El lema de 2025 ye «Fomentar la neurodiversidad y los Oxetivos de Desenvolvimientu Sostenible (ODS) de les Naciones Xuníes».
L’Autismu o Trestornu del Espectru Autista (TEA) ye un trestornu d’orixe neurobiolóxicu qu’afecta al funcionamientu del celebru y el sistema nerviosu y preséntase nes primeres etapes de la infancia. Esta condición caracteriáse por afectar la interacción col mundu esterior, el contactu coles persones de la redolada, según problemes de comunicación verbal.
Decretáu pola Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes nel so resolvimientu A/RES/62/139, de 21 de xineru de 2008, coles mires de contribuyir a la meyora de la calidá de vida de les persones con autismu. Amás, quier promovese la so inclusión como ciudadanos de plenu derechu en tolos ámbitos de la sociedá.
Les polítiques y práctiques inclusives pueden impulsar un cambéu positivu pa les persones autistes de too el mundu, amás de contribuyir a la consecución de los Oxetivos de Desenvolvimientu Sostenible.
- dificultá para comunicase ya interactuar con otres persones
- intereses llindaos y comportamientos repetitivos
- síntomes qu’afecten la so capacidá para desempeñase na escuela, el trabayu y otres árees de la vida.
Va celebrase un actu, que cunta cola participación d’espertos mundiales, responsables políticos y representantes de la comunidá autista. Inclúi conferencies, meses redondes y sesiones interactives nes que s’enceten temes como la sanidá inclusiva, la educación, l’empléu y el desenvolvimientu urbanu pa diseñar ciudaes y comunidaes favorables al autismu.
L’eventu ta entamáu pol Institutu de Neurodiversidad, col sofitu del Departamentu de Comunicación Global de la ONU. L’Institutu ye una organización mundial de miembros fundada y empobinada por minoríes neurodiverxentes, con see en Suiza y presencia en 40 países de too el mundu. Como la mayor y más representativa iniciativa mundial de neurodiversidá, l’Institutu trabaya p’empoderar a les neurominoríes, abogar pola igualdá d’oportunidaes y promover l’aceptación y l’educación.
Exemplos de personaxes con autismu: Albert Einstein, Isaac Newton, Mozart…
El trestornu del espectru autista ye una afección rellacionada col desenvolvimientu del celebru qu’afecta la manera na qu’una persona percibe y socializa con otres persones, lo que causa problemes na interacción social y la comunicación. El trestornu tamién entiende patrones de conducta acutaos y repetitivos. El términu «espectru» nel trestornu del espectru autista alude a un ampliu abanicu de síntomes y gravedá.
El trestornu del espectru autista empieza nos primeros años de la infancia y, a la llarga, provoca problemes para desendolcase na sociedá, por casu, en situaciones sociales, na escuela y el trabayu. Los neños suelen presentar síntomes d’autismu nel primer añu. Un númberu amenorgáu de neños paecen desenvolvese de forma normal nel primer añu y depués pasen por un períodu de regresión ente los 18 y los 24 meses d’edá, cuando apaecen los síntomes d’autismu.
Magar nun esiste xuna cura pa los trestornos del espectru autista, un tratamientu intensivu y ceo puede faer una gran diferencia na vida de munchos neños.
Los comportamientos de comunicación ya interacción social pueden incluyir:
- Faer pocu contactu visual o faelo de manera inconsistente.
- Paecer como si nun mirara o escuchara a les persones que tán falando.
- Compartir con poca frecuencia dalgún interés, emoción o oxetos o actividaes qu’esfruten (lo qu’inclúi escasamente señalar o amosar coses a los demás).
- Nun responder o retrasase en responder cuando se-yos llama pol so nome o por aciu otros intentos verbales para captar la so atención.
- Tener dificultá para siguir les conversaciones.
- De cutiu, falar llargu ratu sobro una tema que prefieren, ensin dexar qu’otros tengan la oportunidá de responder o ensin dase cuenta cuando los demás reaccionen con indiferencia.
- Tener espresiones faciales, movimientos y xestos que nun coinciden colo que tán diciendo.
- Tener un tonu inusual de voz que puede sonar como si tuvieren cantando, o un tonu monótono y similar al d’un robot.
- Tener problemes pa entender el puntu de vista d’otra persona, o nun poder predicir o entender les acciones d’otros.
- Tener problemes p’afaer el so comportamientu a distintes situaciones sociales.
- Tener dificultá pa compartir nun xuegu imaxinativu o pa faer amigos.
Los comportamientos acutaos o repetitivos pueden incluyir:
- Repitir ciertes conductes o tener comportamientos inusuales, como repitir palabres o frases (un comportamientu llamáu ecolalia).
- Amosar un interés intenso y duradero en temes específiques, como númberos, detalles o datos.
- Amosar demasiao interés en coses específiques, como oxetos en movimientu o partes de dellos oxetos.
- Fadiase por cambeos pequenos nuna rutina y tener dificultá coles transiciones.
- Ser más sensibles o menos sensibles qu’otres persones a la información sensorial, como la lluz, el soníu, la ropa o la temperatura.


