Publicado en Incendios

Les quemes aceleren la cuenta trás para la estinción del urogallo n’Asturies

La Voz/ Noticia

Les quemes aceleren la cuenta trás para la estinción del urogallo n’Asturies: «Ye un fracasu qu’esto asoceda nel sieglu XXI» Apenes 209 exemplares sobreviven en tol cordal ensin qu’esista un plan para la so recuperación: «Cuando terminen les quemes va haber que faer un censu de manera urxente para saber los que queden»

L’urogallo podría tener los díes contaos n’Asturies. La última folada de quemes na rexón punxo en peligru a una especie yá amenaciada y sobro la qu’agora s’aceleró’l so procesu de desapaición. Apenes 209 exemplares sobreviven en tol cordal, según los últimos datos publicaos esti branu pol Ministeriu pa la Transición Ecolóxica y el Retu Demográficu.

El recuentu, realizáu con técniques xenétiques a partir d’escrementos recoyíos nel campu, supon un 8% más qu’en 2019 y espertó ciertu optimismu nel Gobiernu central. Sicasí, organizaciones ecoloxistes como SEO BirdLife alverten de qu’esi repique estadísticu nun garantiza la supervivencia de la especie, güei en cantu de la desapaición, teniendo en cuenta que les quemes d’esti branu punxeron en riesgu los sos últimos abelugos.

Les resultancies de 2024 representen la segunda estima poblacional completa desque la especie foi declarada «en situación crítica» en 2018. El censu confirma qu’el 67% de los urogallos concentrense nes contornes lleoneses del Altu Sil, L.laciana y Omaña, con exemplares esvalixaos n’Ancares y El Bierzo.

El 33% restante habita n’Asturies, sobremanera nos conceyos de Degaña, Cangas y Ibias. Per primer vegada na serie histórica, l’estudiu reflexa una proporción más equilibrada ente machos y femes: un 56% frente al 44%, cuando en 2019 malapenes un terciu de los exemplares identificaos yeren femes. Esti datu ye especialmente relevante, yá que nuna especie poligínica como’l urogallo, la reproducción depende en gran midida del númberu de femes y del so ésitu reproductivu.

El ministeriu sorraya nesti sentíu que los datos apunten a una detención del cayente» y qu’esiste un 75% de probabilidá de que la población actual sía mayor que la de 2019. Tamién destaquen que l’amenorgamientu de la depredación y los trabayos de xestión forestal p’ameyorar los hábitats empiecen a dar resultancies, y que en 2026 podríen empezar les primeres lliberaciones dende los centros de cría en cautividá de Valsemana (Llión) y Sobrescobiu.

«Ye vergonzosu que nun esista un plan de recuperación»

Sicasí, para SEO BirdLife, la llectura ye muncho más crítica. «Eso nun quier dicir que morrieren exemplares nes quemes, porque dalgunos lleven dispositivos de siguimientu y sábese que siguen vivos», esplica Nicolás López, delegáu de la ONG n’Asturies y responsable del programa d’especies: «El problema ye que, nuna población en cantu de la estinción, si destruyimos los pocos hábitats que-yos queden, quedense ensin llugares de reproducción, d’alimentación y d’abellu».

El delegáu n’Asturies de la organización aportuna en que la principal amenaza nun ye solo’l fueu, sinón la falta de planificación per parte de les alministraciones. «Ye vergonzosu. Dempués de más de venti años, l’urogallo va escastase n’Asturies si siguimos asina, ensin qu’haya un plan de recuperación», llamenta.

La denuncia apunta directamente al Parque Natural de les Fontes del Narcea, l’únicu espaciu onde entá sobreviven exemplares n’Asturies. «Nun hai plan de xestión aprobáu. Ensin esi plan non pueden definise correchamente los usos del parque, nin tomar midíes contra les quemes, nin xestionar les poblaciones d’especies protexíes», sostien López. «El nuesu catálogu d’especies amenaciaes ta obsoleto dende fai más de 20 años».

Un censu urxente tres les quemes

El siguiente pasu, alvierte l’espertu, va ser midir hasta qué puntu los fueos d’esti branu afectaron a l’ave. «Tamos esperando a que s’estabilicen les quemes pa evaluar los daños. Va Haber que superponer un mapa de les zones quemaes cola área de distribución de la especie y faer de manera urxente un nuevu censu pa saber qué exemplares queden», esplica López, quien alvierte que la esperiencia d’otres comunidaes nun convida al optimismu: «En Galicia escastóse’l urogallo y nun s’escribió nin una lletra. En Cantabria tamién y nun se dixo nada. Ye una vergüenza».

El contraste ente los datos oficiales y la percepción de los científicos reflexa la encruciada na que s’atopa’l urogallo cantábricu. El ministeriu aprofia que los trabayos de caltenimientu «empiecen a dar resultancies» y confía en consolidar l’enclín nel próximu censu previstu pa 2027. Pero sobro’l terrén, SEO BirdLife alerta de que les meyores científiques y técnicos pueden quedar en nada si l’hábitat sigue degradándose o amburando. «Ye un fracasu político y social qu’en plenu sieglu XXI déxese que s’escaste una especie», sentencia Nicolás López.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu