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¿Por qué’l Desarme ye la Fiesta de la Paz?
Compartimos esti testu del escritor y periodista Adolfo Casaprima, que lo esplica maraviosamente;
Fiesta de la Paz. Asina llamen al Desarme los cofrades que, dende 2012, convirtiéronse nos guardianes d’una tradición que llueu va cumplir 190 años. Porque non solo caltienen y perpetúen la costume de la cita gastronómica cada 19 d’ochobre (garbanzos con bacaláu y espinaques, dureces al estilu d’Uviéu y arroz con lleche) y espublicen les bonances del menú y de la so hestoria.
Sinón porque, amás, cumplen y espliquen allá onde tean los valores que tesciende la fiesta: confraternidá, respetu, solidaridá, paz.
Si por daqué destaca esta fiesta gastronómica ye porque nació de la iniciativa popular y foi ella quien-y dio forma y vida. Nun foi impuesta por un gobiernu, una sociedá festiva o una asociación nacida para tal fin. Non.
El Desarme nació no que fai a una batalla bélica, sirvió mientres décades para conmemorar y rindir homenaxe a los héroes que dieron la so vida per Uviéu, supo afaese para celebrar la paz y curar les feríes d’una incruenta guerra civil, y terminó como reclamu para xunir a una población alredor d’una mesa, onde realcontrase colos amigos distantes o estrechar relación colos colegues cercanos.
El Desarme conviértese asina nun exemplar actu de democracia, confraternización y camaradería, onde xefes y emplegaos, políticos d’enclinos contrarios, siguidores de clubes de fútbol tradicionalmente engarraos, homes y muyeres, adultos y nuevos, peñistes gastronómicos, compañeros d’oficiu, grupos d’amigos, tertulianos… toos axuntense n’amistá para tastiar en compañía un esquisitu menú, como nel so día xuniéronse vencedores y vencíos al términu d’una innecesaria guerra civil para celebrar la proclamación de la paz.
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Esta Fiesta de Interés Turístico Nacional hunde sus raíces en 1841 y se celebraba cada 19 de octubre, salvo durante la Guerra Civil. Lo que nació como homenaje a los milicianos que defendieron Oviedo en 1836 se transformó con el tiempo en una celebración de la paz y la convivencia.
Ya a mediados del siglo XX, el menú traspasó el ámbito doméstico y se consolidó en restaurantes, atrayendo a visitantes de toda Asturias. En los años sesenta y setenta la tradición se expandió a concejos limítrofes, y en los ochenta y noventa se extendió tanto en duración —con celebraciones durante todo el fin de semana— como en participación, incorporando de forma destacada a las mujeres y uniendo en torno a la mesa a familias, amigos, peñas y empresas.
Desde finales del siglo XX, la fiesta creció también fuera de Asturias. Con la colaboración del Ayuntamiento de Oviedo y la hostelería local, se realizaron campañas que ayudaron a consolidar su proyección nacional e internacional.
El éxito se refleja en las cifras: de 10.000 raciones servidas en 2006 se pasó a 80.000 solo dos años después. Pese a los altibajos de la crisis, la tradición ha demostrado su fuerza, manteniéndose como un referente gastronómico y cultural que trasciende Oviedo y se abre al mundo.