Publicado en TIEMPU

Eclises de sol y lluna para esti branu

El próximu 5 de xunetu va haber un eclís de Lluna visible dende España y podrán reparase les Perseidas, l’agua de meteoros más importante del añu.

El branu de 2020 entama´l  sábadu 20 de xunu a les 23.44 hores y va tener una duración de 93 díes y 15 hores, rematando’l 22 de setiembre col empiezu de la seronda, según cálculos del Observatoriu Astronómicu Nacional (OAN) del Institutu Xeográficu Nacional (IGN).

L’entamu de les estaciones vien dáu, por conveniu, por aquellos intres en que la Tierra atópase n’unes determinaes posiciones na so órbita alredor del Sol. Nel casu del branu, esta posición da nel puntu de la eclíptica nel que’l Sol algama la so posición más boreal. El día en qu’esto asocede, el Sol algama la so máxima declinación Norte (+23º 27′) y mientres dellos díes el so altor máximu al mediudía nun camuda. A esta circunstancia se la llapada tamién solsticiu (‘Sol quietu’) de branu. Nesti intre, nel hemisferiu sur empecipia l’iviernu.

L’entamu del branu puede dase, a lo sumo, en trés feches distintes del calendariu (del 20 al 22 de xunu). A lo llargo del sieglu XXI, el branu empecipia nos díes 20 y 21 de xunu (fecha oficial española), siendo’l so entamu más tempraneru’l del añu 2096 y l’entamu más tardíu’l de 2003.

El día con más hores de lluz del añu

El día del solsticiu de branu, qu’anguaño ye’l 20 de xunu, correspuende al de más hores de lluz del añu. Como exemplu, en Madrid esta duración va ser de 15 hores y 3 minutos, a comparar coles 9 hores y 17 minutos que va durar el día más curtiu (que nel añu 2020 va ser el 21 d’avientu), una diferencia de barganal de 6 hores.

Esta diferencia depende enforma de la llatitú del llugar, siendo nula nel ecuador y siendo estrema (24 hores) ente los círculos polares y los polos. Precisamente ye percima del círculu polar boreal onde dellos díes al añu alredor del 21 de xunu da’l fenómenu del Sol de medianueche, en que’l Sol ye visible percima del horizonte mientres les 24 hores del día.

Podría pensase que’l día con más lluz del añu va ser tamién el día en que’l Sol sala más puestu y póngase más tarde; pero nun ye asina: esto ye por cuenta de que la órbita de la Tierra alredor del Sol nun ye circular sinón elíptica, y a que la exa de la Tierra ta inclináu nuna dirección que nada tien que ver cola exa de dicha elipse. Esto tamién fai qu’un reló solar y los nuesos relóes, basaos nun Sol ficticiu, tean desaxustados.

Afelio ente la Tierra y el Sol

Por estes feches dase tamién el máximu alloñamientu añal (afelio) ente la Tierra y el Sol. Nesta ocasión, el máximu alloñamientu va dase’l día 4 de xunetu, siendo la distancia de daqué más de 152 millones de kilómetros, unos 5 millones más que nel momentu de perihelio o de menor distancia (5 de xineru de 2020).

Ye esti mayor alloñamientu al Sol la causa de que la Tierra muévase más amodo a lo llargo de la so órbita elíptica mientres el branu (según la conocida como segunda llei de Kepler) y polo tanto esta estación sía la de mayor duración.

Eclises y fenómenos rellacionaos

El día 21 de xunu va haber un eclís anular de Sol que va ser visible como parcial n’África, el sudeste d’Europa y Asia. La franxa de anularidad va ser visible en delles zones d’África como República del Congo, República Democrática del Congo, República Centroafricana, Sudán del Sur, Etiopía y Eritrea; y d’Asia como la península arábiga, Pakistán, India y China.

Amás, el 5 de xunetu va tener llugar un eclís penumbral de Lluna que va ser visible nel sur y este d’Europa, África y América. Esti eclís va ser visible n’España.

Y el 6 de setiembre va producise xuna tapecimientu de Marte pola Lluna que va ser visible nel sur d’España. El tapecimientu va producise a l’amanecida.

Igualmente, la primer lluna llena del branu dará’l 5 de xunetu, dándose les siguientes 29 ó 30 díes dempués. Nesti branu darán otres dos llunes llenes: el 3 d’agostu y el 2 de setiembre.

Al empiezu del branu, Xúpiter y Saturno van ser visibles mientres casi tola nueche, pasando a ser visibles namá al anochecer a mediaos de xunetu. A l’amanecida van ser visibles Venus y Marte.

Agües de meteoros y constelaciones

Les dos agües de meteoros más importantes del branu van ser les Delta Acuáridas, con un máximu escontra’l 30 de xunetu, y les populares Perseidas, que’l so máximu va asoceder escontra’l 12 d’agostu.

El 2020 va ser un mal añu pa la observación de les Delta Acuáridas, cuidao que el so momentu de máxima actividá va ser dos díes depués de la lluna llena (el plenilluniu va tener llugar el día 27 de xunetu), anque va ser un bon añu pa reparar les Perseidas, pos van asoceder cuando la Lluna tea en fase menguante.

Tocantes a les agrupaciones ficticies d’estrelles conocíes como constelaciones, posiblemente’l branu sía la dómina del añu na que más miraes dirixen escontra’l cielu, destacando la espectacular franxa ablancazada que forma la Vía Láctea.

Namás cayer la nueche, empiecen a apaecer les estrelles más brilloses y ye fácilmente identificable el triángulu formáu por Altair de la constelación de la Águila, Deneb de la constelación del Cisne y Vega de la constelación de la Llira. Ye’l denomináu triángulu de branu.

Alredor de la estrella Polar, van vese a lo llargo de la nueche les constelaciones de Casiopea, Cefeo, el Cisne, el Dragón y les dos Oses.

Tamién van ser visibles d’este a oeste, Pegasu, la Águila, la Coronal Boreal y la Melota de Berenice. Abargana del horizonte podrán reparase a lo llargo de la nueche dalgunes de les constelaciones zodiacales, de la Virxe a Acuariu, esta postrera yá casi a l’amanecida.

Observaciones con prismáticos o pequenos telescopios

Per otru llau, mientres el branu puede reparase el relieve de la Lluna, pero con grandes prismáticos o un pequenu telescopiu, dotaos d’un filtru llunar fayadizu. Pa tener una bona visión, convien dir reparando esti relieve nueche tres nueche mientres va creciendo’l llume de la Lluna, pos asina se ven apaecer nuevos accidentes orográficos.

Cuando la nueche ye más escura por haber lluna nueva, puede intentase ver nebuloses d’emisión como’l complexu de nebuloses de Orión (Messier 42 y 43), el grupu de les estrelles Pléyades y el restu de supernova conocíu como la nebulosa del Cámbaru (Messier 1).

Con prismáticos tamién pueden vese les llunes más brilloses de Xúpiter y puede faese un percorríu pola franxa estrellada que constitúi la Vía Láctea.

Autor:

Maestra de Llingua Asturiana Colexu Carmen Ruiz-Tilve - Uviéu

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *