Publicado en Estadístiques, Sin categoría

Talis: la mayor encuesta sobro’l trabayu docente del planeta, que realiza cada cinco años la OCDE

España ta ente los países nos que menos profesores plantegen abandonase l’exerciciu del oficiu nos próximos cinco años. Asina lo indica l’Estudiu Internacional de la Enseñanza y del Aprendizaxe (Talis), la mayor encuesta sobro’l trabayu docente del planeta, que realiza cada cinco años la OCDE. Ye un datu bien positivu porque denota prestu col trabayu de los maestros españoles y porque va facilitar el relevu xeneracional nes aules, onde la media ye de 45 años, polo que nun va tardar en producise una montonera de xubilaciones. El Comercio

Les conclusiones de Talis, nes que participaron profesores y directores de 55 países, ente ellos de 1.013 centros españoles d’ESO y de primaria, indiquen que’l sistema educativu español tien notables fortaleces, como l’anterior, pero tamién dellos importantes defectos que xeneren estrés y descontentu nun porcentaxe eleváu de docentes.

La proporción de profesores españoles que tien cuenta de abandonar la docencia al mediu plazu nun ye refalgable. Son unu de cada cinco (19%) nESO y el 16% en primaria, pero son ente cinco y ocho puntos menos que nel restu de la UE y ente ocho y once puntos menos que la media de la OCDE. Lo más positivo ye que, amás, el propósitu de dexar l’exerciciu ye mínimu ente los docentes de menos de 30 años (1% en primaria y 4% en secundaria), ente trés y cinco vegaes menos que les medies internacionales, onde son el grupu d’edá con más ganes de dexalo.

Los factores que más pesen a la de decidir abandonar l’oficiu son les intimidaciones ya insultos del alumnáu, ser coordinador de bienestar del centru, el sobresfuerzo pa caltenese al día polos escesivos cambeos nel currículu, la tensión del tratu colos padres y la sobrecarga de trabayu, amás d’otros más personales como nun confiar na so eficacia pa impartir clase o’l descontentu coles condiciones llaborales.

La OCDE, como principales midíes pa evitar l’abandonu docente, aconseya tener salarios competitivos, ufiertar oportunidaes de desenvolvimientu profesional, un ambiente de trabayu positivu, midíes p’aumentar la reconocencia social del oficiu y ameyorar los programes de sofitu y tutoría nel aterrizaxe del docente na aula.

Ente les fortaleces del sistema educativu español ta tamién que ye unu de los que tien a los profesores más satisfechos col so trabayu en tol mundu. Asina lo diz el 95% de los profesores d’ESO y el 97% de los de primaria, ente seis y diez puntos percima de les medies internacionales. En primaria son los más satisfechos del planeta y en ESO, los cuartos que más. El bon datu repitise en centros urbanos y rurales y en colexos públicos y privaos.

La precariedá llaboral algama a unu de cada trés docentes n’España, dolce puntos percima de los demás territorios

Otres dos bones característiques d’España, según Talis, son el clima positivu na mayoría de colexos ya institutos y un altu grau d’autonomía del profesoráu a la de dar clase. El 90% de profesores tien bona relación col equipu directivu y el 94% colos estudiantes y el 65% de les families valora positivamente’l so trabayu y el 67% de los alumnos tamién.

Una última fortaleza ye que dos de cada trés docentes vese capaz d’afaese a les dificultaes que corada dar clase n’aules con cada vez más alumnos inmigrantes (otros idiomes maternos) y con más estudiantes con necesidaes de sofitu educativu, bien por discapacidáes bien por retrasu educativu venceyáu a families desfavorecies.

Problemes de disciplina

Pero los profesores tamién sorrayen en Talis una serie d’aspeutos que van mal n’España. El primeru ye que xuno de cada seis docentes diz esperecer estrés nel so trabayu (16%). Anque la cifra ta trés puntos per debaxo de la media de la OCDE, supon un alza de seis puntos en solu seis años n’España, lo que significa una medría del 60% de los estresaos. Quien más sufren esti problema son los profesores y los maestros nuevos (seis puntos más ambos).

Les principales causes del altu estrés son l’escesu de trabayu burocráticu, el cada vez mayor esfuerzu necesariu pa caltener la disciplina (el 80% tien d’intervenir pa pidir respetu y atención), les constantes adaptaciones de currículos por cambeos lexislativos, l’aumentu d’hores pa la corrección y l’evaluación y la preparación de clases, y el fechu de que nes aules cada vez haya más cantidá d’alumnos con necesidaes de sofitu.

60% Estrés. Los maestros con alto estrés aumentaron un 60% en solu seis años, anque inda son menos que la media del restu d’Estaos desenvueltos.

La segunda gran quexa son los déficits de formación de los docentes españoles en toles etapes. Los profesores que creen que la calidá de la formación inicial (universitaria) ye alta son el 60%, 15 puntos menos que la media de la OCDE. Piensen qu’acoxa en pedagoxía y en ferramientes pa encarar clases multiculturales y con necesidaes de sofitu y fomentar el desenvolvimientu emocional de los alumnos. Tamién tán bien per debaxo en programes de sofitu y tutoría pa la primer incorporación de los titulaos a les aules y na formación siguida.

El tercer gran problema ye la escandalosa precariedá llaboral de los docentes españoles. Solo’l 69% tien contratu indefiníu o, lo que ye lo mesmo, el 31% son interinos ensin estabilidá dalguna. El porcentaxe ye nada menos que dolce puntos cimeru a la media de la OCDE y la situación nun ameyoró nos postreros seis años.

La cuarta gran demanda son midíes para prestixiar los oficiu, a la que creen qu’hai qu’atraer a los meyores. Solo’l 16% de los profesores cree que tán bien valoraos pola sociedá y solo el 10% piensa que los responsables políticos educativos tiénen-yos en cuenta. Pa más de la metá de los qu’empiecen a dar clase la enseñanza nun foi la so primer opción d’estudios (diez puntos percima d’OCDE).

Bien críticos col usu de nueves tecnoloxíes na aula. Nel actual alderique sobro les bondaes o riesgos del usu de nueves tecnoloxíes pal aprendizaxe en colexos ya institutos los docentes españoles amuésense abondo críticos. La so postura allúgase, ello ye que na metá cimera más crítica de la llista internacional. Los esmolecíos son los profesores d’ESO.

El 62% creen que móviles, tabletas o ordenadores distrayen del aprendizaxe, el 60% que llinden la comunicación presencial ente estudiantes y que son negatives pal so bienestar, y ocho de cada diez creen que, sobremanera agora cola intelixencia artificial, favorecen el plaxu de conteníos n’internet. Los maestros de primaria tamién son críticos colos riesgos, pero en porcentaxes ente diez y venti puntos más baxos.

Daqué más d’un terciu de los profesores españoles (35%) diz usar la IA nel so trabayu na aula. La mayoría pa xenerar actividaes y, en menor midida, pa resumir temes o p’ayudar na creación d’exercicios venceyaos a la vida real. Solo’l 22% úsala pa calificar trabayos o evaluar el rendimientu de los alumnos. Les dos terceres partes de los qu’entá nun usen la IA ye porque nun tien conocencia pa faelo o porque los centros escarecen de los medios o la estructura pa ello.

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu