Publicado en Sin categoría

Un centenar d’especies en peligru n’Asturies

Fonte: El Comercio/

Un centenar d’especies en peligru n’Asturies. L’ésitu de los planes de protección del osu y el llobu entren en conflictu colos intereses ganaderos y oldeen colos d’otres especies.

L’alderique sobro’l caltenimientu de les especies animales y vexetales ye poliédricu, non solo pola sobreabundancia de puntos de vista, sinón tamién porque les realidaes son bien complexes nel ámbitu natural y varien enforma de valle a valle, de zona a zona. Simplificando enforma’l discutiniu, nuna selmana na qu’Asturies dixo adiós a la osa Paca y, con ella, a una concepción del llabor de concienciación ciudadana sobro los valores naturales, puede dicise qu’el 45% de los vertebraos que se consideren autóctonos n’Asturies pertenecen a especies consideraes en riesgu nel Llibru Coloráu de la Fauna, editáu pol Principáu en 2007 y que según unu de los sos autores, el biólogu Carlos Nores, «presenta un escenariu bien similar al actual», magar «agora tase reevaluando, a nivel nacional» en collaboración cola Sociedá Española pal Caltenimientu y l’Estudiu de los Mamíferos y nos próximos meses va disponese de los datos actualizaos.

Los últimos datos disponibles indiquen qu’Asturies tien representaes 545 especies de vertebraos del total de 1.047 esistentes n’España. D’aquélles, 104 tán en dalgún grau d’amenaza (de ‘vulnerable’ a ‘extinta’, nun casu). Y otres 227 entren nes categoríes de ‘casi amenaciada’ (88) y ‘esmolición menor’ (139). Eso sí, naide puede negar qu’osos y llobos son güei muncho más abondosos nos montes qu’a finales del sieglu XX. Y que los ganaderos son menos.

Los exemplares multiplíquense y pasó «de ser escorríu a ser l’arguyu d’Asturies». L’osu pardu cantábricu Si de daqué sirvió la cautividá de Paca y Tola (y, inda, de Molina) na corralada de Proaza foi, como comenta’l responsable de caltenimientu de WWF España, el biólogu y zoólogu Luis Suárez, por que gracies a la divulgación científica y el llabor de concienciación que dambes facilitaron mientres más de trés décades «hubiera un importante cambéu d’actitú escontra l’osu. De ser escorríu por furtivos y dellos ganaderos, a ser l’arguyu d’Asturies, una seña d’identidá». Y un potente reclamu turísticu pal monte asturianu.

Osu pardu Osu pardu Población averada: 370 L’últimu censu fiable (2020-21) cifraba en 400 los osos pardos en toa’l cordal, la práctica totalidá n’Asturies. Situación Menos riesgu: Pero riesgu entá. Les poblaciones nun se comuniquen y la riqueza xenética resiéntese.

Ello ye que dos de los mayores espertos nel osu pardu n’Asturies son estranxeros que vinieron a la rexón atraíos por él. Unu ye’l biólogu *Vincenzo Penteriani, que trabaya nel CSIC nel proyectu colectivu Cantabrian Brown Bear, nel que collabora la Universidá de Llión.

Otru, el francés Romain Guerin, fotógrafu que vive en Somiedu dende fai más de siete años nuna comunión permanente coles poblaciones d’osu y llobu -fixo siguimientos de más de trés selmanes completos a exemplares concretos pa entender al pormenor el so comportamientu, y ye guía profesional con reconocencia internacional-. Penteriani pon per delantre un avisu contra’l trunfalismu nos planes de caltenimientu del osu pardu.

Magar que haya yá unos 400 exemplares nel cordal (unos 370 n’Asturies, la mayoría na población suroccidental), alerta de que «sigue bien per debaxo del númberu mínimu d’individuos que podría llevar a considerar l’osu cantábricu fora de peligru y por que se pueda realmente falar d’una población vidable», magar s’empezar a reparar pequenes espansiones fora de la zona orixinal de distribución nel cordal. Por casu, detectóse una espansión escontra’l norte de Portugal, en Sanabria (Zamora) y cerca de Burgos».

N’Asturies, el llobu tien como principal presa’l xabalín, anque si la menada ta débil busca animales menos belicosos.
¿Cuálos fueron les claves de la recuperación del osu? Penteriani lo tien claro: débese al trabayu de los axentes de mediu ambiente y guardes de Patrulles Osu. El llabor continuu de control del furtivismu y d’indemnización de daños, amás del contactu directu que tienen con llabradores y ganaderos, foi la verdadera razón del ésitu d’esta población».

Per otru llau, tanto Penteriani como Guerin coinciden en que la pilastra principal por que el osu asiéntese y espollete son los recursos alimenticios a los que tien accesu. Trátase d’un omnívoru qu’aprovecha casi cada oportunidá de quitar la sede la fame. Y en los montes asturianos -nos de Somiedusobremanera- tien la ventaya de que «hai munchos tipos de monte. Nuna pindiu tienes un fayedal y na d’enfrente, una carbayera. Na zona baxa de Somiedu tienes ablanares, y na alta, escuernacabras», ejemplifica Guerin, qu’añede que «asina tien comida disponible casi tol añu».

Nesta llínea, Penteriani repostia que «l’osu pardu del cordal cantábricu nun precisa d’estrambóticos proyectos de medría de los recursos tróficos -alimenticios-, xeneralmente bien abondosos nel cordal», y encamienta centrar los esfuerzos en «amenorgar l’usu illegal de garduñes y venenu, controlar les batíes de caza y endurecer les penes polos qu’infringen la llei de protección absoluta d’esta especie».

Hai coses que faer si quier estendese l’hábitat del osu pardu na midida de lo lóxico y lo posible. Anota Guerin que al sur del cordal, na contorna de L.laciana, «lo qu’hai son carbayeres inmenses, que son bonos p’alimenta-yos na seronda ya iviernu, pero non el restu del añu». Y esplica casos como’l de «un osu radiomarcado en Villar de Vildas que l’añu pasáu llegó a dir hasta Riañu (Llión) y depués hasta Galicia, p’acabar volviendo a Somiedu». Otra actuación sería non tanto enllenar los montes de la redolada de l’autovía que parte en dos Asturies -a los efectos del osu- d’árboles de frutu, sinón «evitar de dalguna forma que pal osu sía una barrera, por que les poblaciones entemézanse más».

¿Y por qué querdríamos eso? Hai delles razones.

  • Una, «que’l llargu aislamientu puede dar pie a que-yos asocediera lo mesmo qu’a los osos de los Apeninos, con un amenorgáu númberu d’exemplares reproduciéndose ente sí, lo que podría dar llugar a cambeos xenéticos» non precisamente adaptativos, anota Penteriani.
  • Otra, que nun s’avecen a averase a les poblaciones en busca de comida fácil (nos contenedores de basura o nos güertos). Afirma l’investigador italianu que «ye bastante sospechosu que nos pueblos nun esistan dende va años contenedores de basura que torguen a los osos abrinse pa buscar comida. Nun hai nada qu’inventar, esisten en Norteamérica dende va décades». Y encamienta «nun dexar frutales llenos de frutos ensin recoyer dientro de los pueblos nin na so inmediata contorna», porque l’osu va entrar.

Un depredador social que xenera más riesgos cuando los exemplares quédense solos. El llobu ibéricu Luis Suárez marca una de les diferencies ente l’osu y el llobu y la so considerancia social xeneral. «El tratu escontra’l llobu nun evolucionó tantu, nin no que se piensa polo xeneral d’él, nin tampoco na adopción de midíes de protección y prevención». Fai referencia, por casu, a «los cortinos que nel occidente úsense dende tiempos inmemoriales pa protexer los truébanos».

Llobu Población averada: 160-500 Los ecoloxistes dan la cifra más baxa. Los cálculos más altos de los ganaderos falen de más de mediu millar. Situación N’espansión: La inclusión nel Lespre ayudó a la so llegada a zones antes non ocupaes. Hai unes 45 menaes controlaes.

Agora yá nun son pocos los ganaderos que, inclusive pal manexu n’estensivu del ganáu, adopten midíes preventives. Unu d’ellos, de la redolada de Navelgas esplica que «instalé trenta kilómetros de valles p’arrodiar toles finques, pero’l llobu, si quier entrar, entra. Escava galeríes de más de metro y mediu y pasa per debaxo». Los baremos de la conseyería de Mediu Rural pal pagu de daños inclúin medríes nes cuantíes pa quien tomen midíes preventives, pero falamos d’un depredador puru, non d’un omnívoru como l’osu.

El xueves, na xunta del Conseyu Consultivu del Plan del Llobu, hubo postures contrapuestes. Per parte de los ecoloxistes afirmóse que la población va rondar los 160 exemplares, con una media «de poco más de trés exemplares por menada». Mediu Rural, pela so parte, espunxo que la media ronda los nueve exemplares, lo qu’asitiaría la población nun mínimu de 345 llobos. Y los ganaderos, según el llugar d’Asturies nel que se fale con ellos, aseguren que «son, seguro, más de 500. El monte namá amuesa la metá de lo que tien».

Nuna opinión que sofita en datos, Carlos Nores apunta que «el llobu ye un depredador del cumal de la cadena trófica, y necesariamente tien qu’haber menos que llobos. Ello ye que n’Asturies nun caben más llobos, porque se fadríen la competencia unos a otros». Los depredadores siempres tienen que ser menos que los animales de los que s’alimenten.

Guerin, dende Somiedu, onde sigue davezu «a los trés o cuatro esquitaes que percuerren estos valles a diariu», indica que «diría que cada menada anda ente 4 y 7 exemplares, anque suelen movese en pareyes».

Y da una clave interesante sobre la xestión del llobu y l’eliminación d’exemplares: «el xabalín ye la pieza principal pa los llobos equí, en parte pol so sobreabundancia». Si van esaniciase llobos, hai que faelo con muncho curiáu y escoyendo perbién los exemplares, porque «si debilitasen a les menaes, lo más normal ye que se vaigan lo más fácil, el ganáu». Un exemplu d’esto: «Nel valle de Saliencia hubo sarna qu’afectó a llobos. Quedaben ensin pelo pel hibiernu y teníen que comer el doble pa compensar el calor corporal que perdíen y, como taben débiles pola sarna, lo que faíen yera dise a los pueblos a comer lo que pillaben. Y cebáronse colos perros».

Frangüesos.  Población averada: 10 Hai cinco pareyes reproductores nos Picos d’Europa. Va dos selmanes nacieron dos pitucos en Cantabria y unu n’Asturies.. A tener en cuenta A la llende: Los intentos de reintroducción empiecen a tener ésitu, pero la población sigue siendo bien escasa. La falta de zones nes que los ganaderos #desfacer del ganáu muerto enzanca la so alimentación en llibertá.

Urogallo. Población averada: 60 nel suroccidente Son alredor d’un quintu del total n’España.

Situación Grave: Los centros de recuperación del urogallo en Llaínes y en Llión faen ímprobos esfuerzos pa llograr pitucos d’urogallo. En llibertá atopense con cada vez menos zones apropiaes pa la so cría (escamplaes nos montes), depredadores como la xineta ya invasión del so hábitat pol home, nuna especie bien sensible a la presencia humana. El norte d’España ye’l so llende sur, pos ye una especie boreal.

Sía que non, el Plan de Xestión del Principáu, que dende la salida del llobu del Lespre va podese volver aplicar, indica que les retiraes d’exemplares van centrase en machos, preferentemente solitarios o vieyos, con espresa prohición de matar femessobremanera si tán embarazaes. Trátase de protexer la especie al empar que s’embriven los daños. ¿Por qué asina? «Porque si un llobu nun ta na menada, yá nun puede cazar xabalinos, nin otres pieces selvaxes como venaos o inclusive robecos». Son cazadores sociales, con estratexes, ente que los llobos solitarios tienen qu’optar por preses fáciles, como’l ganáusobremanera oveyes o cabres, col agregu de qu’esti tipu de llobos aisllaos, cuando tienen accesu a un fatáu «suelen entrar no que se conoz como ‘fur killing’; el so instintu primariu llévalos a aprovechar pa matar tou lo que puedan matar, anque depués nun puedan comese a les sos víctimes», de lo qu’esta mesma selmana foi víctima una ganadería de Loroñe (Colunga) esta mesma selmana. Casi la metá de les sos 26 oveyes muertes, a menos d’un kilómetru de la sablera.

El riesgu cierto de que los ríos asturianos dexen de ver salmones remontando Empieza güei la temporada de pesca del salmón col alderique cada vez más presente ente los pescadores sobro si les captures tienen de ser con o ensin muerte o, inclusive, si fai falta una moratoria, una veda total por que la especie recupérese. Luis Suárez, de WWF, pon-y númberos: «en menos d’un sieglu pasóse de pescar 5.000 salmones al añu a que la postrera temporada apenes se precintaren 300. Con cualesquier otra especie impondríase yá una prohibición de captures». Los ríos «tán sufriendo una perda de biodiversidá, como puede vese n’especies como l’anguila (que la so cría ye l’angula) o la falcatrúa ibérica».

L’alderique sobro’l salmón llevanta pasiones, pol componente tradicional de la pesca deportiva. El salmón mueve muncho dineru, trai turismu -namá l’osu anda a la tema como curiosu-, pero nun son pocos los que sollerten del riesgu de cargase al salmón de les güeves d’oru. Ye más, al igual que-y asocede al urogallo, apunta Carlos Nores, el salmón atópase’l llende sur de la so área xeográfica de distribución, «y nun ye que más al norte tea muncho meyor». Una pequena medría nes temperatures medies de los ríos podría dar al traste con él.

P’atenuar el fenómenu, el Plan del Narcea-Nalón impunxo un sistema de xestión que marcaba un mínimu de peces que teníen que quedar nel ríu al términu de la temporada de pesca, pero la oposición a dichu plan llevó a la so suspensión, mientres n’otros ríos cantábricos, como’l Bidasoa, lleven yá dos años de veda total. N’Asturies, l’Eo y l’Esva prácticamente nun ven yá salmones remontando, apeligra’l Cares y daqué meyor, pero non en condiciones óptimes, tán el Sella, el Narcea y el Nalón. Imponse un analís desapasionáu pa garantizar el so futuru.

Otra seña d’identidá d’Asturies ye l’urogallo o gallu montés. Luis Suárez cifra en «unos 300 en toa’l cordal» los exemplares que queden n’España, de los que «el 20% tán nel suroccidente asturianu». Esti gran ave ye bien sensible a la presencia humana y sufre «pola perda d’escamplaes nos montes, que son el so hábitat preferíu». La competencia del sobreabundante xabalín non ayuda, como nun lo fai tampoco la presencia de depredadores como la foína, la xineta o’l visón americanu, especie invasora por fugues y sueltes en granxes de Galicia y el norte de Castiella y Llión. Y esto introduz más elementos nun alderique yá bien poliédricu.

 

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *