Orques en Llanes: la banda de ‘*Gladis’ pon n’alerta a la mariña asturiana. Un veleru tuvo que ser arremolcáu en sufriendo daños nel timón por golpes de les orques | Los espertos creen que son les mesmes que provocaron incidentes en Cantabria y País Vascu. El Comercio
Son un grupu d’ente trés y cuatro orques, dependiendo de si nesi momentu’l machu acompaña a les femes. La más conocida ye ‘Gladis’, famosa en tola mariña cantábrica pol so enclín a interactuar coles embarcaciones. Una costume que na mayoría de les ocasiones nun provoca nengún problema, pero que nos últimos díes produció yá dellos incidentes nes mariñes del País Vascu y, enantes, en Galicia. Agora, per primer vegada, tamién asocedió n’Asturies.
El xueves, un veleru que saleaba al altor de Llanes sufrió daños nel timón por causa de los golpes d’un grupu d’orques. La embarcación tuvo que ser arremolcada polos servicios de Salvamentu Marítimu hasta’l puertu de Llanes.
Según pudo confirmar EL COMERCIU, foi a les 12 hores cuando’l Centru de Salvamentu Marítimu de Xixón recibió una llamada dende un veleru que saleaba pola mariña llanisca y que solicitaba’l serviciu de remolque. Informaba de que sufriera daños nel timón por causa de los golpes d’un grupu d’orques. Salvamentu movilizó a la ‘*Salvamar Castor’, que 50 minutos dempués informaba de que rematara’l remolque hasta’l puertu de Llanes ensin más incidentes. Nun consta nel informe la bandera del veleru nin el númberu de tripulantes, pero sí se confirmó que nun hubo daños personales.
Alcuentru n’A Veiga va dos selmanes
Luis Laria, presidente del Cepesma, tien conocencia tamién de lo asocedío y esplica que posiblemente se trata del mesmu grupu d’orques que nos últimos díes provocara incidentes en Galicia y el País Vascu. Y el mesmu que fai unos 15 díes interactuó tamién con otra embarcación na vertical d’A Veiga, anque naquella ocasión nun hubo que llamentar daños. Porque les interacciones de les orques non siempres suponen contactu físicu.
Ello ye que los pescadores asturianos saben perfectamente que nos últimos tiempos amontóse la presencia de les orques nes mariñes de la comunidá. Esplícalo el presidente de la Federación de Confreríes de Pescadores d’Asturies, Adolfo García Méndez. «Dende va dos años amontóse la so presencia», confirma. Son munchos los avistamientos.
Los pescadores achaquen esta medría al aumentu, de la mesma, de la presencia d’atún coloráu nel norte, principal alimentación de les orques. Pero, hasta agora, esplica García, nun hubiera nenguna interacción. Siquier non colos barcos de pesca. Porque ye ciertu que la mayoría de los incidentes que se fueron rexistrando asocedieron con veleros, anque non solo.
Otru exemplu de que les orques lleven tiempu pela zona ye que yá nel mes de marzu’l Puertu Deportivu de Xixón achacaba’l descensu d’embarcaciones de camín precisamente al mieu a los ataques de les orques. Flor Guardáu esplicaba entós que la so presencia complica les travesíes para los navegantes que vienen de Francia y diríxense escontra’l sur d’España.
Alarma nel País Vascu
Nel País Vascu saltaron toles alarmes, dempués de rexistrar dos incidentes n’unos pocos díes. El primeru afectó a un veleru de bandera francesa que tuvo que ser arremolcáu al puertu de Guetaria (Gipúzcoa) por Salvamentu Marítimu dempués de que les orques rompieren el timón y provocaren una vía d’agua na quilla. El segundu tuvo llugar ocho milles al norte de Cabu Villanu, en Vizcaya, anque n’ese caso los daños fueron leves y l’embarcación pudo llegar a puertu pelos sos propios medios.
La situación llevó al Ministeriu de Tresportes y Movilidá Sostenible, por aciu la Dirección Xeneral de la Marina Mercante, a emitir unu encamientu esta mesma selmana a los navegantes que vaigan pol País Vascu estos díes: que lo faigan lo más barganal posible de la mariña.
Fundimientu nel Estrechu Hasta agora, la mayoría de casos documentaos d’incidentes con orques produxérense nel Golfu de Cádiz y l’Estrechu de Xibraltar, anque la subpoblación d’orca que protagoniza estos casos distribuyise hasta’l Golfu de Vizcaya y ye habitual que mientres el branu muévense al norte, lo qu’esplicaría los sucesos d’estes últimes selmanes. Foi nel Estrechu de Xibraltar onde, el pasáu mes de mayu, producióse’l primer fundimientu d’un barcu por causa de los golpes d’orques. Amás de daños nel timón, como asocedió ayeri en Llanes, la embarcación tuvo una vía d’agua.
Como esplica Adolfo García, la so presencia nes agües del norte ye habitual dende va dos años. Y los incidentes que se fueron rexistrando asina lo acoten. En Galicia, por casu, los primeres avistamientos tuvieron llugar en 2023 y en 2024 yá hubo interacciones. En septiembre d’esi añu inclusive les vio pola Ría d’Arousa. En Cantabria, n’ochobre de 2024 unos pescadores de calamares tuvieron un bon plasmu en Suances, cuando recibieron dellos golpes de dos orques
