Publicado en Intelixencia Artificial

¿Cómo y para qué usen la IA los asturianos?

1 de cada 5 nun sabe lo que ye. Siquier el 33% de la población asturiana d’ente 16 y 74 años usó dalgún tipu d’intelixencia artificial nos postreros trés meses. La Voz

Siquier el 33% de la población asturiana d’ente 16 y 74 años usó dalgún tipu d’intelixencia artificial nos postreros trés meses. La Intelixencia Artificial (*IA) ábrese pasu na sociedá asturiana, como nel restu del mundu. Sicasí, la so implantación a nivel social entá nun ta xeneralizada y atópense resistencies significatives.

Los datos de la última Encuesta sobro Equipamientu y Usu de Tecnoloxíes de la Información y Comunicación (TIC) nos Llares, publicada pol Institutu Nacional d’Estadística (INE) pa 2025, dibuxen un panorama nel que, mientres un terciu de la población ente 16 y 74 años utilizó estes ferramientes, 1 de cada 5 persones reconoz directamente nun saber qué ye esta tecnoloxía.

La estadística del INE revela qu’el 33,6% de los asturianos nesa franxa d’edá usó dalgún tipu d’IA de dalguna o otra forma nos postreros trés meses. El propósitu principal atópase nel ámbitu personal, una y bones un 26,4% emplegase pa fines privaos. Los usos profesional y formativu presenten cifres bien similares: un 12,5% utilízala pa trabayar y un 12,7% pa la so formación y educación.

Sicasí, el gruesu de la población, un 66,4%, nun interactuó con estes ferramientes. Los motivos d’esta non usu son múltiples y asolápense. La razón más remanada ye la falta de necesidá percibida, argumentu que remana’l 73,1% de los non usuarios. Sígue-y de barganal la falta de competencies, una y bones un 40,5% almitió nun saber cómo utilizala. La esmolición pola privacidá y la seguridá de los datos ye otru frenu importante, citáu pol 38,2% de los encuestaos. Amás, un 22,1% de los asturianos que nun usaron IA alegó, a cencielles, que nun sabía qu’esta tecnoloxía esistía.

A menor edá, mayor usu de la IA

Al comparar la situación col conxuntu d’España, Asturies asítiase llixeramente per debaxo de la media nacional. Nel país, el 37,9% de les persones de 16 a 74 años utilizó ferramientes d’IA xenerativa. La fienda de xéneru tamién ye perceptible a nivel estatal: el 39,9% de los homes declara usar estes ferramientes, frente a un 35,9% de les muyeres. La edá confírmase como un factor determinante, con una claru enclín: a menor edá, mayor ye la proporción d’usu d’intelixencia artificial.

Per otru llau, los datos del INE reflexen qu’a nivel nacional el 99,7% de los llares con siquier un miembru ente 16 y 74 años cuntaba con dalgún tipu de teléfonu (fixu y/o móvil) y el 49% con dambos. Un 0,3% disponía namá de fixu y un 50,3% puramente teléfonu móvil. El 83,8% de los llares disponía de dalgún tipu d’ordenador (de sobremesa, portátil, tablet, etc.), 0,8 puntos más qu’en 2024. El 97,4% de los llares disponía d’accesu a Internet per banda ancha fixa y/o móvil (frente al 96,8% en 2024). Del total, el 86,8% cuntaba con conexón de banda ancha fixa (fibra óptica, cable, ADSL, etc.), ente que el 10,7% aportaba namá al traviés de conexón móvil (3G, 4G o 5G).

Los mayores descensos nel usu del teléfonu móvil repararense nes edaes de 10 y 11 años, con baxaes de 3,7 y 4,0 puntos, respectivamente, al respective de 2024. Amás,púdose comprabar qu’el 66,5% de les persones de 16 a 74 años tien habilidaes básiques o avanzaes, 0,3 puntos más qu’en 2023 (últimu añu con información sobro estes habilidaes). Con un nivel de desagregación mayor #reparar qu’el 27,3% tien habilidaes básiques (mesmu porcentaxe qu’en 2023) y el 39,2% avanzaes o cimeres (frente al 38,9% en 2023).

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu