Los «Exconxuraos» de Llanera son la conmemoración d’un fechu históricu que tuvo llugar nel Conceyu fai enforma tiempu y que la so conmemoración retomaron los vecinos d’esti céntricu conceyu asturianu apocayá más d’una década.
Escontra l’añu 1408, ensin que podamos afitar la fecha esacta, los vecinos del Conceyu de Llanera, suxetos al señoríu xurisdiccional de la see episcopal uvieina, cansaos de soportar los agravios y sinrazones» que recibíen «de dellos comenderos de Don Guillén», obispu coles mesmes declárense n’abierta rebeldía contra la so autoridá.
De resultes d’ello impónense-yos les graves penes canóniques típiques d’estos casos, pronunciando sentencia d’escomunión y entredichu sobro los moradores del conceyu rebalbu y tol so territoriu. Los de Llanera, faciendo casu omiso de la coacción abandonen la so postura calteniendo con firmeza la rebeldía per espaciu de cuatro años. Enmudecieron les campanes de les ilesies del Conceyu. Mientres cuatro años diben permanecer zarraes les sos puertes y los clérigos que les sirvíen diben dexar de celebrar nelles los oficios dominicales y d’exercer la cura d’almes sobro los sos parroquianos privaos de la consoladora bendición postrera de la Ilesia y del derechu a recibir sepultura eclesiástica.
El día 17 de febreru de 1412, finaba n’Uviéu D. Guillén. Poco tiempu dempués, nel mes de xunu del mesmu añu, yera promovido a la siella uvieina’l lleonés Diego Ramírez de Guzmán. El 26 de xunu, axuntaos el Dean y el cabildru de la Ilesia uvieina, confieren plenos poderes a Alvar Fernández arcedianu de Tinéu, Alvar Pérez, chantre, y Alvar Fernández, canónigu y bachiller de decretos, por que en el so nome y «con consello y alcuerdu» del vicariu xeneral del nuevu preláu na alministración espiritual y envernada de la Ilesia y obispáu d’Uviéu afixeren les midíes empuestes a poner fin a les tensiones esistentes ente l’obispu, Dean y cabildru, d’otra parte, y «toos los omes fillosdalgo y foreros moradores del concello de Llanera» de la otra.
Dos díes depués de l’asamblea capitular, el miércoles 27 de xunetu, en presencia de dellos notarios y representantes de la nobleza comarcana, previa convocatoria formal pol so alcalde, axuntar en conceyu en Posada –centru xeográficu del territoriu los «omes bonos fillosdalgo y foreros de Llanera» pa retornar a la obediencia de D. Diego y de la so Ilesia. El Conceyu designa al so personero Juan Fernández por que en nome de toos manifieste solemnemente énte los delegaos de l’autoridá asistentes al actu esi firme resolvimientu y la promesa de nun volver remontar se en delantre contra los sos señores «nes diches coses».
Cumplida pol personero conceyil esta xestión, l’asamblea vecinal pide al delegáu episcopal ellí presente que los absuelva de les sentencies d’escomunión en que taben incursos, llevante entredichu que pesaba sobremanera’l territoriu y unviára-yos cualesquier penes y llevantos, sacrilexos y indicias y pola dicha razón cayeren».
En respuesta a estos pidimientos, el provisor y vicariu xeneral de D. Diego y el procuradores del Dean y cabildru amuesen escontra los rebeldes una arrogante actitú conciliadora que se manifiesta al traviés d’una triple declaración de voluntá… llevánten-yos les penes en que cayera, mandóse-yos que «en signal de penitencia» escoyeren d’ente ellos trenta homes bonos, venti fidalgos y diez pecheros, por que fueren un día de fiesta a la Ilesia de San Salvador d’Uviéu, participando «na procesión d’ella dezcalcos en sacos o en xubones ensin nengún otra cobertoria con dos tales cuerdes cennidas y con dos tales candeles nes manos», comprometiéndose solemnemente el provisor del obispu a absolberlos de les penes d’escomunión y alzar l’entredichu puestu nel conceyu una vegada cumplida esa pública humildación penitencial.
La fiesta celebra’l primer fin de selmana de’l mes de xunetu, y convirtióse na fiesta de Llanera y los llanerenses yá que sirve d’unión y confraternización ente tolos vecinos como nel so día facer los sos antepasaos.
Los «Exconxuraos» celebrar na cortil ferial de Llanera, onde mientres tola fin de selmana tienen lugar actividad y espectáculos que pretenden dar una ambientación que ponga en situación al visitante y treslladar a la dómina medieval. Diverses cintes, banderinos, escudos, guerreros, bufones, caballeros, músicos, etc., dan color a esta fiesta medieval que yá ye un referente non solo a nivel rexonal, sinón tamién nacional.


