia y el restu de la Península y comparales coles d’otres tierres de la Céltica y del restu d’Europa.

Nesto coincidimos con tolos demás. Lo cierto ye que, al igual que cuando falamos de les marzas, la fiesta empieza’l víspora del unu de mayu, pero al anochecerín. Ye’l momentu en que se terminen les xeres agrícola y ganaderu y dase pasu a la fiesta.

El víspora del 1 de Mayu ye cuando se prendía la foguera de Beltaine na llomba d’Alifaz per parte del Altu rei d’Irlanda, y esa mesma nueche ye cuando se llevanten los mayos y sálese de ronda a cantar y a «bendicir» los campos.

Llevantar el Mayu.

Quiciabes sía la tradición más conocida d’esta fecha. Al mio tocó vivímela bien de pequeñu nel sur de Llión, pero ye idéntica a la que te atopes nos pueblos del oriente d’Asturies, Galicia…

Los mozos xúntense para cortar l’árbol más altu de los que s’atopen pola contorna y pulgalo. Tien que tar llimpiu, ensin corteza. Depués llévenlu ente toos y llevántenlu na plaza. El 1 de mayu los mozos compiten por xubir al tueru que primeramente s’hai embadurnado d’una sustanza resbalizo. El mayu taba encintado y floriáu na so parte más alta. En Llanes caltúvose bien el ritual. Un día córtase y púlgase, otru trespórtase a la plaza de la ilesia. Acompañen tol procesu cantando les moces un ritmu repetitivu, con panderetes.

 

Hoguera de Bricia. Semeya El Comerciu

El ritual ye senciellu, el tueru llántase y simboliza la fertilidá de la nueva estación. Ye similar a otros de tola fachada norte d’Europa. Por casu nes isles britániques esiste’l May Pole, que básicamente ye lo mesmo. Asitiar un tueru metanes un llugar de xunta. Según les investigaciones de los folcloristes británicos, l’orixe d’esta celebración ta nos primeros sieglos del medievu na cultura xermánica. Nun m’estrañaría que fuera xuna tradición xermana espardida por toa Europa.

Lo cierto ye que, n’Irlanda esta costume popularizose a partir del sieglu XVII de la mano de los «plantadores» escoceses ya ingleses, por si sirve de referencia y a Inglaterra nun paez pasar antes de 1350. Curiosamente, la primer referencia a un mayu inglés ye nun poema de Gales, pero d’una zona d’influencia inglesa. Ensin dulda esti costume vieno del continente. Nel continente celebrase dende muncho primero.

El maypole taba encintado y realízase xuna danza en redol a él que va trenzando los llazos nel tueru. El ritu del mayu n’España ye idénticu en casi toles provincies del territoriu, nun ye daqué que namá tea nel noroeste.

Cantar los mayos

Los cantares siempres tuvieron presentes nel ciclu de mayu. N’Asturies, Galicia y Llión esiste la tradición de cantar los mayos. Consistía n’allegar los mozos en grupos a la casa de les moces del pueblu a canta-yos romances. Como dixi más arriba esta tradición apaez en tola Península y tenía un motivu tantu profanu como relixosu, yá que hai mayos pa la Virxe y mayos pa les moces.

Tampoco ye esclusiva del ámbitu celta, sinón qu’escapa al atlánticu y espardiose por toa Europa occidental. Les temes profanes dirixinse a les moces, eponderando la guapura d’éstes y la presencia de la nueva estación, a estos añeden los relixosos dedicaos a la Virxe, a los que se supon una fecha más tardida.

Ya se acabó el mes de Abril
y principia el mes de Mayo;
cuando las niñas hermosas
cojen flores para el año.

Ayer se despidió
el dichoso mes de Abril
diciendo que su primo Mayo,
echaría flores mil

Ya llegó dicho mes,
que los niños esperaban;
para cantar a las puertas,
a los que los mayos daban.

Si las señoras supieran,
que grandes glorias le espera;
flores de Mayo les cubre,
en su frente y cabellera.

El entusiasmo es mucho,
este mes salir al campo,
pues las sombras de los árboles,
el Ruisiñor y mas pájaros,
nos hacen cantar el Mayo,

Estos pobres marineros,
como ven tanta belleza;
salen con la Fragata a tierra
Por si le dan una peseta.

(Pontevedra, 1886)

Les fogueres

N’Asturies y Galicia prinden fogueres tamién el 1 de Mayu. Nos dos casos la so finalidá ye la mesma, favorecer les bones colleches. Nes del oriente d’Asturies por casu, realizábase la foguera en redol al mayu qu’acababen de llantar los mozos. D’ende quedó’l nome de fogueres de mayu anque se dexaren de prender y solo quedara la tradición de llantar el tueru.

El costume d’encender fueos como veis, nun ye esclusiva d’Irlanda, sinón de tola Europa Atlántica y otres partes del continente. Siempres cola mesma finalidá, «preparar» los campos para la nueva estación, quién sabe si rellacionaos con dalgún ritual de balta y quema del terrén para preparar nuevos terrenes de llantadera. Lo cierto ye que tou apunta a un simbolismu solar col fueu, el color mariellu, etc, como símbolu del astru rei, acomuñáu a la vida.

¿L’orixe de les tradiciones del día de San Juan?

Ye más que probable. Munches de les tradiciones, fueu, agües, flores, celebración del tiempu templáu, etc… son comunes a les que se celebren la nueche del 23 de Xunu.

Por casu n’Irlanda, la primer agua que sale de la fonte a partir de les 12 de la nueche del 30 d’Abril, recueyese poles sos cualidaes máxicu y curatible. Esactamente lo mesmo que los ritos de la nueche de San Xuan n’Asturies. Les fogueres de Beltaine, tienen más que ver coles del solsticiu que nenguna otra, o siquier fáense col mesmu motivu, quemar lo vieyo para dar pasu a lo nuevo. La recoyida de flores, *etc… inclusive l’orixinal mayu que se llanta na ilesia camudó de feches en dellos llugares.
Conclusión

Tamos énte una fiesta común a toa Europa, xuna fiesta que puede tener un oríxe nel Neolíticu, acomuñada a los ganaos y colleches. Los romanos celebrabenla rindiendo cultu a la Bona Dea (la naturaleza), los Celtes encendieron fueos a Beltaine. Na Edá media atestiguase ente los xermanos la tradición de llevantar un tueru… y finalmente los cristianos celebren la cruz de mayu y l’empiezu del mes de María.

N’esencia sigue siendo tan simple como celebrar
que pasó l’iviernu y qu’empieza el branu n’Europa.

BIBLIOGRAFÍA Y FUENTES.

FERGUS. 1855. ‘May-Poles’, Ulster Journal of Archaeology
WILDE,  William. 1852. Irish Popular Superstitions. Dublin



Beltane

Tipo Cultural
Celebrada por Gaélicos
País Irlanda
Comienzo 30 de abril o 1 de mayo
(o 31 de octubre para Neopaganos en el Hemisferio sur)
Significado Advenimiento del verano
Costumbres hogueras de iluminación, decorados con flores y haciendo arbustos de mayo, visitando pozos sagrados, banquetes
May Day, Calan Mai, Noche de Walpurgis
Frecuencia anual

Beltane o Bealtaine o Beltanario (/ˈbɛl.teɪn/ en español: Buenfuego) es día festivo celebrado el 1 de mayo en el hemisferio norte y el 31 de octubre en el hemisferio sur. Históricamente esta festividad se celebraba en Irlanda, Escocia, Galicia, Asturias y en la Isla de Man. En las otras regiones con cultura celta, como Gales, Bretaña y Cornualles, había festividades similares el mismo día. Contemporáneamente, sobrevive con prácticas folclóricas en los territorios celtas y en la diáspora, además de experimentar cierto grado de renacimiento en recientes décadas.

Origen

Para los celtas, la noche de Beltane marcaba el comienzo de la temporada de verano pastoral, cuando las manadas de ganado se llevaban hacia los pastos verdes y a las tierras de pasto de las montañas. En irlandés moderno Mi na Bealtaine (Mes de Bealtaine) es el nombre del mes de mayo, aunque a menudo se abrevia como Bealtaine, conociendo al día festivo como Lá Bealtaine.

Una de las principales actividades de la festividad consistía en encender hogueras en las montañas y colinas con ritual y significado político12​ en Oidhche Bhealtaine (La víspera de Bealtaine). En gaélico escocés moderno, se usa sólo Lá Buidhe Bealtaine (El día amarillo de Bealtain) para describir el primer día de mayo.

En la antigua Irlanda, la hoguera de Bealtaine principal se encendía en la colina central de UisneachEl ombligo de Irlanda’, centro de rituales del país, el cual se encuentra ahora situado en lo que es Westmeath. En Irlanda, el prendimiento de hogueras en Oidhche Bhealtaine parece haber sobrevivido únicamente hasta el presente día en el condado de Limerick, especialmente en la ciudad de Limerick con su noche de hoguera anual, aunque algunos grupos culturales han expresado interés en revivir el hábito en Uisneach y quizás en la Colina de Tara.3​ En tiempos modernos también se puede observar la iluminación de fuegos comunitarios de Beltane que se encienden en hogares en algunas partes de la diáspora celta y por algunos grupos neopaganos, aunque en la mayoría de estos casos esta práctica es una celebración cultural más que el renacimiento de una antigua tradición.4516

Tradición en la península ibérica

En Galicia, se celebraba con una recogida nocturna en los campos de cultivo con antorchas llamadas fachucos, cuyas cenizas se esparcían por la tierra;7​ hoy en día en Galicia se le sigue rindiendo culto a la diosa gaélica Beltane y, a pesar de que en épocas pasadas esta festividad estaba siendo apartada, ahora tiene muchos más adeptos debido al romanticismo y reconstruccionismo que comparte con las otras regiones celtas como Irlanda o Bretaña.

En el norte de la península ibérica también hay presencia de celebraciones ancestrales en estas fechas. En Cantabria, el primer día de mayo se celebra desde tiempo inmemorial la fiesta de la Maya, o Consagración de la Primavera, en la que se planta un gran tronco de árbol en el centro de las aldeas y se lo engalana con cintas y ramas de colores, con una clara simbología de reverencia fálica que se relaciona con la fertilidad de la estación primaveral. Se elige asimismo a la Mayadama, una moza que es vestida con ropas blancas adornadas con flores y motivos vegetales. En todas las tierras del centro de la Península se celebra ancestralmente el «pingado del mayo«, como inicio de la primavera, con especial tradición en las tierras altas de Castilla, especialmente de Segovia, Burgos y Soria.

Otra de las festividades que entronca directamente con el Beltane, de traducción cristiana es la Fiesta de San Isidro, se celebra el 15 de mayo en prácticamente todos los pueblos de Castilla, sobre todo en zonas rurales ya que es el patrón de los agricultores, en esta fiesta se celebra la abundancia y se pide a San Isidro que las cosechas sean productivas. También es el patrón de la capital de España: Madrid, lo cual puede darnos una idea de la tradición agrícola de la ciudad que hace varios siglos no era ni muchísimo menos la metrópoli en la que se ha convertido.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *