Publicado en Oficios

Paz, la ferrera andaluza nun mundu d’homes

Paz, la ferrera andaluza nun mundu d’homes que trabaya n’una forxa con un mazu del sieglu XVIII.

Calecer un fierro al fueu y, a golpe de mazu, empezar a da-y forma hasta llograr una figura, un clavu, una sartén o cualquier cosa que tea diseñando la so mente ye’l día ente día de Paz Prieto del Álamu (39 años, Castellar, Xaén). Cuando daquién escucha falar de la ferrería o la forxa, probablemente rellacionase de forma instantánea con una ambientación medieval, l’antigüedá o fábules populares. Sicasí, n’una pequena aldega de Santalla d’Ozcos (Asturies), Paz ye una de les poques persones que se dediquen al trabayu tradicional del fierro na rexón.

Concretamente, l’artesana ye ferrera nos Ferreiros de Mazonovo dende fai casi cinco años. Ella rellata a Públicu que conoció’l proyectu y, impresionada pol oficiu, decidió quedase; anque eso supunxera aprender el dende cero. Asina, de la mano del so maestru, Friedrich Bramsteidl, Fritz, empezó a empecipiase nel mundu del trabayu del fierro.

 

Sicasí, l’artesanía ye una tema que siempres -y apasionó y, ello ye que podría dicise que cuerre poles sos venes. «La mio familia ye carpintera. Yo vía al mio padre nel taller, al mio güelu, al mio tíu… Supongo qu’eso te marca un montón», esplica. Coles mesmes, movida pol so interés na cultura y el patrimoniu, estudió Caltenimientu y Restauración de Bienes Culturales.

Paz Prieto del Álamo
Paz Prieto del Álamo, trabayando en Mazonovo. — Cedida por Eloy Couceiro

«Trabayamos dende gran formatu hasta pequeñu. Faemos barandielles, llámpares, sartenes, triángulos, arpes de boca…», numbera Paz al esplicanos en qué consiste’l so trabayu. Para l’artesana, les pieces que más-y gusten son aquelles que-y supunxeron un retu. «Los [trabayos] d’apinar l’inxeniu, resolver o que me dan más problemes son los que dempués me dan más prestu», confiesa.

«Tamién tuvi momentos bien emocionales», comenta la ferrera, y pon como exemplu a una muyer que, trescalada polo guapa que yera la pieza qu’encargó, nun pudo evitar arramar unes llárimes al tresmitir el so agradecimientu. Sicasí, confiesa que nun sería capaz d’escoyer un solu trabayu como’l so favoritu, pos para ella toos tienen daqué únicu. «Son toos como fíos», ri Paz.

«Creo que toles artesaníes son un aprendizaxe continuu»

El so oficiu envolubra diverses actividaes y mañes, polo que cada obra tien les sos propies característiques y trabayu propiu. Precísase «ser bien flexible y tar abiertu a aprender munches coses», defende. Rique d’habilidaes técniques y manuales, ser escuédigos, conocencies matemátiques y demás capacidaes, anque ella destaca que nunca dexes d’aprender.

Xuntu con esa flexibilidá, otru de los aspeutos que Paz más valora del so oficiu ye’l trabayu n’equipu. A la fin, pasen llargu tiempu trabayando xuntos nel taller y, como ella esplica, ye bien necesaria la comunicación. «Para mi ye bien importante que síamos un equipu de verdá. […] Eso ye daqué que n’otros trabayos nun se fomenta y nun se-y da’l valor que tien», reconoz.

El trabayu nun mazu hidráulicu

Los Ferreiros trabayen nun mazu hidráulicu del sieglu XVIII, unu de los pocos que siguen activos n’Europa

Amás del llabor na forxa, otra parte bien importante del trabayu de Paz ye la divulgación del patrimoniu históricu de Mazonovo. Y ye que los Ferreiros trabayen un mazu hidráulicu restauráu del sieglu XVIII, unu de los pocos que sigue n’activu n’Europa. El proyectu dirixilu Bramsteidl -ferreru d’orixe austriacu procedente d’una familia que lleva siquier seis xeneraciones dedicada a esti oficiu-, quién tomó les riendes del mazu en 2006 para la so restauración, puesta en marcha y apertura al públicu.

«El mazu ye súper especial. Entres ellí y ye un edificiu nel que te tresllades a otru sieglu», describe Paz con un tinte d’emoción na voz. Ello ye que ella ye la encargada de dar la bienvenida a los visitantes y d’esplicar el funcionamientu de los distintos inxenios del llugar.

Tal que rellata la ferrera, tol mecanismu de la forxa funciona con agua. Gracies a unes estructures de madera, l’agua d’un ríu cercanu ye enriada y conducida para faer xirar una rueda nel esterior del edificiu que, de la mesma, activa’l mecanismu que fai funcionar el mazu nel interior del taller. Nel casu de la fragua, esta «funciona por un efectu físicu». «L’agua entra por una tubería, crea una presión negativa porque pasa por un embudu y dempués entra l’aire. A partir d’ende, por una tubería dixébrase l’agua del aire y este entra a la fragua», rellata l’artesana.

Trátase d’una construcción tan llamativa como atélite que, como bromia l’artesana: «La xente, cuando entra, piensa que nun va funcionar. Esta ye una de les entrugues que me suelen faer: ¿Inda funciona?».

Les muyeres nel oficiu

Paz ye una de les poques muyeres que se dediquen al oficiu n’Asturies. Nel rexistru d’artesanos de la comunidá, atópense inscritos nel oficiu una artesana, una Sociedá Llindada y seis artesanos, según respuende a Públicu la Dirección Xeneral de Comerciu, Entamadores y Economía Social de la Conseyería d’Industria del Principáu.

Anque se conoza pocu del so llabor, l’artesana defende qu’esisten escritos y documentos que reflexen que la figura de la muyer nel oficiu de la ferrería yá esistía na antigüedá, pero que se conoz pocu d’elles porque esiste «una invisibilidá de la muyer, especialmente nel rural, onde siempres apaez más la figura del home». «Yo creo que yá esistíen muyeres con estes habilidaes nel pasáu y que-y les hai *nvisibilizao», argumenta la entrevistada.

«La xente dizte que ruempes estereotipos, pero eso ye lo que vien dempués»

Nel so casu, Paz reconoz que alla -y gusta visibilizase y que les neñes digan que quieren ser ferrera o que se vean capaces de desempeñar cualesquier otru oficiu. «Si propones daqué, que nun te bloquie’l xéneru nin lo social; porque la sociedá tamién marca un montón», incide. Sicasí, l’artesana matiza: «La xente dizte que ruempes estereotipos, pero eso ye lo que vien dempués, ye’l siguiente pasu. […] El to fin ye sentite a gustu no que realmente quies faer».

Paz reconoz qu’en dellos trabayos esisten ciertos estereotipos sociales que pueden enzancar l’accesu a ellos; y ye por eso polo que la ferrera defende que «cualquier persona pueda desenvolvese en cualquier trabayu». Según esplica, esisten oficios que son socialmente identificaos o acomuñaes a un xéneru o otru, pero que realmente les persones nun tienen de llindase a la de trabayar naquello que quieren por culpa d’estos estereotipos. «Nun ye una cuestión de xéneru, sinón de ganes de faer lo que tu realmente quies», conclúi.

Otra gran invisibilizá pa Paz ye l’artesanía. «Nun Preguntamos si ta fechu a mano, si ye a máquina, nun tenemos nin idea del tiempu que se tarda en faer una pieza manualmente… A la fin tou esto afecta, pero claru, eso ta na base: la educación», menta la entrevistada. Sicasí, sí qu’almite que la situación ta camudando y esiste «un pequenu posu de que la xente empieza a valorar l’artesanía».

Amás, l’artesana amuésase emocionada colos próximos proyectos que van llevar a cabu los Ferreiros. Enagora, en Mazonovo van siguir con trabayos como la ellaboración d’escultures (yá cunten con una na ciudá de Ribadeo dedicada a les muyeres), les preparaciones pal próximu alcuentru de ferreros, que se va celebrar en Santolaya, o con iniciatives como’l Proyectu Avareira, nel que fabriquen arpes de boca.

Ferreiros de Mazonovo
Paz Prieto y Friedrich Bramsteidl. Cedida por Eloy Couceiro

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *