Nin mates nin música: l’asignatura que fai a los neños más intelixentes y toos pasamos por altu n’España. Los datos acumulaos dende entamos de sieglu apunten n’una dirección clara: esta actividá nun tien de ser subestimá. L’actividá física estructurada meyora funciones cognitives clave como la creatividá, la memoria operativa, el comportamientu en clase y la capacidá pa resolver problemes.
- Fonte: Metabolic /
Mientres años, l’alderique sobro cómo desenvolver la intelixencia infantil centrose en materies tradicionales como les matemátiques o la música. Sicasí, investigaciones recién revelen qu’esiste xuna asignatura con gran impactu cognitivu, que fai a los neños más intelixentes. Lamentablemente, ye de cutiu subestimá nes redolaes escolares españoles.
Esti afayu, sofitáu por estudios que tomen múltiples países y miles de neños, podría redefinir cómo entendemos l’aprendizaxe y la función de ciertes actividaes escolares.
¿Cuál ye l’asignatura que fai a los neños más intelixentes y que ye pasada por altu? El desenvolvimientu cognitivu na infancia nun depende puramente d’exercicios mentales o conteníos académicos. Investigadores del Centre for Brain and Cognitive Development en Birkbeck demostraron que l’actividá física estructurada meyora funciones cognitives clave como la creatividá, la memoria operativa, el comportamientu en clase y la capacidá pa resolver problemes.
Esti afayu básase nuna revisión sistemática de 92 estudios d’intervención realizaos ente 2000 y 2022, qu’arrexunten datos d’aprosimao 25.000 neños d’ente cinco y dolce años en 21 países. L’analís, publicáu na prestixosa revista Nature, inclúi dende sesiones de danza hasta deportes colectivos y poses actives mientres les clases.
Les resultancies coinciden nun puntu esencial: el movimientu, cuando s’incorpora de forma sistemática a la redolada educativa, favorez el rendimientu mental y escolar, anque non siempres de forma directa nes calificaciones. Les meyores reparense n’aspeutos fundamentales del procesu d’aprendizaxe.
¿Cómo se complementen l’actividá física y les funciones cognitives?
Unu de los afayos más destacaos ye que los neños que realicen actividá física con regularidá tienden a amosar mayor capacidá pa caltener l’atención en clase. La repetición de patrones motores, el siguimientu de riegles mientres el xuegu, y l’interacción social nel deporte, contribúin a fortalecer procesos como la memoria de trabayu y la xestión emocional.
Según Fotini Vasilopoulos, investigadora principal del estudiu, el cuerpu y el celebru desenvuélvense de forma conxunta: «El movimientu ye una parte intrínseca del desenvolvimientu cerebral nos neños, yá que-yos dexa esquizar ya interactuar cola so redolada».
L’actividá física, amás de los sos efectos conocíos sobro la salú, contribúi de manera directa al desenvolvimientu de la intelixencia, entendida como la capacidá de razonar, decidir y afaese a situaciones nueves. Esta definición, llargamente aceptada nos campos de la neurociencia y l’educación, vese fortalecida pol exerciciu regular mientres la infancia.
L’importante papel de la Educación Física nes escueles. Nel contestu español, l’asignatura d’Educación Física sigue siendo subestimá nos programes escolares, de cutiu llindada a una o dos sesiones selmanales. Sicasí, estudios de revisión sistemática señalen que l’aumentu de l’actividá física diaria (yá sía en forma de poses actives, desplazamientu andando al colexu o clases combinaes con movimientu) tien un efectu positivu sobro’l rendimientu intelectual.
Ente les estratexes educatives más eficaces atópense:
- Clases físicamente actives: integrar el movimientu dientro d’asignatures como matemátiques o llingua.
- Recreos activos: fomentar el xuegu llibre en movimientu mientres los descansos.
- Entamu escolar activu: proponer rutines de movilidá antes d’empezar les clases.
- Desplazamientu activu: promover que los neños vaigan caminando o en bicicleta al colexu.
- Condición física xeneral: incorporar rutines d’exerciciu cardiovascular moderáu de forma regular.
Estes propuestes non yá tienen un valor pedagóxicu, sinón que tamién respuenden a una necesidá biolóxica. L’exerciciu cardiovascular, como correr o saltar, demostró ser particularmente eficaz p’aguiyar el funcionamientu cerebral n’edaes tempranes.
El desafíu d’una sociedá cada vez más sedentaria . A pesar de la evidencia científica, los niveles d’actividá física infantil menguaron de forma constante nes últimes décades. Les rutines urbanes, l’escesu de dispositivos dixitales y la presión académica contribúin a una redolada nel que’l movimientu dexa de ser prioritariu.
El retu actual nun ye namá promover el deporte, sinón reinsertar l’actividá física como parte esencial del aprendizaxe. La intelixencia nun se constrúi namá al traviés de conteníos curriculares, sinón tamién por aciu esperiencies físiques qu’esixen coordinación, decisión y cooperación.
Citando a la investigadora Vasilopoulos: «Cuando los neños muévense lo suficiente, tán meyor preparaos pa caltenese concentraos y aprender».
