Publicado en Día de...

25 mayu: Día de la bandera asturiana

El 25 de mayu de 1808, énte la ocupación francesa, la Xunta Xeneral d’Asturies constituyida en Xunta Suprema de Gobiernu con atribuciones de soberanía, declara formalmente la guerra a Francia, manda embaxadores a Inglaterra y alcuerda la creación d’un Exércitu Popular Asturianu. Hestoria

Banderes históriques del Exércitu defensivu d’Asturies.


El Gobierno de Asturias propone el 25 de mayo como nueva fiesta regional. VIDEO

 

  • El 25 de mayo de 1808 el pueblo asturiano proclamó su soberanía y declaró la guerra a la Francia de Napoleón, que ocupaba España
  • La Izquierda Asturiana reclama esta fecha como origen de la bandera y piden que pase a ser el Día de Asturias

Desde aquel 25 de mayo de 1808 en el que la Junta General del Principado de Asturias proclamó su soberanía y declaró la guerra a la Francia de Napoleón, la historia tiene una cita anual con Asturias.

Hoy, 213 años después, Asturias lo celebra por primera vez con un acto institucional. Hasta ahora, ningún presidente del Principado había planteado la posibilidad de celebrar esta fecha que marcó el origen de la bandera con un acto conmemorativo. Sin embargo, esto va a cambiar para siempre a partir de ahora.

Origen de la bandera y de la Asturias moderna

Esta celebración además es también la fecha en la que se consolidó la bandera de Asturias como uso popular ya que cuando la Junta General de Asturias llevó a cabo su declaración frente a Napoleón, se quiso crear un ejército popular y en ese momento se enarboló una bandera, en fondo azul, con la Cruz de la Victoria y con el añadido del lema “Asturias nunca vencida”.

La fecha que más ha trascendido históricamente ha sido el 2 de mayo, cuando tuvieron lugar los levantamientos en Madrid contra la ocupación francesa, aunque esa fecha no supuso el inicio de la que posteriormente se llamó Guerra de Independencia.

A finales de mayo en varias provincias españolas, entre las que se encontraba Oviedo, se producen los levantamientos definitivos. La Junta Suprema del Principado, envió embajadores a Inglaterra en busca de refuerzos, creó un ejército de 20.000 asturianos y consiguió sumar a su proclama a otras poblaciones españolas.

El Gobierno Asturiano propone esta fecha como conmemoración histórica

La historia tiene una cita anual con Asturias

El Presidente del Principado, Adrián Barbón, anunció que este año por primera vez se celebró un acto institucional pero la idea es perpetuarlo en el tiempo. Los historiadores respaldan que la fecha tenga un peso relevante en la vida pública política.

Los políticos asturianos apelan a la unidad para defender la celebración del 25-M

Son pocos los asturianos que conocen el origen de la bandera que representa nuestra comunidad y que son conocedores de lo importante que el 25 de Mayo de 1808 fue para que Asturias sea lo que conocemos hoy en día.

Los historiadores defienden esta celebración como muestra de una sociedad democrática

Los expertos en historia que conocen profundamente el impacto que tuvo aquel año, celebran que en la actualidad el 25 de Mayo tenga un peso en la vida pública política.

En los 80 se organizó algún acto en torno a ese día, pero no desde el Gobierno de Asturias. Consideran que tiene mucha importancia que se celebre de su mano un acto de tanta relevancia como fue que el pueblo asturiano se levantase contra el invasor francés y reivindicar su propia historia.

Recalcan que aquello no fue un objetivo independentista sino que la Junta General asumió los poderes soberanos del rey cautivo hasta que este fuese restituido.

En la celebración de este año, como primer elemento de realce de esta fecha, el Palacio de la Presidencia lució una bandera gigante proyectada sobre la fachada del edificio.

25 de Mayu del 1808

El 25 de mayu ye una fecha clave na historia d’Asturies. Esi día la Xunta Xeneral proclamóse soberana rebelándose contra les tropes franceses de Napoleón qu’invadieren el país, organizando un exércitu asturianu propiu pa enfrentase a él. Inclusive, unviáronse embaxadores a Inglaterra pa solicitar sofitu nesta campaña y ye tamién el momentu nel que se crea la bandera asturiana que ye güei oficial.

Pa entender estos movimientos ye necesario contestualizar el momentu. El Reinu d’España alcontrábase invadíu polos franceses, que pasaren los Pirineos nel 1807 en direición a Portugal ensin resistencia tres la firma del Tratáu de Fontainebleau, nel qu’España y Francia repartíense Portugal, que yera una corona con rellaciones con Inglaterra. Sicasí, Napoleón aprovechó esta situación pa ocupar militarmente’l territoriu y pa poner al so hermanu mayor José Bonaparte como rei tres les abdicaciones de Baiona del 5 mayu del 1808.
Grabáu de J. Cuevas representando’l reclutamientu de tropes
nel Campu San Francisco d’Uviéu en 1808.
¿Sabíes qué…? El diseñu de la bandera d’Asturies ye una propuesta de Xovellanos que nació al empar que la declaración de soberanía de la Xunta Xeneral. Yera mui asemeyada a l’actual, cola cruz de la victoria en plata y el lema ‘Asturias xamás vencida’.

Fernando VII yera nesi momentu rei tres el Motín d’Aranjuez acontecíu mes y mediu enantes, que terminó cola dimisión de Manuel Godoy, primer ministru, y l’abdicación de Carlos IV nel so fíu. Estos acontecimientos provocaron los primeros llevantamientos nel norte peninsular y en Madrid, como’l llevantamientu del 2 de mayu, reprimíu poles tropes franceses. Entamaba asina la Guerra d’Independencia.

Nesi contestu, el 25 de mayu la Xunta Xeneral d’Asturies decide declarase soberana y ponse en guerra contra los franceses, formando l’Exércitu Defensivu Asturianu y consiguiendo’l sofitu d’Inglaterra, qu’entregó material de guerra pa lluchar contra les tropes de Napoleón. La intención de la institución yera recuperar el mandu del gobiernu del país y, al empar, la restitución de Fernando VII como rei de la Corona.

 

 «Fernando VII - Vicente López» de Vicente López Portaña - [1][2][3]. Disponible bajo la licencia Dominio público vía Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fernando_VII_-_Vicente_L%C3%B3pez.jpg#/media/File:Fernando_VII_-_Vicente_L%C3
Fernando VII
¿Sabíes qué…? El Día d’Asturies ye’l 8 de setiembre, Día de la Santina, una festividá histórica con connotaciones relixoses, pero muncha xente puxó dende la transición por qu’esta celebración tuviera llugar el 25 de mayu en conmemoración a esti fechu históricu.

¿Pero por qué ye tan importante el 25 de mayu? Por tratase del primer actu d’autodeterminación d’Asturies na época contemporánea. Los asturianos dieron nesi momentu el pasu pa ser dueños del so futuru coleutivu, asumiendo la so soberanía. Ye amás el momentu nel que se crea un símbolu que nos identifica como país; la bandera asturiana que tien usu dende esi momentu hasta anguaño.

El restu de la historia ye mui posible que yá la sepas: nel 1813 Fernado VII ‘El Deseáu’ recuperaría la corona tres la firma del Tratado de Valençay, un añu depués de l’aprobación de la Constitución del 1812, conocida como ‘La Pepa’, estraordinariamente importante pol so carauter democráticu. El monarca disolvería les Cortes y abolaría’l testu nel 1814, reinstaurando l’absolutismu y abriendo una época d’inestabilidá.

 

  • ¿Qué llevó a la Xunta Xeneral a declarase soberana?
  • ¿Por qué Asturies solicitó apoyu a Inglaterra?
  • ¿Cómo yera la bandera d’Asturies que se creó nesa fecha?
  • ¿Cuándo se celebra’l Día d’Asturies y qué acontez nesa fecha?

Rellaciona estos monarques o emperadores de la época col so territoriu:

María I
Fernando VII
Jorge III
Napoleón Bonaparte
Portugal
España
Francia
Inglaterra
Noticies rellacionaes:

El 25 de mayu del 1808 ye una fecha clave na historia d’Asturies. Esi día la Xunta Xeneral proclámase soberana y declara la guerra a Francia, lo que llevó a la organización d’un exércitu asturianu propiu y al unvíu d’embaxadores a Inglaterra pa pidir sofitu na llucha contra l’exércitu francés invasor. Amás supunxo la creación de la bandera, mui asemeyada a l’actual, que tomó como base una propuesta de Gaspar Melchor de Xovellanos d’años enantes col símbolu de la monarquía asturiana: la cruz de la victoria.

Esti gráficu ye una cronoloxía colos acontecimientos previos nesi mes de mayu al día 25, cuando la Xunta Xeneral se declara soberana y tresforma en Xunta Cimera. La lleenda posterior permite conocer les instituciones que se traten nel documentu.

La Xunta

La Xunta Xeneral yera l’órganu representativu del Principáu d’Asturies. Aconceyábase cada 3 años na sala capitular de la Catedral d’Uviéu y les sos sesiones duraben ente ún y dos meses.

L’Audiencia

La Real Audiencia yera la representación de la corona n’Asturies. Podemos comparalo cola Delegación del Gobiernu d’anguaño.

Un bon resumen de los acontecimientu de mayu del 1808 tenémoslu nesti videu del historiador Faustino Zapico:

Adxuntu Tamañu
Image icon Cronoloxía mayu 1808

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *