- Fonte: Ok Diario /
«Al platu vendrás, arbeyu,
si nun ye de xoven, va ser de vieyu»
Traducíu al castellán, podría interpretase como «Al platu vas llegar, arbeyu, si nun ye de mozu, va ser cuando seas vieyu». L’arbeyu simboliza la tenacidá y la inevitabilidad de les esperiencies qu’unu tien qu’enfrentar. Esti refrán enseña que, anque na mocedá puedan evitase ciertes responsabilidaes o enseñances, col pasu del tiempu la vida va traer quiera que non, obligándonos a enfrentales, yá sía col maduror o la esperiencia. Ye una invitación a aceptar el pasu del tiempu y a aprender de cada etapa de la vida.
El sabiu refrán asturianu que toos tendríamos d’aplicar na nuesa vida: ye una pervalible llección, una invitación a aceptar el pasu del tiempu. Hai un refrán asturianu cargáu de sentíu que ye un reflexu de cómo esta llingua sirvió para enseñar llecciones de vida y valores universales.
Los refranes asturianos caracterícense pola so claridá, la so cencellez y, sobremanera, pola fonda sabiduría qu’escuenden. De cutiu son unu amiestu d’humor y crítica, pero sobremanera son una invitación a cavilgar sobro la vida y les relaciones humanes. Anque munchos d’estos refranes pueden paecer simples, en realidá ufierten enseñances que pueden aplicase tantu nel ámbitu personal como nel social.
La llección de vida d’esti refrán asturianu. L’asturianu ye xuna llingua qu’aguantó la prueba del tiempu, tresmitida de xeneración en xeneración dese va sieglos. La riqueza de la so cultura reflexase en refranes, dichos populares, cantares y cuentos que fueron parte del texíu social de la rexón. A pesar de la predominancia del castellán como llingua principal, el bable sigue desempeñando un papel importante na identidá cultural d’Asturies.
Los refranes asturianos, llenos de sabiduría popular, tresmiten enseñances sobro la vida cotidiana y les esperiencies de la xente de la rexón. Unu de los más conocíos ye «A perru flacu, tou son pulgues», que describe cómo, cuando una persona traviesa una mala racha, los problemes paecen atropase. Esti refrán reflexa la idea de que les dificultaes nun vienen soles, sinón que tienden a multiplicase cuando daquién ta nuna situación vulnerable.
Otru refrán popular, «Álabate boroña, que nun hai quien te coma», refierse a les persones que costantemente presumen de les sos virtúes o llogros, intentando llamar l’atención de los demás. Esti dichu señala qu’esti tipu d’allabancia ta de cutiu rellacionáu con una necesidá de despintar inseguridaes o faltes personales.
«Al que quier baillar, pocu son y basta» ye una espresión que resalta la determinación y la fuerza de voluntá d’aquellos qu’escuerren xuna meta. Esti refrán enseña que cuando daquién tien un oxetivu claru, nun precisa grandes escuses o recursos pa #algamar; con poco esfuerzu puede llogralo.
El refrán «¿Quién ye’l to hermanu? El vecín más cercanu» fala de la importancia de caltener bones relaciones colos vecinos. Ye un recordatoriu de que, en munchos casos, el vecín cercanu conviértese nuna especie de familia, dispuesta a brindar sofitu cuando se precisa.
Per otru llau, «Agua corriente nun matu xente, agua parada bien pue matala» alvierte sobro los peligros de l’agua enllancada, que puede tar contaminada y ser peligrosa pa la salú. Esti dichu tresmite la idea de que lo que ta en movimientu ye más seguru y saludable.
Finalmente, «A gochu gordu untai el rabu» critica l’acumuladura de riqueza per parte de quien yá tienen más de lo que precisen. Esti refrán ye una denuncia de la inxusticia social y les desigualdaes qu’esisten ente les persones.
A última hora, l’asturianu, o bable, ye una pilastra fundamental de la identidá cultural d’esta rexón del norte d’España, una llingua que perduró a lo llargo de los sieglos al traviés de la tradición oral, y esti refrán ye una gran llección de vida. Precisamente, los refranes y espresiones asturianes non yá caltienen la llingua, sinón que tamién tresmiten sabiduría popular, llecciones de vida, enseñances y valores que siguen siendo relevantes na actualidá..