Publicado en Día de..., Enfermedaes

Día Mundial de Concienciación sobro l’autismu

El lema de 2025 ye «Fomentar la neurodiversidad y los Oxetivos de Desenvolvimientu Sostenible (ODS) de les Naciones Xuníes».

L’Autismu o Trestornu del Espectru Autista (TEA) ye un trestornu d’orixe neurobiolóxicu qu’afecta al funcionamientu del celebru y el sistema nerviosu y preséntase nes primeres etapes de la infancia. Esta condición caracteriáse por afectar la interacción col mundu esterior, el contactu coles persones de la redolada, según problemes de comunicación verbal.

  • Fonte: UN /
  • Trestornu del Espectru Autista (TEA): pdf /

Decretáu pola Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes nel so resolvimientu A/RES/62/139, de 21 de xineru de 2008, coles mires de contribuyir a la meyora de la calidá de vida de les persones con autismu. Amás, quier promovese la so inclusión como ciudadanos de plenu derechu en tolos ámbitos de la sociedá.

Les polítiques y práctiques inclusives pueden impulsar un cambéu positivu pa les persones autistes de too el mundu, amás de contribuyir a la consecución de los Oxetivos de Desenvolvimientu Sostenible.

  • dificultá para comunicase ya interactuar con otres persones
  • intereses llindaos y comportamientos repetitivos
  • síntomes qu’afecten la so capacidá para desempeñase na escuela, el trabayu y otres árees de la vida.

Va celebrase un actu, que cunta cola participación d’espertos mundiales, responsables políticos y representantes de la comunidá autista. Inclúi conferencies, meses redondes y sesiones interactives nes que s’enceten temes como la sanidá inclusiva, la educación, l’empléu y el desenvolvimientu urbanu pa diseñar ciudaes y comunidaes favorables al autismu.

L’eventu ta entamáu pol Institutu de Neurodiversidad, col sofitu del Departamentu de Comunicación Global de la ONU. L’Institutu ye una organización mundial de miembros fundada y empobinada por minoríes neurodiverxentes, con see en Suiza y presencia en 40 países de too el mundu. Como la mayor y más representativa iniciativa mundial de neurodiversidá, l’Institutu trabaya p’empoderar a les neurominoríes, abogar pola igualdá d’oportunidaes y promover l’aceptación y l’educación.

Exemplos de personaxes con autismu: Albert Einstein, Isaac Newton, Mozart…

El trestornu del espectru autista ye una afección rellacionada col desenvolvimientu del celebru qu’afecta la manera na qu’una persona percibe y socializa con otres persones, lo que causa problemes na interacción social y la comunicación. El trestornu tamién entiende patrones de conducta acutaos y repetitivos. El términu «espectru» nel trestornu del espectru autista alude a un ampliu abanicu de síntomes y gravedá.

El trestornu del espectru autista empieza nos primeros años de la infancia y, a la llarga, provoca problemes para desendolcase na sociedá, por casu, en situaciones sociales, na escuela y el trabayu. Los neños suelen presentar síntomes d’autismu nel primer añu. Un númberu amenorgáu de neños paecen desenvolvese de forma normal nel primer añu y depués pasen por un períodu de regresión ente los 18 y los 24 meses d’edá, cuando apaecen los síntomes d’autismu.

Magar nun esiste xuna cura pa los trestornos del espectru autista, un tratamientu intensivu y ceo puede faer una gran diferencia na vida de munchos neños.

Los comportamientos de comunicación ya interacción social pueden incluyir:

  • Faer pocu contactu visual o faelo de manera inconsistente.
  • Paecer como si nun mirara o escuchara a les persones que tán falando.
  • Compartir con poca frecuencia dalgún interés, emoción o oxetos o actividaes qu’esfruten (lo qu’inclúi escasamente señalar o amosar coses a los demás).
  • Nun responder o retrasase en responder cuando se-yos llama pol so nome o por aciu otros intentos verbales para captar la so atención.
  • Tener dificultá para siguir les conversaciones.
  • De cutiu, falar llargu ratu sobro una tema que prefieren, ensin dexar qu’otros tengan la oportunidá de responder o ensin dase cuenta cuando los demás reaccionen con indiferencia.
  • Tener espresiones faciales, movimientos y xestos que nun coinciden colo que tán diciendo.
  • Tener un tonu inusual de voz que puede sonar como si tuvieren cantando, o un tonu monótono y similar al d’un robot.
  • Tener problemes pa entender el puntu de vista d’otra persona, o nun poder predicir o entender les acciones d’otros.
  • Tener problemes p’afaer el so comportamientu a distintes situaciones sociales.
  • Tener dificultá pa compartir nun xuegu imaxinativu o pa faer amigos.

Los comportamientos acutaos o repetitivos pueden incluyir:

  • Repitir ciertes conductes o tener comportamientos inusuales, como repitir palabres o frases (un comportamientu llamáu ecolalia).
  • Amosar un interés intenso y duradero en temes específiques, como númberos, detalles o datos.
  • Amosar demasiao interés en coses específiques, como oxetos en movimientu o partes de dellos oxetos.
  • Fadiase por cambeos pequenos nuna rutina y tener dificultá coles transiciones.
  • Ser más sensibles o menos sensibles qu’otres persones a la información sensorial, como la lluz, el soníu, la ropa o la temperatura.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *